کد خبر: ۱۹۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 18
ترس از رسیدن به ۴۰ سالگی در بسیاری از افراد موج می‌زند، حالا فرقی نمی‌کند چه جنسیتی داشته باشند، زن یا مرد؛ در حال حاضر هر مرد و زنی که بنوعی در سرازیر افزایش سن و ۴۰ سالگی می‌رسد
شفاآنلاین>سلامت>تغییر شرایط روحی، جسمی، فکری و .. تنها با ورود به سن ۴۰ سالگی و یک تولد که برخی آن را دوران خاکستری می‌نامند و از آن فراری اند.

به گزارش شفاآنلاین،ترس از رسیدن به ۴۰ سالگی در بسیاری از افراد موج می‌زند، حالا فرقی نمی‌کند چه جنسیتی داشته باشند، زن یا مرد؛ در حال حاضر هر مرد و زنی که بنوعی در سرازیر افزایش سن و ۴۰ سالگی می‌رسد و بنوعی وارد بلوغ دوم می‌شود شرایطش هم فرق می‌کند و از این رو به آن رو می‌شود.

تغییر شرایط روحی، جسمی، فکری و .. تنها با ورود به سن ۴۰ سالگی و یک تولد که برخی آن را دوران خاکستری می‌نامند و از آن فراری اند.

اما هر چه که باشد خوب یا بد، این دوره و سن نیز جزئی از زندگی است و نباید با آن مبارزه کرد و یا در مقابلش جبهه گرفت بلکه با یک سری ترفند‌ها و راه حل‌های ساده می‌توانید بهترین زندگی را برای خود و اطرافیانتان بسازید، البته یک زندگی خوب و شاد.
دهه‌ای به نام ۴۰ سالگی!

دهه‌ی چهل می‌تواند دشوارترین دهه‌ی زندگی تان باشد. در این دهه احتمالا شاهد تغییرات بسیاری در زندگی خود خواهید بود.

ممکن است با رسیدن به چهل سالگی احساس کنید که مانند گذشته جوان نیستید. اغلب زنان در این دوره‌ی سنی باور دارند که تغییراتی که در میزان سلامتی خود تجربه می‌کنند بخشی از روند افزایش سن است و باید آن را با تمام مشکلاتش بپذیرند، اما بهتر است بدانید که هرگز نباید مغلوب چنین احساساتی شوید، زیرا برای هر کدام از مشکلاتی که در این سن تجربه می‌کنید راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. اجازه ندهید این مشکلات کوچک سد راه موفقیت و شادابی شما شوند.

درباره این ۵ سوال به دقت فکر کنید:

آرزوی محال شما چیست؟

چند سال برای تحقق این آرزو چشم انتظار بودید و چقدر برایش تلاش کردید؟

اگر این آرزو محقق می‌شد، چه تحولی در وجود شما به وجود می‌آمد؟

تحقق این آرزو چه سودی برایتان دارد؟

اصلا چرا آرزویتان محقق نشده؟ چه موانعی برسر راهتان بوده؟

پاسخ به سوال آخر کمی پیچیده است، زیرا پاسخ آن چندان واضح نیست. احتمالا اگر به دقت کنکاش کنید، متوجه می‌شوید که مانع حقیقی ترس‌های شما هستند.

ترس از طردشدن، ترس از سرزنش شدن و ترس از شکست! بنابراین، برای پیشرفت و گامی به جلو باید باور کنید که ناممکن وجود ندارد، خودتان را باور کنید و بر ترس‌هایتان غلبه کنید.

در نتیجه، آن گام کوچک برای تحقق رویایتان چیست؟

اگر آرزویتان نوشتن یک کتاب است، دست به کار شده و یک صفحه بنویسید؟

اگر قصد ازدواج دارید، بدانید که در بین مردان هم، خوب پیدا می‌شود و توقعاتتان را کم کنید. هرچه که هست: دست به کار شوید.
کاهش حافظه

کاهش حافظه دارید؟

برخی از زنان در این سن از کاهش حافظه شکایت دارند. اغلب آن‌ها این حالت را با عبارت قفل شدن مغزشان توصیف می‌کنند. بدین معنا که برای چند لحظه برخی اطلاعات، مثلا نام همکارشان و یا شماره تلفن منزل شان را به یاد نمی‌آورند.

کاهش قدرت حافظه در حد خفیف در سنین یائسگی طبیعی است، زیرا در این دوره میزان استروژن در بدن کاهش می‌یابد و این هورمون نقش فعالی در میزان قدرت حافظه دارد.

استروژن، ناقلین پیام‌های عصبی را تحریک می‌کند و از این رو در ارتباط مغز با سایر اعضا بسیار مهم است.

همچنین استروژن عروقی را که به مغز می‌روند گشاد می‌کند و جریان خون را در آن‌ها تسریع می‌نماید و بدین شکل در بهتر کار کردن مغز موثر است.


راه حل: به چند روش می‌توان از کندی حافظه جلوگیری کرد

- مغز خود را فعال نگه دارید. مغز نیز درست مانند اعضای بدن به ورزش نیاز دارد. کار‌های جدیدی یاد بگیرید، جدول حل کنید و کتاب بخوانید.

- به اندازه‌ی کافی بخوابید. هشت ساعت خواب مفید کمک می‌کند تا انرژی کافی داشته باشید و مغزتان بتواند به خوبی فعالیت‌های خود را انجام دهد و اطلاعات مورد نظرتان را بیابد.

- از میزان استرس بکاهید. استرس موجب آزاد شدن هورمون کورتیزول می‌شود که در کاهش حافظه موثر است.

- زردچوبه بخورید. اثر مفید زردچوبه بر حافظه به اثبات رسیده است. گرچه جذب عناصر فعال زردچوبه از روده دشوار است، اما اگر زردچوبه را همراه با فلفل میل کنید می‌توانید جذب زردچوبه از روده را دو هزار برابر بیشتر کنید.

برای تحقق آن به کمک بیشتری نیاز دارید؟ به یک مشاور مراجعه کنید!

چهل سالگی بحران نیست. چهل سالگی را گامی به جلو و روزنه‌ای برای تحقق رویاهایتان تلقی کنید.

یکی از وحشتناک‌ترین لحظاتی که ممکن است در زندگی برایتان اتفاق بیافتد این است که وارد چهل سالگی شده و متوجه شوید آرزویی که از اعماق وجود و قلبا، خواهانش بودید محقق نشده است. شما متولد شده‌اید که زنی آزاد و افسانه‌ای باشید و مادامی که گامی به جلو برای تحقق آرزوهایتان برندارید حس شکست‌خوردگی، سرباربودن و افسردگی رهایتان نخواهد کرد.

در ذات شما قدرتی به ودیعه گذاشته شده که اختیار زندگیتان در دستان خودتان باشد. در ذات شما قدرتی است که اتفاقات گذشته، مانع از گام‌های آینده نباشد. تجربیاتی کسب کرده‌اید و آماده ادامه راه زندگی هستید، اما باید به پاخیزید و تصمیم به عمل بگیرید. همین حالا تصمیم بگیرید.
نکات مهمی که بانوان باید در ۴۰ سالگی رعایت کنند!

ویتامین‌ها و مکمل‌های ضروری را فراموش نکنید.

خوب غذا خوردن همیشه مهم است و به خصوص بعد از ۴۰ سالگی از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود، زیرا از این سن به بعد قوانین شروع به تغییر می‌کنند.

سعی کنید ویتامین‌ها و مواد مغذی را تا جایی که امکان دارد با تغذیه سالم بدست آورید. منابع غذایی در اغلب اوقات بهتر از مکمل‌های ویتامینی عمل می‌کنند، چون بهتر جذب بدن می‌شوند.

ویتامین B۱۲، ویتامین D، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها در این دوره برای بدن بسیار ضروری هستند. با مشورت پزشک این مواد را در برنامه غذاییتان بگنجانید و در صورت نیاز قرص‌های ویتامین و مکمل‌ها را مصرف کنید.

از یائسگی نترسید

خیلی از زنان تصور می‌کنند که با یائسگی دیگر دوران جوانی و سرزندگی به پایان رسیده است در حالی که یائسگی هم مانند همه دوران‌های دیگر زندگی بخش تازه‌ای از زندگی است و زنان با رسیدن به این سن، پا به دوره‌ای تازه می‌گذارند که باید خود را برای تغییرات طبیعی بدن آماده کنند.

زمانی که چرخه قاعدگی ماهیانه در یک زن و عملکرد تخمدان‌ها پایان می‌پذیرد یائسگی اتفاق می‌افتد. این به معنی آن است که زن دیگر قادر به بارداری نیست.

متوسط سنی یائسگی ۵۲ سال است، اما ممکن است در هر زمانی از سن ۴۰ تا ۵۸ سالگی اتفاق بیفتد. یائسگی در طی چند سال ایجاد می‌شود. در صورتی که خانمی به مدت یک سال پریود نشود یائسه شده است.

اگر به سن یائسگی رسیده اید باید بدانید که علایم و نشانه‌های یائسگی در هر خانمی با خانم دیگر متفاوت است. بعضی از زنان علایم کم دارند و یا هیچ علامتی ندارند. عده‌ای دیگر دچار خونریزی‌های نامنظم می‌شوند.

گرگرفتگی و خشکی واژن از نشانه‌های دیگر یائسگی است.

پزشک شما ممکن است در ابتدا برایتان هورمون تجویز کند.

این هورمون‌ها شامل استروژن و یا ترکیبی از استروژن با سایر هورمون‌ها از جمله پروژسترون است.

هورمون درمانی به کاهش علایم یائسگی کمک می‌کند. لازم به ذکر است که این هورمون درمانی برای همه استفاده نمی‌شود.

یائسگی دورانی جدید است باید با آن کنار بیایید: شما با رسیدن به سن یائسگی باید سیگارتان را ترک کنید. مراقب فشارخون خود بوده و ورزش کنید و سعی کنید رژیم غذایی سالم داشته باشید. رعایت این موارد از ابتلا به بیماری‌های قلبی که سبب مرگ در زنان می‌شود می‌کاهد.

دریافت کلسیم کافی و ویتامین D.

هر روز به پیشگیری از پوکی استخوان که یکی از دلایل عمده شکستگی استخوان است کمک می‌کند.

ورزش منظم به افزایش قدرت و کنترل وزن کمک می‌کند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و در جا زدن برای زنان در سنین یائسگی بسیار مفید است.

برنامه غذایی

برنامه غذایی نامنظم در سنین بالای چهل سال می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در متابولیسم بدن شود.

یکی از مهمترین موارد که شما می‌توانید برای کاهش وزن انجام دهید آن است که آب بیشتری در طی روز بنوشید. به علاوه این که سعی کنید از مواد غذایی آب دار در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نمایید.

ماهی سرشار از مواد مغذی مثل امگا ۳، ویتامین D، سلینیوم و پروتئین است و باید به میزان زیاد پس از ۴۰ سالگی مصرف شود. هر هفته ۲ وعده ماهی را در برنامه غذاییتان قرار دهید.

مصرف سبزیجات با برگ‌های سبز، فلفل و کلم بروکلی طبیعتا می‌توانند باعث کنترل وزن شوند. پس سعی کنید از این نوع سبزیجات در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نمایید.

بعد از سن چهل سالگی نیاز به فیبر‌های غذایی برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی افزایش می‌یابد. هدف در این سنین آن است که روزانه ۲۵تا ۳۸گرم فیبر از راه رژیم غذایی دریافت شود.

قهوه در صورتی که بدون خامه و شکر باشد نوشیدنی مفیدی است. قهوه منبع از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی است.

هچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد نوشیدن قهوه خطر بیماری‌های قلبی و یا سرطان‌ها را افزایش نمی‌دهد و اگر از نظر جسمی سلامت هستید حتی مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش داده و بعد را در مقابل بیماری‌هایی مثل سیروز کبدی محافظت کرده و عملکرد ورزشکاران را تقویت کند. اما فراموش نکنید که در مصرف قهوه زیاده روی نکنید. روزانه یک فنجان کوچک قهوه برای شما کافیست.

هرگز دیر وقت غذا نخورید

همانطور که غذا نخوردن در وعده شام مضر است. غذا خوردن دیر وقت یا مصرف وعده‌های غذایی حجیم در ساعات پایانی روز می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در سیستم سوخت و سازی بدن شما شوند که نهایتا منجر به بهم خوردن نظم خوابیدن و مشکلات چاقی در بدن شما می‌شود.

زمان کافی برای انجام رابطه جنسی با همسر خود قرار دهید.

مطالعات علمی نشان داده اند که انجام رابطه جنسی کافی در سنین بالای چهل سال با ارتقای وضعیت سلامت و ایجاد خواب آرام ارتباط مستقیم دارد.

تحقیقان نشان می‌دهد رابطه جنسی در سن بالای ۴۰ سال، رضایت بخش‌تر است.

با توجه به مطالعه‌ای در مجله آمریکایی پزشکی منتشر شده، بیشتر از دو سوم زنان که شامل خانم‌های ۸۰ ساله نیز می‌شدند از رابطه جنسی خود رضایت داشتند.

خبر بهتر اینکه ۶۷% از زنان مسن اظهار داشتند که در بیشتر یا همه موارد در طول رابطه جنسی به ارگاسم می‌رسند، محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو به این نتیجه رسیدند که، با افزایش سن رابطه جنسی بهتر می‌شود.

دکتر سوزان ترامپتر Susan Trompeter همکار نویسنده در این تحقیق می‌گوید:" نه تنها زنان مسن‌تر راضی‌ترین افراد در این مطالعه بودند، افراد مسنی هم که به تازگی رابطه جنسی خود را شروع کرده بودند میزان رضایت ارگاسمی معادل شرکت کنندگان جوان این مطالعه داشتند. "

بعد از چهل سالگی روزانه حداقل چهل دقیقه ورزش کنید

از دهه چهارم زندگی به بعد سعی کنید الگوی فعالیت‌های بدنی و ورزشی خود را تغییر دهید. فعالیت‌های بدنی خود را با یک شدت بالاتر انجام دهید و سعی کنید در این دوران ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی را انجام دهید که نیاز به انعطاف پذیری و قدرت عضلات بیشتری داشته باشند. چون که پس از سن ۴۰سالگی میزان انعطاف پذیری و قدرت عضلات مرکزی در بدن کاهش می‌یابد.

به نظر متخصصان علوم ورزشی، انجام یوگا به دلیل این که می‌تواند انعطاف پذیری و قدرت عضلات مرکزی را در مدت کوتاهی بازگرداند، به عنوان بهترین ورزش در دوران میانسالی است.

در ضمن تلاش کنید روزانه ورزش پیلاتس را انجام دهید. به خاطر این که بسیاری از مردم گزارش کردند که بعد از انجام ورزش پیلاتس بهبودی در انعطاف پذیری قدرت عضلات بدنشان به وجود آمده است.
به استخر بروید تا توان اکسیژن رسانی شما افزایش یابد

بعد از سنین ۴۰سالگی سعی کنید به طور منظم به استخر بروید. در یک مطالعه بر روی مردان و زنان مشخص شد که انجام ورزش شنا به مدت ۱۲هفته می‌تواند میزان حداکثر اکسیژن مصرفی در بدن را به بیش از ۱۸درصد بهبود دهد.
خواب کافی داشته باشید

مطالعات علمی محققان علوم پزشکی و سلامت نشان داده که یک راه خوب برای تحریک ترشح طبیعی هورمون رشد، خواب کافی می‌باشد.

متاسفانه در طی دوران میانسالی میزان ترشح هورمون رشد در بدن کاهش می‌یابد. به همین دلیل به افرادی که در سنین پس از سن ۴۰سالگی قرار دارند، توصیه می‌شود که در این دوران خواب آرام و کافی داشته باشند.

برای خوابیدن کافی و خوب توصیه می‌شود به یک محیط تاریک بروید و بخوابید. چون مطالعات علمی نشان داده اند که محیط‌های تاریک با افزایش میزان ملاتونین می‌توانند باعث بهبود حس خواب آلودگی شوند. پس سعی کنید ۷تا ۹ ساعت در طی شبانه روز بخوابید.
۴۰ کار برای ۴۰ ساله ها!

و حالا برای اینکه ۴۰ سالگی ام را جشن بگیرم، فهرستی از ۴۰ کاری را که در قدیم نمی‌توانستم انجام دهم، اما اکنون قادر به انجامشان هستم، در اینجا می‌نویسم:

۱- پختن غذایی عالی
۲- تدارک فنجان قهوه یا فوق العاده خوش طعم و خوش عطر
۳- گفتن حقیقت
۴- داشتن رابطه‌ای سالم
۵- توانایی دیدن ضعف‌ها و نقصان‌های دیگران
۶- توانایی دیدن ضعف‌ها و نقصان‌های خودم
۷- ماندن در خانه در زمان تعطیلات سال نو
۸- پرداخت چک هایم
۹- بیرون رفتن از خانه بدون آرایش
۱۰- رفتن نزد پزشک متخصص زنان بدون دستپاچگی و نگرانی
۱۱- رفتن نزد درمانگر بدون احساس خجالت
۱۲- گفتگو با گروهی غریبه
۱۳- خریدن یک ماهی خوب و تازه
۱۴- کنار آمدن با مخالفت‌ها
۱۵- خواندن کتاب‌های عرفانی به جای رمان
۱۶- خوشحالی برای موفقیت و شادی دیگران به جای حسادت به آن‌ها
۱۷- نادیده گرفتن مد و پوشیدن آنچه که به نظرم برای اندامم مناسب است.
۱۸- نادیده گرفتن ستاره‌های هالیوودی
۱۹- نادیده گرفتن نظریه‌های ناخوشایند و تلخ دیگران
۲۰- فراموش کردن عشق دوران جوانی
۲۱- روی پای خود ایستادن
۲۲- جنگیدن برای کسانی که دوستشان دارم
۲۳- رفتن به کنسرت
۲۴- با تاکسی به خانه رفتن به جای اصرار برای رانندگی
۲۵- در هوایی سرد کلاه بر سر گذاشتن
۲۶- فکر نکردن درباره این موضوع که مردم چه فکر می‌کنند یا به نظر آن‌ها زیبا هستم یا نه
۲۷- برای فرزندم قهرمان باشم
۲۸- استقلال و عدم وابستگی را به فرزندم نشان دهم.
۲۹- زیبایی واقعی را به فرزندم نشان دهم
۳۰- با سرعت مجاز رانندگی کنم
۳۱- دوستان مسموم کننده را کنار بگذارم
۳۲- پرهیز از هیجانات بیهوده و موارد ناراحت کننده
۳۳- قسم خوردن پیش مادرم
۳۴- استفاده از کرم دور چشم به جای کرم برنزه
۳۵- تمرکز بر انسان‌های درست و باهوش به جای توجه به زیبا رویان
۳۶- نخریدن چیز‌هایی که لازم ندارم
۳۷- چشم پوشی از باشگاه و در عوض، رفتن به پیاده روی
۳۸- دست برداشتن از کمال گرایی
۳۹- کنار گذاشتن توقعات و انتظارات
۴۰- انعطاف پذیری در برابر تغییرات؛ و کسی که در حال رشد است می‌داند که هنوز بهترین‌ها در راه است.
برچسب ها: بحران ، سلامت ، جنسیت ، یائسه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: