کد خبر: ۱۹۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 19
افراد باید در فصل تابستان که تابش نور آفتاب زیاد است مراقب چشمان خود باشند؛ نور خورشید به دو قسمت نور مریی و نامریی تقسیم می‌شود. یکی از نورهای نامریی که باعث صدمه به چشم می‌شود، امواج ماوراء بنفش است.

شفا آنلاین>سلامت>آب مروارید و ناخنک؛ پیامدهای اشعهUV                                           به گزارش شفا آنلاین:اهمیت عینک‌های آفتابی<Sunglasses> در فصل تابستان بر کسی پوشیده نیست اما اغلب مردم نمی دانند چه نوع عینک آفتابی برای این فصل مناسب است یا استفاده از عینک‌های تقلبی می تواند چه پیامدهای جبران ناپذیری به چشمان وارد کند.
عین الهی، فوق تخصص قرنیه در این خصوص گفت: افراد باید در فصل تابستان که تابش نور آفتاب زیاد است مراقب چشمان خود باشند؛ نور خورشید به دو قسمت نور مریی و نامریی تقسیم می‌شود. یکی از نورهای نامریی که باعث صدمه به چشم می‌شود، امواج ماوراء بنفش است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حفظ سلامت چشم عینک‌های آفتابی است، گفت: افراد باید از عینک‌های آفتابی که استاندارد لازم را دارند استفاده کنند؛ عینکی استاندارد است که علاوه بر UV 400 ، زاویه مناسبی در چشم داشته باشد و گوشه‌های چشم را پوشش دهد، همچنین باید شیشه آن کاملا یکنواخت باشد و لک لک نباشد.

به گفته وی، التهاب چشم، آب مروارید، ناخنک و نابینایی موقت از عوارض تابش شدید نور آفتاب است، بنابراین ضرورت دارد افراد عینک خود را از مکان‌های معتبر تهیه کنند.

وی ادامه داد: در مکان‌هایی که آفتاب شدید است مانند کویر و کوه باید حتما از عینک آفتابی استفاده شود؛ برخی افراد به خصوص کسانی که کوه نورد و اسکی باز هستند نیز حتما باید از  عینک آفتابی استفاده کنند؛ بیماری ناخنک یکی از بیماری‌هایی است که در اثر نور ماوراء بنفش در فرد به وجود می‌آید، به همین دلیل توصیه می‌شود حتما در مکان‌هایی که نور آفتاب زیاد است، عینک آفتابی استفاده شود.

این فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه عینک آفتابی غیر استاندارد از نفوذ اشعه UV جلوگیری نمی‌کند، گفت: اگر اشعه UV به چشمان نفوذ کند ممکن است به سلول‌های انبوه قرنیه چشم، عدسی چشم  و حتی شبکیه آسیب جدی وارد کند؛ همچنین ممکن است سبب ایجاد آب مروارید شود، لذا افراد باید حتما در صورت احساس ناراحتی در چشمان خود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

رابطه رنگ عینک آفتابی با سلامت چشمان

دکتر امین اله نیک اقبالی، استاد گروه چشم ‌پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این زمینه گفته است: عینک های آفتابی دارای شیشه هایی به رنگ های متفاوت بوده و هر شخص بسته به سلیقه و میزان حساسیت به نور از نوع خاصی از آنها استفاده می کند اما باید دانست که تیرگی شیشه فقط از میزان نور مریی که وارد چشم می شود می کاهد و عملا نه تنها از میزان ورود اشعه ماورای بنفش به داخل چشم نمی کاهد، بلکه به دلیل باز شدن مردمک در اثر کاهش نور مریی مقدار بیشتری از آن وارد چشم می شود.

این فوق تخصص بيماری های شبكيه افزوده است: در شیشه های عینک هایی که برای محافظت از اشعه ماورای بنفش استفاده می شود از مولکول هایی به نام کروموفور استفاده می شود. این مولکول ها تاثیر چندانی در رنگ شیشه ندارند اما باعث جذب و فیلتره کردن اشعه ماورای بنفش می شوند و بنابراین عینک های با رنگ شیشه تیره در صورتی که از مولکول های کروموفور در آنها استفاده نشده باشد جلوگیری از اشعه ماورای بنفش را ندارند.

عضو هيات مديره انجمن چشم پزشكی ايران عنوان کرده است: عینک های آفتابی با رنگ ها خاکستری و قهوه ای، سبز و زرد در بازار وجود دارد. شیشه های خاکستری و قهوه ای معمولا باعث تغییر رنگ های طبیعی نمی شود اما شیشه های سبز رنگ های طبیعی را تغییر و باعث اختلال در دید رنگ ها می شود. شیشه های زرد نیز باعث جذب رنگ آبی می شود که بیشترین تفرق نور را در چشم ایجاد می کند به همین دلیل ورزشکاران و کوهنوردان استفاده از این نوع شیشه را به دلیل دید خوب در آفتاب ترجیح می دهند.

وی بیان کرده است: شیشه های پلاریزه هم به علت از بین بردن درخشندگی و خیرگی Glare مورد استفاده دریانوردان و کسانی است که ساعاتی از روز را در سطح آب یا در ساحل می گذرانند. شیشه های فتوکرومیک هم که در مجاورت اشعه ماورای بنفش تیره می شوند در حداکثر تیرگی خود در صد بسیار بالایی از اشعه ماورای بنفش تابیده شده بر چشم را جذب می کنند.

باید دانست که عینک آفتابی ایده آل باید:

-خاصیت جذب تقریبا کام اشعه ماورای بنفش داشته باشد.

-رنگ شیشه یا طلق آن مانع دید طبیعی رنگ ها نشود(ترجیحا خاکستری). این مورد در تشخیص علایم رانندگی اهمیت دارد.

-تیرگی رنگ آن مناسب باشد و مانع دید طبیعی نشود.

-مانع ورود آفتاب از اطراف چشم نشود.

-شیشه یا طلق آن قدرت( شماره) ناخواسته نداشته باشد.

-شیشه یا طلق آن خراش نداشته باشد.

-سبک و راحت باشد.

باید متذکر شد که تمام خصوصیات فوق می تواند در یک عینک آفتابی با قیمت مناسب نیز وجود داشته باشد و برعکس ممکن است تمام خصوصیات مذکور در یک عینک گران قیمت وجود نداشته باشد.سیناپرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: