کد خبر: ۱۹۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 13
قصور پزشکی موضوع جدیدی نیست که برای درک آن بخواهیم سطری را به توضیح بپردازیم. از خطای پزشکی می‌توان به جا ماندن ادوات پزشکی در بدن بیمار و یا نادرست عمل کردن عضو سالم به جای عضو بیمار اشاره کرد
شفاآنلاین>سلامت> قصور و یا تقصیر فرقی نمی کند، نامش را هرچه بگذاری صحبت در مورد از بین رفتن جان آدمی است.

به گزارش شفاآنلاین، قصور پزشکی موضوع جدیدی نیست که برای درک آن بخواهیم سطری را به توضیح بپردازیم. از خطای پزشکی  می‌توان به جا ماندن ادوات پزشکی در بدن بیمار و یا نادرست عمل کردن عضو سالم به جای عضو بیمار اشاره کرد.

در میان تمام رشته‌های پزشکی(medical)، رشته‌ای که بیشترین رشد قصور را به خود اختصاص داده است، در زنان و زایمان مربوط به تولد نوزاد است. خطایی که گاهی جان مادر را هم می گیرد و یا بعد از 9 ماه بارداری نوزادی مرده به دنیا می‌آورد.

مسلما یکی از لذت بخش ترین تجربه های زندگی هر فردی تجربه پدر و مادر شدن است. حال تلخی این اتفاق را تصور کنید، نوزادی را که مادر 9 ماه تحمل کرده تا به سلامت به دنیا آید ممکن است زنده نمانده و یا با آسیبی به مادر و فرزند متولد شود.

محبوبه والیانی‌ـ رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان ضمن تائید اینکه بیشترین قصور پزشکی در رشته زنان و زایمان رخ می دهد، ادامه داد: به دلیل اورژانسی بودن این رشته و همچنین به دلیل اینکه به جان دو نفر مربوط می‌شود دقت در این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح می کند: البته اسم این اقدام را نباید قصور پزشکی عنوان کنیم. بلکه باید گفت احتمال خطا در این رشته افزایش پیدا می‌کند و این گونه شاید بتوان پذیرفت که احتمال خطا در رشته زنان و زایمان بیشتر از رشته‌های دیگر است زیرا با دو جان در ارتباط است.

عضو هیئت علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در بسیاری موارد زایمان‌ها حالت اورژانسی(emergency) پیدا می کنند و اگر به موقع و درست تصمیم گرفته نشود می‌تواند منجر به  خطا و مشکلات جدی شود، افزود: فعلا آماری در دسترس نیست که چه درصدی از زنان از سزارین یا زایمان طبیعی استقبال می‌کنند اما طبق تحقیقاتی که در سال‌های قبل انجام شده است، استقبال مادران از سزارین نسبت به زایمان طبیعی بیشتر بوده است.

والیانی خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی وجود دارد تا مادران از حق طبیعی خود و جنین که همان زایمان طبیعی است فاصله می گیرند و به سزارین روی می‌آورند.

وی ادامه داد: گروه‌های مختلفی از جمله خانواده، همسایه‌ها، برخی از متخصصین و ماماها مادر را به سمت سزارین هدایت می کنند. یعنی در واقع مادران باید خودشان به  درستی تصمیم بگیرند نه اینکه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته  و آنها را به سمت سزارین بکشاند. به همین دلیل باید به مادران مشاوره دهیم تا انتخاب خوبی برای نوع و مدل زایمان داشته باشند.

رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان با اشاره به اینکه در پی این زایمان طبیعی، تکامل جنین از یکسو و تکامل روحیات مادری در نقش والدی برای مادر  بودن صورت می گیرد، ادامه داد: باید  بدانیم که حق همه مادران و جنین‌ها است که زایمان طبیعی را تجربه کنند. بدین معنا که اگر مادر را بدون علت به سمت سزارین ببریم درواقع  یک فرصت استثنایی را از  مادر گرفتیم.

والیانی با اشاره به اینکه مادرانی که وضعیت زایمان طبیعی آنها خطر بالایی دارد در اولویت سزارین هستند، تصریح کرد: در این حالت وظیفه ماما است که او را هدایت کند، اما با این وجود بیش از 80 درصد مادران که قابلیت انجام زایمان طبیعی را دارند  باید از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: بر اساس گزارشات 80 تا 85درصد مادران توانایی و قابلیت انجام زایمان طبیعی را دارند. اگر این فرصت از آنها گرفته شود آنها در نقش والدی شان دچار مشکل می شوند و کودک در حین تولد بسیاری از موارد از جمله مغز و سیستم تنفسی‌اش می تواند متکامل شود.

رییس انجمن علمی مامایی استان اصفهان تصریح کرد: بنابراین اگر این فرصت طلایی از مادران  گرفته شود خطایی بزرگ است که  در هیچ کجا نیز  ثبت نمی‌شود. در نظام سلامت موضوع رایگان بودن زایمان طبیعی هنوزباقی است و در بیمارستان‌های خصوصی نیز طبق تعرفه‌ای که قبلا بوده است ادامه دارد.

هم چنین، علی سلیمان پور- مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان  با بیان اینکه یکی از علت‌های قصور و یا خطای پزشکی در رشته زنان و زایمان به دلیل ماهیت اقدام درمانی است، خاطر نشان کرد: هر  گونه اقدامی در این زمینه یک موضوع کاملا فوریتی است زیرا  این اقدام منجر به خلقت یک نوزاد می‌شود.

وی ادامه داد: ماهیت عمل و اقدام درمانی متولد شدن نوزاد یک موضوع کاملا پیچیده است و موضوعی توام با خطر است. زیرا در مواردی نوزاد در رحم مادر مشکلاتی از جمله اینکه بند ناف دور گردن جنین پیچیده است و یا زایمان بچه غیر عادی است، دارد.

مدیر کل پزشکی قانونی اصفهان تصریح کرد:  بدین معنا که جنین به صورت طبیعی وارد کانال زایمان نشده است و موضوعات زمینه‌ای مانند اینکه لگن مادر متناسب نباشد و یا مادر همکاری مناسبی برای زایمان نداشته باشد.

سلیمان پور با اشاره به اینکه  ممکن است حتی  بیماری‌های زمینه ای در بروز این اختلال تاثیر گذار باشد، گفت: می توان  این گونه عنوان کرد که ذاتا یک مجموعه ای از شرایطی در مقطع زمانی تولد نوزاد از مادر توام با خطر کرده است. در این صورت طبیعی است که کوچک ترین  غفلتی نیز در این موضوع مهم اتفاق افتد نتایج آن فاجعه آمیز است.

وی تصریح کرد: زمانی که شاهد خطا در سایر رشته‌ها توسط کادر درمانی هستیم به کادر درمانی برای جبرانش فرصت داده می‌شود اما در موضوع زنان و مامایی به دلیل ماهیت عمل معمولا کوچک ترین خطاها  نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: