کد خبر: ۱۹۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - 2018June 04
عسل مایعی شیرین، گران‌رو، محلول در آب و بسیار غلیظ است که زنبورعسل آن را از شهد گل‌ها تولید می‌کند. عسل در واقع ماده‌ای شامل ترشحات زنبور عسل است که بر اثر استفاده از شهد انواع گل‌ها و تغییرات آن در بدن زنبور ایجاد می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>عسل مایعی شیرین، گران‌رو، محلول در آب و بسیار غلیظ است که زنبورعسل آن را از شهد گل‌ها تولید می‌کند. عسل در واقع ماده‌ای شامل ترشحات زنبور عسل است که بر اثر استفاده از شهد انواع گل‌ها و تغییرات آن در بدن زنبور ایجاد می‌شود. مشخصات ظاهری بهترین نوع عسل، ماده‌ای سرخ‌رنگ، شفاف، غلیظ، خوش‌بو و خوش‌طعم و بدون موم است که وقتی با انگشت برداشته شود، تار ببندد. در آموزه‌های طب سنتی آمده است که هرچه عسل کهنه‌تر شود طبع آن گرم‌تر می‌شود.
 
به گزارش شفا آنلاین:عسل مایعی شیرین، گران‌رو، محلول در آب و بسیار غلیظ است که زنبورعسل آن را از شهد گل‌ها تولید می‌کند. عسل در واقع ماده‌ای شامل ترشحات زنبور عسل است که بر اثر استفاده از شهد انواع گل‌ها و تغییرات آن در بدن زنبور ایجاد می‌شود. مشخصات ظاهری بهترین نوع عسل، ماده‌ای سرخ‌رنگ، شفاف، غلیظ، خوش‌بو و خوش‌طعم و بدون موم است که وقتی با انگشت برداشته شود، تار ببندد. در آموزه‌های طب سنتی آمده است که هرچه عسل کهنه‌تر شود طبع آن گرم‌تر می‌شود.


    عسل دفع‌کننده مواد زاید لزج و رطوبات از عمق بدن و سر و رساننده قوای داروها به بدن است.
    اثرات ضدباکتری، ضد‌هلیکوباکترپیلوری، ضد‌سرطان، برطرف‌کننده سرفه و آسم و ضدسرماخوردگی و ضد‌قارچ عسل به اثبات رسیده است.
    عسل در درمان و پیشگیری از انسداد عروقی، سنگ‌های کلیه و کیسه‌ صفرا و بیماری‌های مجاری ادراری مفید است.
    عسل معده و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و اشتها را برمی‌انگیزد و در درمان بیماری‌ها و زخم‌های روده موثر است و نقش مفیدی در درمان بیماری‌های کبد و طحال دارد.
    عسل مواد زاید تجمع یافته در مغز را پاکسازی می‌کند و به همین دلیل در درمان بیماری‌هایی مثل فلج و بی‌حسی اندام‌ها که در اثر تجمع این مواد به وجود می‌آیند موثر است.
    غرغره با آب و عسل، زخم‌های دهانی و لوزه‌ها را از بین می‌برد.
    شستن دهان با سرکه و عسل و مالیدن این مخلوط به لثه، آن را تقویت کرده و در تشکیل بافت جدید در لثه آسیب‌دیده کمک‌کننده است. همچنین مالیدن مخلوط سرکه و عسل با انگشت روی دندان‎ها باعث تقویت، پاکسازی جرم  و سفید شدن دندان می‌شود. به‌خصوص اگر این کار 4-3 مرتبه در هرماه انجام شود.
    استفاده واژینال از عسل، در بهبود بیماری‌های رحم کمک‌کننده است.
    ترکیب عسل با مواد مختلف در رفع دمل‌ها، کک و مک و نیز کبودی پوست در اثر ضربه مفید است. مثلا مخلوط عسل و نمک آثار ضربه کبود شده روی پوست را از بین می‌برد.
    گذاشتن عسل روی محل زخم از آلوده شدن میکروبی آن جلوگیری کرده و در ترمیم سریع‌تر پوست کمک‌کننده است.

 
مطالعات پزشکی نوین درباره خواص عسل
خواص ذکر شده درباره عسل تنها محدود به طب سنتی نمی‌شود و در مطالعات متعدد نقش درمانی عسل در بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص بیماران دچار ضعف ایمنی به اثبات رسیده است.
نتایج مطالعه‌ای که در سال 2012 در کشور نیجریه انجام شد نشان داد تاثیر عسل بر رفع سرفه کودکان حتی بیشتر از تاثیر داروی دیفن‌هیدرامین بوده است.
در مطالعه دیگری در سال 2011 در پاکستان، مشاهده شد که تاثیر عسل طبیعی در درمان زخم معده در موش‌های آزمایشگاهی، با تاثیر داروی سایمتیدین برابری می‌کند.
نتایج به دست آمده از مطالعات دیگر مشاهده می‌دهد که عسل علاوه بر بهبود دادن زخم‌های گوارشی، خطر خونریزی گوارشی را نیز کم می‌کند.
همچنین در مطالعه دیگری در سال 2012 در مصر مشاهده شد که مصرف مخلوط ماست و عسل به صورت کرم واژینال در درمان عفونت کاندیدیایی واژن در زنان باردار، تاثیر بیشتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای ضد‌قارچ شیمیایی موضعی دارد.
بررسی مقالات سال های 1984 تا 2001 نشان می‌دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد‌زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام‌دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است.
همچنین 40 مورد دیگر نشان داده عسل دارای اثرات ضدخونریزی با موفقیت 88درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضدمیکروب نیز بوده است. این خاصیت ضد‌میکروبی در عسل با PH حدود 2/3 تا 5، به هیدروژن پراکسید مرتبط بوده که از تغییرات آنزیمی گلوکز به گلوکونیک اسید حاصل می‌شود. به هرحال اثر ضد‌میکروبی عسل پس از گرم شدن یا در معرض آفتاب قرار گرفتن کاهش می‌یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: