کد خبر: ۱۹۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 13
کبد گلبول های قرمز قدیمی را از بین برده و مواد شیمیایی مورد نیاز برای انعقاد خون را تولید می کند
شفا آنلاین>سلامت>یک کبد سالم ترکیبات خون را متعادل و مواد سمی را از آن پاکسازی می کند. همچنین مواد غذایی که توسط روده در فرآیند هضم جذب شده است را پالایش کرده و سپس برای استفاده بدن آماده می کند. مقداری از ویتامین ها، آهن و قند بدن نیز توسط کبد ذخیره می شود.

به گزارش شفا آنلاین، کبد گلبول های قرمز قدیمی را از بین برده و مواد شیمیایی مورد نیاز برای انعقاد خون را تولید می کند. بنابراین، پاکسازی کبد به دلیل این که چندین عمل حیاتی را برای بدن انجام می دهد بسیار ضروری است.

کبد ۳/۱ کیلوگرم وزن دارد و یکی از ارگان های حیاتی بدن می باشد و از این رو پاکسازی کبد بسیار حائز اهمیت است . مسئولیت بیشتر فرآیندهای مهم مربوط به گوارش، متابولیسم، ایمنی و ذخیره سازی مواد غذایی بر عهده کبد است. علاوه بر این ها، کبد هورمون های مورد نیاز اعضای دیگر بدن را ترشح می کند. در واقع تنها عضوی از بدن که غده نیز محسوب می شود کبد است. اهمیت این اندام باعث شد تا در این مقاله به معرفی ۱۰ خوراکی مفید برای پاکسازی کبد بپردازیم:

اهمیت پاکسازی کبد
یک کبد سالم ترکیبات خون را متعادل و مواد سمی را از آن پاکسازی می کند. همچنین مواد غذایی که توسط روده در فرآیند هضم جذب شده است را پالایش کرده و سپس برای استفاده بدن آماده می کند. مقداری از ویتامین ها، آهن و قند بدن نیز توسط کبد ذخیره می شود. کبد گلبول های قرمز قدیمی را از بین برده و مواد شیمیایی مورد نیاز برای انعقاد خون را تولید می کند. بنابراین، پاکسازی کبد به دلیل این که چندین عمل حیاتی را برای بدن انجام می دهد بسیار ضروری است.

یک رژیم غذایی یا سبک زندگی ناسالم می تواند باعث اختلال در فعالیت کبد شود. در صورت عدم پاکسازی کبد، این عضو دیگر قادر به سم زدایی نبوده و بازده خوبی نخواهد داشت. احتمال ابتلا به چاقی(Obesity)، بیماری های قلبی، خستگی مزمن، سر درد، مشکلات گوارشی، آلرژی و بسیاری دیگر از بیماری ها در این حالت افزایش می یابد. بسیاری از غذاها قابلیت پاکسازی کبد، جوانسازی و سم زدایی از آن را دارند. این غذاها علاوه بر پاکسازی کبد به سلامت عمومی بدن نیز کمک می کنند.

سیر
سیر بهترین گزینه برای پاکسازی کبد است. سیر حاوی دو ماده به نام های السین و سلنیوم است که به پاکسازی کبد کمک کرده و آن را در برابر آسیب های گوناگون محافظت می کنند. به علاوه سیر میزان کلسترول و تریگلیسیرید را که باعث اختلال در کارکرد کبد می شود، کاهش می دهد. برای پاکسازی کبد به جای سیر خرد شده، از پودر و یا عصاره آن نیز می توان استفاده کرد.

روزانه ۲ یا ۳ حبه سیر در وعده های غذایی خود استفاده کنید. پس از مشورت با پزشک، می توان از مکمل های حاوی سیر نیز استفاده کرد.

گریپ فروت

گریپ فروت با دارا بودن ویتامین C، پکتین و آنتی اکسیدان به پاکسازی کبد کمک می کند. این میوه همچنین حاوی گلوتاتیون می باشد که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و پاکسازی کبد را انجام می دهد. سعی کنید روزانه آب گریپ فروت تازه بنوشید و یا همراه با صبحانه خود چند برش از این میوه را بخورید.

چغندر
چغندر یکی دیگر از خوراکی های موثر در پاکسازی کبد است. مقادیر بسیار زیاد متاکاروتن موجود در این گیاه باعث کارکرد بهتر کبد شده و خون را به صورت طبیعی تصفیه می کند.
سعی کنید برای پاکسازی کبدتان به برنامه غذایی خود حتما چغندر و یا آب آن را اضافه کنید. یک سالاد برای پاکسازی کبد: چغندر رنده و یا خرد شده، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب یک برش لیموترش را با هم مخلوط کرده و هر دو ساعت یک بار دو قاشق از آن را طی یک هفته میل کنید.
 
لیموترش
لیموترش به پاکسازی کبد(Liver cleansing) کمک بسیاری می کند. آنتی اکسیدان لیمونن موجود در لیموترش آنزیم های مورد نیاز برای پاکسازی کبد را فعال می سازد. به علاوه مقادیر بسیار زیاد ویتامین C لیموترش به هضم غذا می کند. آب یک عدد لیموترش را در مقداری آب بچکانید. می توانید این ترکیب را همراه با عسل نیز میل کنید.

چای سبز
با مصرف چای سبز، سم و چربی های بدن خود را دفع کنید. تحقیقات ثابت کرده است که « نوشیدن ۲ یا ۳ فنجان چای سبز در روز می تواند در پاکسازی کبد بسیار موثر باشد ». می توانید با عسل چای سبز خود را شیرین کنید.

هشدار: از مصرف بیش از حد چای سبز خودداری کنید؛ چون تاثیرات عکس بر روی کبد و ارگان های دیگر بدن می گذارد.

آواکادو
آواکادو حاوی ترکیبات قوی ای می باشد که نقش مهمی در پاکسازی کبد ایفا می کند. چربی اشباع شده در این میوه به کاهش لیپوپروتئین های رقیق یا کلسترول مضر و افزایش لیپوپروتئین های غلیظ وکلسترول مفید نیز کمک می کند. به علاوه آواکادو حاوی مقادیر زیاد مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی دیگری است که سلامت کلی کبد را تضمین کرده، چربی ها را از بین می برد. به منظور پاکسازی کبد، به مدت چند ماه، هفته ای ۱ یا ۲ آواکادو میل کنید.

زردچوبه
زردچوبه یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پاکسازی کبد است که به سیستم گوارش بدن نیز کمک می کند. ماده رنگی زردچوبه کبد را به ساخت آنزیم سم زدای گلوتاتیون تحریک کرده، سلول های آسیب دیده آن را نیز باز تولید می کنند.

¼ قاشق چایخوری زردچوبه را با یک لیوان آب بجوشانید. طی چند هفته دوبار در روز از این ترکیب میل کنید.  متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند « برای پاکسازی کبد حتما در وعده های غذایی خود از زردچوبه استفاده کنید » سیب

راز داشتن کبدی سالم خوردن روزانه یک عدد سیب است. سیب منبع بسیار غنی از پکتین می باشد. این ماده به پاکسازی کبد، کاهش کلسترول(Cholesterol) و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. سیب مالیک اسید نیز دارد. این ماده نیز یک ماده تصفیه کننده طبیعی است که سلول های سرطان زا و سمی را از خون پاک می کند. تمام انواع سیب برای کبد مفید هستند؛ ولی برای تاثیر هرچه بیشتر پاکسازی کبد از سیب های ارگانیک استفاده کنید. سعی کنید روزانه یک عدد سیب ارگانیک و یا یک لیوان آب سیب تازه میل کنید.

گردو
آمینو اسید ال –آرژنین موجود در گردو به دفع آمونیاک کمک می کند. گردو حاوی گلوتاتوین و اسید چرب امگا-۳ نیز هست که به صورت طبیعی در پاکسازی کبد نقش دارد.

به عنوان میان وعده روزانه یک مشت گردو میل کنید. گردو را بر روی سالاد ، سوپ و یا خوراک ها نیز می توانید بریزید.

بروکلی

با قرار دادن بروکلی در برنامه غذایی خود یک گام بزرگ به سمت پاکسازی کبدتان برداشته اید. بروکلی سرشار از گلوکزینالتس است که عوامل سرطان زا و سم های مهلک را از بدن دفع می کند. مقدار بسیار زیاد فیبر موجود در این گیاه هضم غذا را نیز آسان می سازد. بروکلی همچنین دارای ویتامین E حلال می باشد. این ماده که یک آنتی اکسیدان ضروری است، در فرآیند پاکسازی کبد نیز موثر می باشد. .برای داشتن کبدی سالم هفته ای سه وعده بروکلی میل کنید.

متخصصین سلامت در مورد پاکسازی کبد توصیه می کنند « مصرف گوشت، الکل، قند تصفیه شده، قهوه بیش از حد وغذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید. به علاوه، حتما سیگار را ترک کنید. چون علاوه بر کبد به ارگان های دیگر بدن نیز آسیب می رساند ».
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: