کد خبر: ۱۹۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 27
مشکل اساسی این بیماران عدم ترشح غدد چربی یا سفت شدن ترشحات چربی در لبه پلک است که به علت بسته شدن نوک غدد و همچنین آلودگی‌های میکروبی در سطح این مناطق رخ می‌دهد و منجر به التهاب غدد چربی و لبه پلک می‌شود، این موضوع شرایط را برای ایجاد عفونت در لبه پلک مساعد می‌کند، وقتی غدد میگومین دچار عفونت میکروبی می‌شوند به صورت گل مژه با ظاهر یک توده قرمز، ملتهب و دردناک در لبه پلک بروز می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص چشم گفت: عدم ترشح غدد چربی یا سفت شدن ترشحات چربی در لبه پلک و همچنین آلودگی‌های میکروبی در سطح این مناطق رخ می‌دهد و منجر به التهاب غدد چربی و لبه پلک می‌شود که به صورت گل مژه با ظاهر یک توده قرمز، ملتهب و دردناک در لبه پلک بروز می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر سید جواد هاشمیان ، درباره گل‌مژه <Sty>با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع چشم‌پزشکی التهاب لبه پلک است،گفت: در لبه پلک مژه‌ها و مجرای خروجی غدد ترشح‌کننده چربی میبومین قرار دارند،‌ که این غدد،  مسئول ترشح لایه چربی اشک است و باعث پایداری اشک در سطح چشم می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل اساسی این بیماران عدم ترشح غدد چربی یا سفت شدن ترشحات چربی در لبه پلک است که به علت بسته شدن نوک غدد و همچنین آلودگی‌های میکروبی در سطح این مناطق رخ می‌دهد و منجر به التهاب غدد چربی و لبه پلک می‌شود، این موضوع شرایط را برای ایجاد عفونت در لبه پلک مساعد می‌کند، وقتی غدد میگومین دچار عفونت میکروبی می‌شوند به صورت گل مژه با ظاهر یک توده قرمز، ملتهب و دردناک در لبه پلک بروز می‌کند.

این متخصص چشم اظهار کرد: گل‌مژه می‌تواند در کودکی، سنین بلوغ و سنین بالا بروز کند که درسنین بالا بروز گل‌مژه یکی از شایع‌ترین علل مراجعات بیماران به چشم پزشکی است.

وی با تاکید براینکه یکی از اساسی‌ترین روش‌های درمان و پیشگیری از گل‌مژه بهداشت لبه پلک و انجام اقدامات حمایتی و مراقبتی از این در این ناحیه از چشم است، عنوان کرد: این اقدامات شامل کمپرس گرم لبه پلک به مدت ۵ دقیقه و قبل از خواب، شست‌وشوی لبه پلک و لبه مژه با شامپو بچه یا شامپوهای چشمی که باعث تحریک سطح چشم نمی‌شوند و ماساژ لبه پلک است، تا ترشحات چربی این مناطق تخلیه شود.

این فوق تخصص قرنیه و جراح عروق انکساری خاطرنشان کرد: اگر این کمپرس گرم و شامپو کردن لبه چشم خوب انجام شود بهتری روش پیشگیری از گلمژه و درمان التهاب لبه پلک و پیشگیری از عوارض این بیماری است،‌اما اگر با انجام این اقدام التهاب لبه پلک و گل‌مژه درمان نشد فرد باید به چشم پزشک مراجعه کرده و داروهای ضروری را دریافت کند.

وی با بیان اینکه اگر گل‌مژه به موقع درمان و تخلیه شود مشکلی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد:  اگر این بیماری به موقع درمان نشود به صورت توده شالازیون در لبه پک باقی می‌ماند که تنها راه برای تخلیه و درمان آن جراحی است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از آنجای که غدد میگومین به تعداد زیاد پلک بالا و پایین وجود دارد این احتمال وجود دارد که هربار یکی از غدد دچارانسداد و ایجاد گل ‌مژه شود.

وی تاکید کرد: اگر این توده بزرگ باشد یا مرتب در لبه پلک ایجاد شود باعث اختلال در کیفیت دید می‌شود.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: