کد خبر: ۱۸۲۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - 2018January 23
نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 70 درصد از مردم نمی‌دانند که چگونه از چشم‌های خود مراقبت کنند
شفا آنلاین>سلامت>وقتی‌که بحث سلامتی مطرح می‌شود، اکثر افراد به مصرف ویتامین‌ها، ورزش منظم و مصرف متعادل شیرینی‌ها فکر می‌کنند، اما ممکن است که به‌سلامتی چشم‌های خود زیاد توجه نکنند. نتایج یک نظرسنجی نشان داد که 70 درصد از مردم نمی‌دانند که چگونه از چشم‌های خود مراقبت کنند. برای آنکه چشم‌های خود را سالم نگه‌دارید می‌توانید توصیه‌های زیر را بکار ببرید که بهترین کارشناس‌ها آن‌ها را بیان داشته‌اند.

1. قبل از خواب لنزهای خود را درآورید.
به گزارش شفا آنلاین:عواملی همچون خستگی باعث فراموشی فرد در خارج کردن لنزها از چشم قبل از خواب می‌شوند و همین فراموشی باعث می‌شود که صبح روز بعد با چشم‌های خشک و قرمز مواجه شوید. شاید فکر کنید که چنین چیزی یک مشکل بزرگ نیست، اما کارشناس‌ها می‌گوید که باید تا حد امکان از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید، چون این عادت می‌تواند برای سلامتی چشم مضر باشد. دکتر راچل جی بیشاپ، رئیس خدمات مشاوره در موسسه ملی چشم و موسسه ملی سلامت می‌گوید: «لنزهای چشمی امکان جذب اکسیژن، مواد مغذی و روغن‌کاری موردنیاز قرنیه را سخت می‌سازند.» او اضافه می‌کند: «چنین چیزی باعث قرمزی چشم می‌شود و حتی می‌تواند منجر به عفونت قرنیه شود که درنهایت کاهش بینایی را به بار می‌آورد.»
باوجوداین، اگر با لنزهای چشمی درون چشم خود به خواب رفتید صبح روز بعد سعی کنید چند قطره مرطوب‌کننده یا روغنی کننده درون چشم خود بریزید و سپس لنز را بردارید. دکتر بیشاپ می‌گوید: «استفاده از این قطره‌ها باعث تسکین خشکی چشم ناشی از لنزها می‌شود.»
2. رایانه خود را خاموش‌کنید.
اگر در تمام طول روز پشت رایانه خود کار کنید و شب را نیز صرف جست‌وجو در اینترنت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کنید آسیب جدی به چشم خود وارد می‌کنید و باعث می‌شوید که چشم‌های شما خشک و خسته شوند. به عقیده انجمن بینایی‌سنجی آمریکا، این علائم و دید تار بیانگر سندروم بینایی رایانه (Computer Visio- Syndrome;CVS) هستند. سندروم بینایی رایانه در افرادی به وجود می‌آید که روزانه دو یا سه ساعت مداوم را پشت رایانه می‌گذرانند. برای جلوگیری از سندروم بینایی رایانه یا کنترل آن موضع کار خود را تنظیم کنید: صفحه‌نمایش رایانه باید حدود 15 تا 20 درجه پایین‌تر از چشم شما و فاصله صفحه‌نمایش از چشم‌های شما باید 20 تا 28 اینچ باشد. دکترتری گیست، یکی از بینایی‌سنج‌های شهر اوماها در ایالت نبراسکا و سخنگوی انجمن بینایی‌سنجی آمریکا می‌گوید: «هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به چیزی نگاه کنید که 20 فوت از شما فاصله دارد.»
برای تسکین خشکی چشم خود از یک مرطوب‌کننده چشم یا اشک‌های مصنوعی استفاده کنید. مصرف مکمل‌های اسید چرب امگا 3 می‌تواند به جلوگیری از خشکی کمک کند. با چشم‌پزشک یا بینایی‌سنج خود صحبت کنید تا یک اشک مصنوعی مناسب را به شما را پیشنهاد کند و دوز مصرفی مناسب را نیز به شما بیان دارد.
3. چشم‌های خود را نمالید.
در صورت خارش چشم یا احساس خستگی چشم ممکن است وسوسه مالیدن چشم در شما ایجاد شود، اما مالیدن چشم می‌تواند موجب مشکلاتی همچون آلرژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت شود. دکتر سوزان رسنیک، یکی از بینایی‌سنج‌های شهر نیویورک می‌گوید: «مالیدن چشم‌ها می‌تواند با تحریک سلول‌های ترشح‌کننده هیستامین باعث بدتر شدن آلرژی‌ها شود و درنتیجه قرمزی و خارش چشم به بار می‌آید.» دکتر رسنیک اضافه می‌کند: «مالیدن چشم می‌تواند باعث انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها به درون چشم شود که این امر عفونت را به بار می‌آورد یا احتمال آستیگماتیسم را افزایش می‌دهد یا قرنیه را تغیر می‌دهد.»
اگر مبتلابه آلرژی هستید، کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که با مصرف آنتی‌هیستامین، استفاده از قطره‌های چشمی مرطوب‌کننده یا کمپرس سرد برای چشم سعی در تسکین آلرژی خود کنید. یک قطره چشمی ضد آلرژی تجویزی نیز می‌تواند به کنترل التهاب و خارش کمک کند. اگر یک جسم خارجی باعث خارش چشم شما شده است، از قطره‌های چشمی روغن‌کاری کننده برای تسکین چشم خود استفاده کنید و سعی در مالیدن چشم‌های خود نکنید.
4. از چشم‌های خود در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنید.
علاوه بر محافظت از پوست خود از طریق کرم‌های ضد آفتاب باید از چشم‌های خود نیز در برابر اشعه فرابنفش خورشید، مخصوصاً به هنگام نزدیکی به عناصر منعکس‌کننده همچون آب و برف محافظت کنید. دکتر گیست می‌گوید: «آسیب ناشی از تماس طولانی‌مدت چشم با نور آفتاب قابل جبران نیست.» دکتر گیست اضافه می‌کند: «تماس مکرر چشم با اشعه فرابنفش می‌تواند باعث آسیب جدی به چشم و پیری زودرس آن شود. اثرات طولانی‌مدت تماس چشم با اشعه فرابنفش شامل آب‌مروارید، سرطان، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن و آسیب به شبکیه چشم است.» اگر چشم‌های شما برای مدت کوتاهی با اشعه فرابنفش در تماس باشند مشکلاتی همچون فوتوکراتیت یا آفتاب‌سوختگی دردناک چشم را تجربه خواهید کرد. خوشبختانه در بازار امروز عینک‌های آفتابی زیادی وجود دارند. عینک‌های آفتابی‌ای را انتخاب کنید که توانایی آن‌ها در محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش 99 درصد است. اگر می‌خواهید به‌جایی همچون ساحل بروید که آفتاب در آنجا شدید است از عینک‌های آفتابی استفاده کنید که به‌طور کامل چشم شما را می‌پوشانند تا در حد امکان از ورود اشعه فرابنفش به چشم خود جلوگیری کنید. افرادی که علاقه‌مند به استفاده از لنز هستند می‌توانند از لنزهای هایی استفاده کنند که از چشم در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کنند.
5. برس‌های آرایش را به‌طور منظم تمیز کنید.
وسایل آرایش چشم و برس های چشم غالباً نادیده گرفته می‌شوند، اما تمیز کردن منظم آن‌ها می‌تواند به‌سلامتی چشم کمک کند. دکتر رسنیک می‌گوید: «برس‌های آرایش باگذشت زمان حاوی باکتری‌های زیادی می‌شوند.» باکتری‌ها می‌توانند موجب گل‌مژه، عفونت غده‌های ظریف درون پلک‌ها، و چشم صورتی یا التهاب ملتحمه شود. ملتحمه غشایی است که سطح درونی پلک چشم و سطح خارجی کاسه چشم را می‌پوشاند. اگر یک عفونت چشمی دارید، کارشناس‌ها پیشنهاد می‌کنند که تمام وسایل آرایش و برس‌های مخصوص چشم خود را دور بیندازید و محصولات جدیدی بخرید.
برای پیشگیری از مشکلات احتمالی این قاعده‌ها را در ذهن خود داشته باشید: هر چهار ماه یا هر شش ماه ریمل مژه و هرسال سایه‌های چشم را عوض کنید. اگر این محصولات از یک مایع درست‌شده باشند باید زودتر آن‌ها را عوض کنید.
6. از مژه‌های مصنوعی استفاده نکنید.
اگرچه مژه‌های مصنوعی سریع‌ترین شیوه برای داشتن مژه‌های بلند است، اما این محصولات می‌توانند سلامتی چشم را به خطر بیندازند، مخصوصاً اگر فرد چشم‌های حساسی داشته باشد. دکتر بیشاپ می‌گوید: «مژه‌های مصنوعی چسبی به‌مانند یک آهنربا عمل می‌کنند و باکتری‌ها روغن را به خود جذب می‌کنند.» باوجوداین، اگر علاقه‌مند به استفاده از مژه‌های مصنوعی هستید، توصیه می‌شود که وقتی پس از مراسمی به خانه برگشتید فوراً آن‌ها را از چشم‌های خود بردارید.
7. میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ بخورید.
سبزی‌های به رنگ نارنجی (همچون هویج‌ها) تنها سبزی‌هایی نیستند که می‌توانند به‌سلامتی چشم شما کمک کنند. خوردن سبزی‌ها و میوه‌های رنگارنگ برای سلامت مطلوب چشم ضروری است. دکتر بیشاپ می‌گوید: «به‌طورکلی، مشهور است که هر آنچه برای قلب خوب است، همچون میوه‌ها و سبزی‌های دارای رنگ‌دانه‌های فراوان، برای سلامتی چشم نیز خوب است.» حال دلیل چنین ادعایی چیست؟ رژیم‌های غذایی سرشار از مواد مغذی سلامتی بخش برای قلب از بیماری‌های مزمنی همچون دیابت نوع 2 یا فشارخون بالا جلوگیری می‌کنند که غالباً باعث مشکلات چشمی می‌شوند.
محقق‌ها مصرف میوه‌ها و غذاهای رنگارنگی همچون کلم، اسفناج، هویج، میوه‌های توت مانند را توصیه می‌کنند که به دلیل موادی همچون لوتئین و زیکستانتین، دو آنتی‌اکسیدان قوی، می‌توانند خطر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را کاهش دهند. به عقیده دکتر بیشاپ، این غذاها حاوی ویتامین‌ها A،C و E هستند که به کاهش پیشرفت بیماری کمک می‌کنند.
8. به‌طور منظم معاینه‌های چشم را انجام دهید.
حتی اگر از عینک یا لنز استفاده نمی‌کنید باز هم باید به‌طور منظم چشم‌های خود را تحت معاینه قرار دهید. به عقیده موسسه سلامت ملی آمریکا، برای افرادی که سنشان بین 20 و 39 است توصیه می‌شود که هر 5 سال یک‌بار یا هر 10 سال یک‌بار یک معاینه جامع چشم انجام دهند. اما اگر از عینک یا لنز استفاده می‌کنید باید هرساله به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید. اگر سن شما بالای 40 است و فرد سالمی هستید توصیه می‌شود که هر دو سال یک‌بار یا هر چهار سال یک‌بار به چشم‌پزشک مراجعه کنید. معاینه چشم گشاد شده (Dilated Eye Exam) بهترین شیوه برای بینایی‌سنج‌ها و چشم‌پزشک‌ها به‌منظور تشخیص وجود مشکلات درون چشم است.
دکتر بیشاپ می‌گوید: «اکثر بیماری‌هایی که بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند هیچ علائم هشداری ندارند و معاینه چشم گشاد شده بهترین راه برای تشخیص وجود مشکلات بینایی است.» گشادشدن چشم باعث می‌شود که نور بیشتری درون چشم وارد شود که این امر این امکان را به چشم‌پزشک‌ها می‌دهد که سلامتی شبکیه و عصب‌های چشمی پشت چشم را بررسی کنند.سپید

everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: