هر شغلی بنا به مختصات ذاتی خود باعث ایجاد استرس در افراد میشود، اما با آموزش سبک زندگی برای پیشگیری از بروز استرس از دوران کودکی، آموزش مهارت حل مسئله، فراگرفتن شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران و در صورت نیاز، مداخلات دارویی باتجویز پزشک متخصص می توان استرس را در محیط کار کنترل کرد
شفاآنلاین>سلامت> یک مسؤل وزارت بهداشت گفت:در مواردی مدیر یا کارفرما ارتباط درست و همدلانهای با کارکنان خود ندارد که همین مسئله باعث بروز استرس در افراد میشود،در این شرایط باید با گفتگو و مذاکره،سعی در رفع مشکل داشت و اجازه نداد که دلخوریهای محیط کار، ریشهدار شود.
به گزارش شفاآنلاین، علی اسدی درخصوص ضرورت رعایت اصول سلامت روان در محیط کار تاکید کرد: هر شغلی بنا به مختصات ذاتی خود باعث ایجاد استرس در افراد میشود، اما با آموزش سبک زندگی برای پیشگیری از بروز استرس از دوران کودکی، آموزش مهارت حل مسئله، فراگرفتن شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران و در صورت نیاز، مداخلات دارویی باتجویز پزشک متخصص می توان استرس را در محیط کار کنترل کرد.وی با تاکید براینکه هر فردی به فراخور شغلی که دارد، دچار استرس میشود، عنوان کرد: استرس در مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری، خبرنگاری و مشاغلی از این قبیل، به دلیل حساسیتهایی که دارد، بیشتر است.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت(Health) با بیان اینکه گاهی استرس در نتیجه نامتوازن بودن نوع کار با توانمندی افراد ایجاد میشود، اظهار کرد: گاهی کار یا مسئولیتی که به افراد محول میشود، بالاتر یا پایین تر از سطح تواناییهای آنان است، ممکن است فردی توانایی فراوان و قابل توجهی برای کار داشته باشد، اما نوع کاری که به وی محول شده است، با نوع توانمندی اش سنخیتی ندارد، در مقابل نیز امکان دارد مسئولیتی به فردی واگذار شود که انجام آن خارج از توانش است و باعث بروز نارضایتی در وی میشود، بنابراین برای کاهش استرس در محیط کار باید بین توانمندی فرد و پستی که برای او در نظر گرفته می شود، تناسبی ایجاد شود.اسدی گفت: در مواردی نیز ممکن است مدیر یا کارفرما ارتباط درست و همدلانه ای با کارکنان خود نداشته باشد که همین مسئله باعث بروز استرس در افراد میشود، در این شرایط باید با گفتگو و مذاکره، سعی در رفع مشکل داشت و اجازه نداد که دلخوریهای محیط کار، ریشهدار شود.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: افرادی که در شغل شان با ابهام مواجه هستند و نمیدانند نقش شان چیست یا قرار است در یک بازه زمانی کوتاه کاری را انجام دهند، در حالیکه انجام آن مستلزم صرف یک یا دو روز زمان است نیز دچار استرس میشوند، در این وضعیت نیز باید ابهام در شیفتهای کاری برطرف شود و برای کاهش استرس نیروهای کار، وظایف همه نیروهای کار به شکل دقیقی تعریف شده باشد.به گزارش وزارت بهداشت-وی با اشاره به اینکه گاهی فشارها و اختلافات درون خانوادگی نیز باعث بروز استرس در افراد میشود، اظهار داشت: در عین حال افرادی نیز وجود دارند که استرسی بودن نوعی اختلال درونی در آنان است که باعث ایجاد اخلال در امور روزمره و کارشان میشود که در این حالت باید از کمک روانشناسان و روانپزشکان بهره ببرند.اسدی با تاکید بر اینکه کنترل استرس(Stress) گاهی بنا به تشخیص پزشک به مصرف دارو نیاز دارد، بیان کرد: متاسفانه تفکر غلطی در میان مردم وجود دارد مبنی بر این که تصور میکنند استرس نیز همانند بیماری سرماخوردگی است که با یک دوره مصرف دارو مرتفع میشود، در حالیکه درمان استرس طولانی مدت بوده و نیازمند مصرف دارو به طور منظم است.معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت توصیه کرد: افرادی که شاغل هستند، بیشترین زمان خود در طول روز را در محل کار سپری میکنند، بنابراین چگونه سپری شدن این مدت زمان، اهمیت دارد، لذا افراد زمانی که احساس کردند استرس شان بیش از حد لزوم است و قادر به کنترل آن با روشهای مرسوم همچون آموزش مهارت حل مسئله نیستند، حتما به روانپزشک مراجعه کنند تا بر اساس تشخیص پزشک، درمانهای لازم را دریافت کنند.