کد خبر: ۱۹۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - 2018May 23
هدف از اجرای این برنامه، تکمیل چرخه غربالگری کودکان اوتیسم است. بخشی از این چرخه شامل کودکان در سن مهدکودک است که از سوی بهزیستی اجرا می شود و بخش دیگر آن شامل کودکان در سن مدرسه است که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، غربالگری و شناسایی این کودکان انجام می شود
شفاآنلاین>سلامت> مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی گفت: برنامه ملی غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به اوتیسم با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از مهر امسال به صورت آزمایشی در اصفهان آغاز می شود.

به گزارش شفاآنلاین، محمدتقی جغتایی افزود: هدف از اجرای این برنامه، تکمیل چرخه غربالگری کودکان اوتیسم است. بخشی از این چرخه شامل کودکان در سن مهدکودک است که از سوی بهزیستی اجرا می شود و بخش دیگر آن شامل کودکان در سن مدرسه است که با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، غربالگری و شناسایی این کودکان انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقاتی سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: قرار است غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم از 18 ماهگی نیز در شبکه های بهداشتی وزارت بهداشت انجام شود.

وی ادامه داد: این غربالگری از طریق آزمونی که طراحی و بومی شده، انجام می شود. تمام کودکان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی(Sanitary) و درمانی از طریق این آزمون غربالگری می شوند و کودکان مشکوک به اوتیسم به مراکز پزشکی و تخصصی ارجاع داده می شوند.
جغتایی اظهار داشت: این برنامه، کار مشترکی با سازمان بهزیستی کشور است و بعد از تشخیص اوتیسم در کودکان، خدمات توانبخشی، اجتماعی و حرفه ای از سوی بهزیستی ارائه می شود.

به گفته وی، تاکنون هفت تا هشت هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور شناسایی شده اند.

جغتایی تصریح کرد: پیش بینی(Forecast) این است که حدود 30 هزار کودک زیر پنج سال مبتلا به اوتیسم در کشور قابل شناسایی باشد چرا که برآورد می شود از هر 250 کودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم قابل شناسایی است و با توجه به یک میلیون و 500 هزار تولد در هر سال، حدود 30 هزار کودک مبتلا به اوتیسم در هر سال باید شناسایی شود.

مشاور وزیر بهداشت یادآور شد: تشخیص اوتیسم در بدو تولد امکانپذیر نیست. چون مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم، اجتماعی شناختی است و زمانی قابل شناسایی و تشخیص است که کودکان میزان رشد شاخص های سلامت اجتماعی و شناختی خود را بروز دهند.ایرنا

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: