کد خبر: ۱۹۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 18
ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی، یکی از تظاهرات پیری است.
شفا آنلاین>سلامت>طبق یک مطالعه که اخیرا انجام شده است ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی، یکی از تظاهرات پیری است.

به گزارش شفا آنلاین:سیستم دهلیزی نیز مانند سیستم حلزونی در سالخوردگان<Scallop system in the elderly> دستخوش تغییر میشود به طوری که افراد پیر به درجاتی از سرگیجه شکایت دارند که به آن «پیردهلیزی» میگویند.اینکه تغییراتی را در سالخوردگان دقیقاً منتسب به بالا رفتن سن نمود، دشوار است زیرا سایر عوامل از جمله تروماتیک (آسیبهای کوچک و جزئی صوتی طی سالیان عمر یک سالخورده کلانشهر نشین)و تغییرات سوخت و ساز نیزدر سنین بالا تظاهر میکند که در سیستم شنوایی یا دهلیزی تاثیر گذار میباشند به همین دلیل به عنوان عوامل حاشیه ای در نظر گرفته میشوند نه عوامل سنی.

در بررسی میکروسکوپ الکترونی سیستم دهلیزی مشاهده شده است که سنگ های دهلیزی (otoconia) میله های استوانه ای از جنس کلسیم میباشند با یک یا سه شیار در انتهای هر قطب که با اندازه های متفاوت بر روی ماکولا قرار میگیرند و در افراد جوان روی محور طولی میله ها شیارهای سطحی وجود دارد اما در دهه ششم زندگی این شیارها در سطح اتوکونیا عمیق شده و گاهی به صورت حفره در می آیند و حفره ها نیزبه هم ملحق میشوند.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که کاهش جریان خون در بافت های اختصاصی از جمله حلزون وجود دارد. کاهش تراوش مایع به تشکیل رادیکا لهای اکسیژن آزاد می انجامد، این اکسیژن های آزاد شدیداً سمی بوده و بر بافت ها از جمله ساختمان گوش داخلی تاثیر نامطلوب بر جا گذارد و علاوه بر آن میتواند DNA میتوکندری (miDNA) را صدمه بزند که نتیجه آن حذف DNA میتوکندری اختصاصی برای انسان میباشد.

” اطلاعات پیشین نشان داده است که حذف DNA میتوکندری شماره ۴۸۳۴ نه تنها با سالخوردگی بلکه با پیرگوشی نیز مرتبط است” ادامه داد : مطالعات جدید حکایت از این دارد که درمان با ترکیباتی که متابولیت های آزاد اکسیژن را می زدایند، کم شنوایی وابسته به سن را تقلیل میدهند.در یک مطالعه، یک صد و سی موش که به طور تصادفی در یکی از شش گروه با شاهد مناسب قرار گرفتند گروه یک محدودیت از راههای کالری ۳۰ درصد، گروه دو رژیم اضافی ویتامین E، گروه سوم رژیم اضافی ویتامین C، گروه چهار درمان ملاتونین، گروه پنج درمان شبه دارویی (Lazaroid) گروه شش درمان با دارونما یا پلاسبو وتمام موش ها تحت آزمون های دقیق هر سه ماه قرار گرفتند که این آزمون ها شامل تعیین حساسیت شنوایی با کاربرد پاسخ فراخوانده مغز (ABR) و نیز آنالیز حذف DNA میتوکندری با به کار بردن روش های بیولوژیک بود و نتایج نشان داد که در گروه محدودیت غذاهای پرکالری۳۰ درصد حداکثر حساسیت نیز شنوایی باقی مانده و حداقل حذف DNA میتوکندری و کمترین میزان از دست رفتن سلول های مویی خارجی وجود داشت.

در گروه رژیم آنتی اکسیدان حساسیت شنوایی بهبود یافته و حذف DNA میتوکندری در مقایسه با گروه دارونما وشبه دارویی کمتر بود. این مطالعه نشان میدهد که DNA میتوکندری شماره ۴۸۳۴ با مشخص ترین حالات کم شنوایی همراه بوده است و محدود کردن مواد غذایی که ریشه های آزاد اکسیژن به وجود می آورند موجب کاهش میزان کم شنوایی به موازات افزایش سن میگردد. پیر شدن جزیی از زندگی است پس بهتر از قبل از آن از سلامتی خود محافظت کنیم.

پزشک انلاین
دکتر سعید ملایری [ شنوایی شناسی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: