کد خبر: ۱۹۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 12
شش فروند بالگرد برای ارائه خدمات تخصصی اورژانس هوایی وارد کشور شده که بزودی وارد چرخه اورژانس هوایی کشور می‌شوند.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس اورژانس هوایی گفت: شش فروند بالگرد برای ارائه خدمات تخصصی اورژانس هوایی وارد کشور شده که بزودی وارد چرخه اورژانس هوایی کشور می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محمد سرور در سومین نشست هم‌اندیشی مسئولان پایگاه‌های اورژانس کشور در همدان، با بیان اینکه به‌زودی تمام استان‌های کشور زیر خدمات اورژانس هوایی قرار می‌گیرند، اهداف این نشست را تحلیل عملکرد مبنی بر بررسی کیفیت کار گذشته و راه آینده دانست و خاطرنشان کرد:‌ سال ۷۹ نخستین بالگرد هوایی اورژانس در تهران راه‌اندازی شد و با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات اورژانس هوایی به عنوان بسته این طرح در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات ارزشمند در دنیا ارائه خدمات هوایی است، اظهار کرد: به هر طریقی که بیمار به خدمات درمانی از طریق زمین دسترسی نداشته باشد، ضرورت اورژانس هوایی احساس می‌شود.

سرور با اشاره به اینکه سال گذشته اورژانس بیمارستانی ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار مأموریت توسط ۱۴ هزار نیرو در پایگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی انجام داد، افزود: در حوزه اورژانس هوایی از سال ۷۹ تا پایان سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۶۵ مأموریت به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در این ماموریت‌ها ۱۹ هزار و۶۷۶ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، ادامه داد: نزدیک به ۵۶ درصد بیماران منتقل شده با آمبولانس هوایی مصدومان حوادث ترافیکی هستند.

رئیس اورژانس هوایی با اشاره به اینکه سال گذشته به بیش از ۷۰۰ هزار بیمار و مصدوم ترافیکی خدمات ارائه شده است، اضافه کرد:‌ ایران نوزدهمین کشور جهان از لحاظ پهناوری است که این کشورها بر انتقال سریع بیمار به بیمارستان تمرکز دارند.

وی با بیان اینکه آمبولانس هوایی یکی از عوامل اصلی برای کاهش سه تا چهار برابری مدت زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی شناخته شده است، خاطرنشان کرد:‌ امروزه با کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی توسط اورژانس هوایی مواجه هستیم.

سرور با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهای بلاخیز در جهان شناخته شده است، اظهار کرد: ایران دهمین کشور جهان و ششمین کشور آسیا از لحاظ حوادث غیرمترقبه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان ۶۱ مأموریت هوایی انجام شده که ۷۰ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، تصریح کرد:‌ یکی از چالش‌های اساسی در حوزه خدمات اورژانس هوایی این بوده که خدمات بالگردی توسط بخش خصوصی، سازمان‌های نظامی و یا جمعیت هلال احمر و از طریق خرید خدمت انجام می‌شد.

سرور با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به تازگی تصمیم گرفت بالگردهای تخصصی را از خارج از کشور وارد کند تا خدمات تخصصی و بهینه ارائه شود، افزود:‌ این اقدام در حال انجام است و شرکتی توسط وزارت بهداشت شکل گرفته که در حال وارد کردن بالگردهای به‌روز هستند.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف داریم، گفت:‌ خدمات اورژانس هوایی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بهتر است.

سرور با اشاره به اینکه نیاز به پدهایی در مناطق مختلف برای فرود بالگردها وجود دارد، اضافه کرد:‌ نیاز به همکاری شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و ... در ارائه خدمات است.

رئیس اورژانس هوایی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ فروند بالگرد در ۳۳ پایگاه کشور فعال است، گفت: تقریبا تمام استان‌ها جزء چند استان دارای بالگرد هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها به علت پهناوری دارای چند بالگرد هستند، خاطرنشان کرد: استان‌هایی که در حال حاضر بالگرد ندارند با مشکلاتی در تأمین تجهیزات برای آنها مواجه بودیم که به‌زودی مشکلات برطرف می‌شود و شاهد ارائه خدمات اورژانس هوایی در این استان‌ها نیز خواهیم بود.

رئیس اورژانس هوایی در پایان بیان کرد: به‌زودی تمام استان‌های کشور زیر پوشش خدمات اورژانس هوایی قرار خواهند گرفت و هیچ استانی نخواهد بود که از این خدمت برخوردار نباشد.

برچسب ها: سلامت ، اورژانس ، بالگرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: