کد خبر: ۱۹۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 10
اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد ساماندهی امور ارزی، بار دیگر از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط خواست تا با اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق مردم را در جریان اقدامات انجام شده، قرار دهند تا هیچ ابهامی در جامعه نسبت به تأمین نیازهای واقعی ارزی مردم وجود نداشته باشد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: اقدامات مؤثر و قابل توجهی از سوی کارگروه تشکیل شده در بانک مرکزی برای شناسایی تأمین نیازهای واقعی مردم انجام شده و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

به‌گزارش شفاآنلاین، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد ساماندهی امور ارزی، بار دیگر از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط خواست تا با اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق مردم را در جریان اقدامات انجام شده، قرار دهند تا هیچ ابهامی در جامعه نسبت به تأمین نیازهای واقعی ارزی مردم وجود نداشته باشد.

احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی هم در این جلسه با یادآوری شناسایی و تأمین ارز (currency)بیش از 35 نوع خدمات که پیش از این در سامانه نیما پیش‌بینی نشده بود، اظهارداشت: ترتیبی اتخاذ کرده‌ایم که نیاز همه گروه‌هایی که در چارچوب مقررات دولت خواستار ارز با قیمت مصوب هستند برطرف شود به‌طوری که هیچ درخواست تأمین ارز واقعی بدون پاسخ نماند.

6.2 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تخصیص یافت
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه هیچ نگرانی از تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد، گفت: از ابتدای فعالیت سامانه نیما در 22 فروردین ماه امسال برای تأمین مالی تجارت خارجی کشور تا 18 اردیبهشت ماه بیش از 6.2 میلیارد دلار ارزهای مختلف تخصیص داده شده است. به‌گزارش ایرنا، ولی‌الله سیف پس از پایان جلسه هیأت دولت گفت: این میزان تخصیص ارز در کمتر یک ماه، نشان دهنده نبود محدودیت برای نیازهای متقاضیان است.

وی ادامه داد: در مدت یادشده همچنین بیش از چهار میلیارد دلار منابع ارزی تأمین شده و صادرکنندگان نیز 1.2 میلیارد دلار به نظام بانکی واگذار کردند که نشان می‌دهد مسیر در شرایط عالی قرار دارد.

رئیس بانک مرکزی اضافه کرد: مقرر شده هر فردی ارز خود را به سامانه نیما ارائه دهد و در مدت 24 ساعت خریداری نداشته باشد، بانک مرکزی با قیمت 4200تومان می‌خرد.

سیف گفت: با توجه به شرایط کنونی رضایت قابل توجهی از وضعیت موجود حاصل شده است و در روزهای آینده نیز شرایط بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پوشش کافی تأمین ارز در سامانه نیما، فهرستی از نیازهای منطقی و قابل قبول تهیه کردیم تا در کمیته مورد نظر تصمیم‌گیری شود.

به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اقتصاد کشور مصون باشد
وی درباره تمهیدات انجام شده نسبت به نقض برجام از سوی امریکا گفت: برنامه‌ریزی لازم از 22 فروردین ماه امسال انجام شده و شرایط ارزی کشور تحت کنترل قرار دارد؛ همچنین به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اقتصاد کشور از هرگونه فضاسازی از مصونیت لازم برخوردار باشد. وی افزود: جلسه امروز دولت درباره اقدامات دولت(Government) نسبت به نقض برجام از سوی رئیس جمهوری امریکا اختصاص داشت.

سیف با اعلام اینکه در یک سال و نیم گذشته دولت امریکا هیچ اقدامی برای پایبندی به تعهداتش انجام نداده بود، اظهارداشت: واشنگتن تلاش کرده با فضاسازی و ایجاد التهاب، اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت ترامپ تلاش دارد با کمترین زحمت و ایجاد هزینه‌های زیاد برای ما، بیشترین بهره‌برداری را کند.

وی در پاسخ به اینکه نقض برجام از سوی امریکا چه تأثیری در تعهدات ارزی و قراردادهای کشور دارد، گفت: آن برنامه‌ها مسیر خود را طی می‌کند و تأثیر محسوسی نخواهد داشت.

 بانک مرکزی: نیازهای ارزی بدون وقفه پاسخ داده می‌شود
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پی خروج امریکا از برجام اعلام کرد، این بانک از مدت ها پیش تمهیدات لازم را برای مقابله با نقض برجام توسط امریکا اندیشیده است و بدون ایجاد وقفه، به نیازها و تقاضاهای ارزی کشور پاسخ داده می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: بدعهدی امریکا از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده بود ما و تمهیدات لازم را اندیشیده و مجموعه‌ای از تدابیر برای این منظور اتخاذ کرده‌ایم و اکنون منابع و مصارف ارزی کشور تحت اشراف و کنترل کامل قرار دارد؛ همچنین نظام بانکی کشور با محوریت بانک مرکزی توانایی کامل برای پاسخگویی به همه نیازهای ارزی کشور را دارد.

این بیانیه می‌افزاید: سیاست‌های بانک مرکزی با محوریت حمایت از تولید ملی موجب کنترل جریان ورود و خروج ارز در کشور شده و بدین ترتیب، توانایی بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور افزایش یافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: