کد خبر: ۱۹۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 08
معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیدار با دبیرکل وزارت آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه های مختلف نظام سلامت بر لزوم تشکیل کمیته های مشترک بین دو کشور برای برنامه ریزی و توسعه همکاری ها تاکید کرد.
شفاآنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیدار با دبیرکل وزارت آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه های مختلف نظام سلامت بر لزوم تشکیل کمیته های مشترک بین دو کشور برای برنامه ریزی و توسعه همکاری ها تاکید کرد.

 به گزارش شفاآنلاین،باقر لاریجانی روز سه شنبه در دیدار با «آمبرجیو» دبیرکل وزارت آموزش، تحقیقات و نوآوری سوئیس با اشاره به پیشینه غنی جمهوری اسلامی ایران در علوم پزشکی اظهارکرد: در سال 1364 آموزش سلامت ایران با حوزه خدمات ادغام شد و این اقدام زمینه های گسترش چشمگیری در علوم پزشکی کشور را فراهم کرد.

معاون وزارت بهداشت از پیشرفت های چشمگیر علوم پزشکی کشور طی چند دهه گذشته سخن گفت و افزود: اکنون در هریک از استان های کشور ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که مسئولیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را در این استان برعهده دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه نیروی انسانی نظام سلامت در قالب توسعه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در طی این چند دهه دانشگاههای علوم پزشکی چند برابر شده و اکنون تمام رشته های علوم پزشکی در ایران تدریس می شود.

وی افزود: اکنون حدود 190 هزار دانشجوی علوم پزشکی در رشته های مختلف در ایران داریم و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما به طرز چشمگیری رشد داشته است.

لاریجانی از توجه نهادهای بالادستی در کشور به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: طرح تحول نظام سلامت از ابتدای دولت یازدهم آغاز شد که دستاوردهای بسیاری به لحاظ دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و توسعه بیمه های پایه سلامت داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیت های علوم دارویی ایران اشاره کرد و گفت: کارخانه های داروسازی زیادی در ایران وجود دارد و تحقیقات گسترده ای نیز در زمینه علوم دارویی انجام می شود. باتوجه به ظرفیت های موجود ایران و سوئیس می توانند همکاری های خوبی در زمینه صنایع دارویی با یکدیگر داشته باشند.

وی به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه با توجه به استانداردهای بین المللی آموزش عالی بر برخی نقاط کلیدی نظیر پاسخگویی اجتماعی، توسعه مجازی آموزش، بین المللی سازی آموزش و بازنگری برنامه های درسی متناسب با نیاز کشور و تکنولوژی روز دنیا تاکید شده است.

لاریجانی گفت: کشور ایران طی چند دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری در حوزه پژوهش و رشد تولیدات علمی داشته است. به طوری که در برخی رتبه بندی ها رتبه 16 جهان و 1 منطقه را کسب کرده است.وی خاطرنشان کرد: 10 درصد از اعضای هیات علمی ایران در حوزه سلامت فعالیت می کنند ولی 30 درصد تولیدات علمی مربوط به این حوزه است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بیماری های غیرواگیر را یکی از چالش های حوزه سلامت در تمام کشورهای دنیا ذکر کرد و گفت: در ایران برنامه بسیار خوبی برای کنترل بیماری های غیرواگیر طراحی شده و کشور ایران جزو کشورهای پیشرو در این حوزه شناخته شده است.
وی ادامه داد: پروژه های ملی بزرگی با همکاری مراکز تحقیقاتی ایران در حال اجرا است و اقداماتی در زمینه علوم نوین نظیر پزشکی شخصی صورت گرفته است.

** استفاده از تجربیات وزارت بهداشت ایران برای دانشگاههای سوئیس دارای اهمیت است
در ادامه دبیرکل وزارت آموزش تحقیقات و نوآوری سوئیس با اشاره به اینکه ایران پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف سلامت و تربیت نیروی انسانی نظام سلامت داشته، گفت: همکاری حوزه علوم پزشکی و سایر علوم ایران با دانشگاه های سوئیس بسیار دارای اهمیت است.

آمبرجیو ضمن ابراز علاقه مندی به همکاری در زمینه همکاری های علمی، آموزشی و تحقیقاتی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: تبادل تجربیات و اطلاعات دو کشور به خصوص استفاده از تجربیات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش پزشکی و سلامت همچنین همکاری حوزه علوم پزشکی و سایر علوم ایران با دانشگاه های سوئیس بسیار دارای اهمیت است.

وی ضمن اظهار خرسندی برای تبادل دانشجو و اساتید به ظرفیت بسیار خوب ایران در زمینه دارو و سرمایه گذاری شرکت های دارویی سوییسی در کشورمان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند با جذب سرمایه گذاری و همکاری دو جانبه در زمینه دارو با سوئیس، به انتقال تجربیات و همکاری های دوجانبه اقدام کند.

آمبرجیو نیز ضمن اظهار امیدواری برای همکاری مشترک در زمینه کنترل بیماریهای واگیر و پروژه های مشترک در زمینه گیاهان دارویی و تولیدات طبیعی، تصریح کرد: سوئیس می تواند در این خصوص با ایران همکاری های دوجانبه ای داشته باشد.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، آموزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: