کد خبر: ۱۹۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 06
مردم قبیله باجائو در جنوب شرقی آسیا به دلیل مهارت‌های غواصی خود مشهور هستند. تعدادی از آن‌ها می‌توانند نفس خود را برای چند دقیقه نگه دارند و چند متر زیر سطح دریا شیرجه بزنند
شفاآنلاین>سلامت> مردم قبیله باجائو به دلیل مهارت‌های غواصی خود مشهور هستند، تغییرات ژنتیکی این افراد باعث ایجاد مهارت غواصی شده است.

به گزارش شفاآنلاین، مردم قبیله باجائو در جنوب شرقی آسیا به دلیل مهارت‌های غواصی خود مشهور هستند. تعدادی از آن‌ها می‌توانند نفس خود را برای چند دقیقه نگه دارند و چند متر زیر سطح دریا شیرجه بزنند.
 
اما پیش از این مشخص نبود آیا مهارت‌های غواصی آن‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی(genetically) است. توجه داشته باشید که آن‌ها بعضی‌اوقات 60 درصد از وقت خود در روز را به شکار ماهی و حلزون اختصاص می‌دهند. مهارت‌های غواصی آن‌ها در مقایسه با انسان‌های دیگر منحصر به فرد است.
 
مطابق با یافته‌های مطالعه جدید، تعدادی تغییراتی ژنتیکی به مردم باجائو اجازه داده‌اند تا زمان بیشتری را بدون اکسیژن تحمل کنند. ممکن است به همین دلیل آن‌ها دارای طحال‌های بزرگ هستند.
 
برای درک قابلیت‌های ویژه آن‌ها ابتدا باید شرح دهیم که بعد از ورود به داخل آب چه اتفاقی برای بدن انسان رخ می‌دهد.
 
در ابتدا ضربان قلب کند می‌شود و میزان اکسیژن مصرف شده کاهش پیدا می‌کند. سپس رگ‌های خون منقبض می‌شوند و خون حاوی اکسیژن را به ارگان‌های مهم بدن انتقال می‌دهند، در نهایت، طحال منبسط می‌شود.
 
طحال یکی از ارگان‌های عجیب است؛ پیش از این اطلاعات(Information) زیادی در مورد این ارگان در دسترس نبود؛ شما می‌توانید بدون طحال به زندگی خود ادامه دهید؛ حال این سؤال مطرح می‌شود که طحال چه وظیفه‌ای را در بدن انسان انجام می‌دهد.
 
این ارگان تقریباً اندازه مشت انسان است و در امتداد معده قرار می‌گیرد، علاوه بر این، طحال ذخیره‌ای از گلبول‌های قرمز حاوی اکسیژن فراهم می‌کند، زمانی که طحال منقبض می‌شود، سطح اکسیژن را در بدن بالا می‌برد و شما می‌توانید برای مدت بیشتری نفس خود را نگه دارید. ممکن است طحال بزرگ‌تر به انسان اجازه دهد تا مدت بیشتری را زیر آب سپری کند.
 
محققان دریافتند که طحال مردم باجائو در مقایسه با دیگران 50 درصد بزرگ‌تر است، محققان حدس می‌زنند که تغییر در ژنی با نام PDE10A باعث بزرگ‌تر شدن طحال‌های آن‌ها شده است؛ البته ممکن است ژن‌های دیگری نیز در این موضوع دخیل باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: