کد خبر: ۱۹۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 02
منابع تولید دارو نباید به دلیل برخی مشکلات از کشورهایی تهیه شود که برای بیماران ضرر داشته باشد. در حال حاضر منبع اصلی تولید دارو در کشور آلمان است، اما در زمان تحریم و مشکلات اقتصادی این منابع از ایتالیا، چین و ... وارد می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با اشاره به مشکلات بوجود آمده در زمینه داروی این بیماران گفت: تولیدکنندگان دارو در داخل به بیماران پاسخ دهند که آیا می‌توانند به میزان کافی دارو در اختیار بیماران قرار دهند؟ چراکه بیماران نگرانند مجددا با مشکل تامین دارو روبرو شوند.

به گزارش شفاآنلاین، محمدرضا مشهدی با اشاره به مشکلات دارویی بیماران تالاسمی اظهار کرد: منابع تولید دارو نباید به دلیل برخی مشکلات از کشورهایی تهیه شود که برای بیماران ضرر داشته باشد. در حال حاضر منبع اصلی تولید دارو در کشور آلمان است، اما در  زمان تحریم و مشکلات اقتصادی این منابع از ایتالیا، چین و ... وارد می‌شود. لازم است تولیدکنندگان دارو پاسخ دهند که آیا می‌توانند به میزان کافی دارو در اختیار بیماران قرار دهند؟ بیماران تالاسمی نگران هستند که دوباره با مشکل روبرو شوند.

وی افزود: سخنگوی وزارت بهداشت گفته است که میزان داروی تزریقی در دنیا نیز کم است و بیماران تالاسمی به مصرف داروی خوراکی روی آورند. این موضوع در شرایط استاندارد میسر است، اما در ایران که مشکلات تهیه دارو روی بیماران اثر گذاشته است و سطح فریتین‌ در خون آنها بالاست، بنابراین نمی‌توانند از داروی خوراکی استفاده کنند. به همین دلیل اول باید با استفاده از داروهای تزریقی،‌ میزان فریتین در بدن آنان به سطح مناسبی برسد تا بعد از آن بتوانند از داروی خوراکی استفاده کنند. برخی از بیماران که دچار مشکلات(Difficulties) ثانویه مانند هپاتیت و ... هستند نیز با داروی خوراکی مشکل دارند و داروی تزریقی بیشتر با آنان سازگار است.

این عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران در ادامه گفت: در حال حاضر داروی خارجی به میزان مورد نیاز بیماران وارد نمی‌شود. همچنین لازم است تولیدکنندگان داخلی به میزان نیاز کشور دارو تولید کنند و این روند که بیماران به صورت مقطعی دارو داشته باشند یا به میزان مورد نیاز آنان دارو وجود نداشته باشد، خاتمه پیدا کند؛ همان طور که در چند وقت اخیر داروی ایرانی که منبع تولید خوبی هم دارد، در داروخانه‌ها به میزان مورد نیاز وجود نداشته است.

مشهدی با بیان اینکه تولید کننده خارجی نمی‌تواند به میزان مورد نیاز بیماران ایرانی، دارو در اختیار ما قرار دهد، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع این است که خط درمان در کشورهای دیگر روی داروی خوراکی قرار دارد و سه یا چهار کشور از  داروی تزریقی استفاده می‌کنند که ایران نیز در این میان آمار مصرف بالایی دارد.

وی در پایان اظهارکرد: در عین حال، برخی از بیماران به مصرف داروی خارجی تمایل دارند، اما علاوه بر اینکه این دارو در دسترس نیست، هزینه تهیه آن را هم ندارند و به داروی داخلی نیز اعتمادی ندارند. به همین دلیل متاسفانه از هیچ دارویی استفاده نمی‌کنند. بنابراین به دنبال این تصمیم فریتین در بدن آنان بالا می‌رود و در طولانی مدت عوارض قلبی و کبدی ایجاد می‌شود. این روند در نهایت منجر به فوت بیمار می‌شود. ما به بیماران توصیه می‌کنیم درمان خود را رها نکنند و با تجویز پزشک(Doctor) از داروی با کیفیت ایرانی استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: