کد خبر: ۱۹۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 02
در سال 1996 آقای روی بومیستر که یک روان‌شناس است آزمایش بی‌رحمانه‌ای را انجام داد.
       
شفا آنلاین>اجتماعی>در سال 1996 آقای روی بومیستر که یک روان‌شناس است آزمایش بی‌رحمانه‌ای را انجام داد. او به همراه همکاران سابقش در دانشگاه Case Wester- Reserve به‌منظور بررسی میزان قدرت اراده واقعی انسان‌ها افرادی را با غذاهای خوشمزه اغوا کردند. او 67 شرکت‌کننده را در اتاقی نگه داشت که بوی بیسکوییت شکلاتی خوشمزه در آن وجود داشت. سپس بیسکوییت‌ها و دیگر شیرینی‌های شکلاتی را به آن‌ها نشان داد.

به گزارش شفا آنلاین:بعضی از این افراد ناپرهیزی کردند، اما از دیگران خواسته شد که در عوض تربچه بخورند. بعدازاین عذاب، از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد تا یک معمای هندسی را حل کنند. افرادی که تربچه خورده بودند در مقایسه با افرادی که در خوردن بیسکوییت‌ها و شیرینی‌ها ناپرهیزی کرده بودند عملکرد بدتری در حل معمای هندسی داشتند.


دو سال بعد دکتر بومیستر این تحقیق را در Journa- of Personality and Socia- Psychology به چاپ رساند و این مفهوم تازه پدیدار شد که قدرت اراده ما محدود است. به‌عبارت‌دیگر، تحقیق دکتر بومیستر باعث شد که محدود بودن قدرت اراده انسان‌ها بر سر زبان‌ها بیفتد. شرکت‌کننده‌های بدشانسی که مجبور به خوردن سبزی‌ها (تربچه) بودند دیگر این اراده را نداشتند که در انجام‌وظیفه دیگری دخیل شوند که نیاز به اراده دارد. این افراد آن‌قدر خسته بودند که دیگر نمی‌توانستند روی معمایی کار کنند. این افراد اراده کرده بودند که از شیرینی‌های خوشمزه چیزی نخورند و تمام تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده بودند و همین امر باعث شد که دیگر قدرت اراده کافی برای حل معمای هندسی نداشته باشند. اما افرادی که می‌توانستند بدون هیچ مانعی از شیرینی‌ها و بیسکوییت‌های خوشمزه مصرف کنند اراده زیادی را صرف نکردند و از این اراده خود در حل معمای هندسی استفاده کردند و درنتیجه در انجام این وظیفه عملکرد بهتری نشان داند.. بنابراین، بر اساس نتایج این تحقیق می‌توان این‌گونه بیان داشت که قدرت اراده انسانی محدود است.
پس‌ازاین تحقیق پیشگامانه محققان تحقیق‌های بسیار دیگری را انجام دادند که کاهش قدرت اراده یا به‌اصطلاح روانشناس‌ها «کاهش خودکنترلی» را تایید می‌کنند. مشکل این است که هر چیزی را که در جهان خود انجام می‌دهیم نیاز به ذره‌ای از قدرت اراده دارد. به عقیده انجمن روان‌شناسی آمریکا، حتی روابط متقابل اساسی با دیگران و حفظ روابط نیز می‌توانند باعث کاهش اراده شوند. همه افراد این نظر را قبول ندارند که میزان قدرت اراده ما ثابت است.
چهار سال قبل، دکتر گرگ والتون، استادیار روانشناسی در دانشگاه استنفورد و دکتر کارول دووک، استاد تمام روانشناسی در دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب پرفروش «عادات فکری» تحقیقی را انجام دادند و به این نتیجه‌گیری حیرت‌انگیز رسیدند: قدرت اراده تنها زمانی محدود است که شما فکر کنید آن محدود است. به‌عبارت‌دیگر، دکتر والتون و دکتر دووک می‌گویند که اگر یک فرد فکر کند که قدرت اراده او محدود است، درنتیجه قدرت اراده محدودی خواهد داشت. در روزنامه نیویورک‌تایمز مقاله‌ای تحت عنوان «قدرت اراده: در سر شما است» توسط دکتر والتون و دکتر دووک چاپ شد. در این مقاله آن‌ها توضیح می‌دهند: «وقتی‌که مردم بر این باور هستند که قدرت اراده آن‌ها ثابت و محدود است، قدرت اراده آن‌ها به‌آسانی کاهش می‌یابد. اگر مردم بر این باور باشند که قدرت اراده یک‌چیز خود تجدیدکننده است و هر چه سخت‌تر کار کنند انرژی بیشتری برای کار بیشتر خواهند داشت و اگر در برابر یک وسوسه مقاومت کنند می‌توانند در برابر وسوسه بعدی بهتر مقاومت کنند، درنتیجه در اعمال قدرت اراده بیشتر موفق‌تر خواهند بود.

 بنابراین، معلوم می‌شود که قدرت اراده در سر شماست.»
سپس آن‌ها به مقالات قبلی همچون مقاله دکتر بومیستر و دکتر متیو گایلیوت اشاره می‌کنند که در ژورنال Personality and Socia- Psychology Review به چاپ رسید. در این مقاله دکتر بومیستر و دکتر گایلیوت نتیجه‌گیری می‌کنند که گلوکز خون یک بخش مهم از منبع انرژی تسلط بر نفس است و با بازگرداندن گلوکز (از طریق نوشیدنی‌های شکر دار) می‌توانید قدرت اراده خود را تقویت کنید. دکتر بومیستر و دکتر گایلیوت می‌نویسند: «در تحقیق اخیر خود دریافتیم که افرادی که به قدرت اراده باور دارند نیازی به قند ندارند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند چه قند مصرف کنند چه نکنند. قند تنها زمانی می‌تواند به افراد کمک کنند که فکر می‌کنند قدرت اراده آن‌ها به‌وضوح محدودشده است. قند چیزی نیست که ما به آن نیاز داریم. چیزی که ما به آن نیاز داریم تغیر در عادات فکری است.» درنتیجه، می‌توان این‌گونه بیان داشت که قدرت اراده دست خود فرد است. یعنی یک فرد اگر این تفکر را داشته باشد که قدرت اراده او تجدیدشونده است و با تفکرات خود می‌تواند مانع از محدودیت قدرت اراده خود شود، درنتیجه قدرت اراده بیشتری خواهد داشت.سپید
everydayhealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: