کد خبر: ۱۹۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 30
هر وقت سازمان جهانی بهداشت و به طور کلی سازمان ملل متحد در خصوص موضوعی روز جهانی اعلام می کند اولین چیزی که شاید به ذهن ها متبادر شود این است که حتما آن موضوع خیلی مهم است
شفاآنلاین>سلامت سازمان جهانی بهداشت اولین سه شنبه ماه مه میلادی (11 اردیبهشت) را روز جهانی آسم نامگذاری کرده است. این روز از سوی دفتر برنامه جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، هر وقت سازمان جهانی بهداشت و به طور کلی سازمان ملل متحد در خصوص موضوعی روز جهانی اعلام می کند اولین چیزی که شاید به ذهن ها متبادر شود این است که حتما آن موضوع خیلی مهم است. در واقع همین طور است. آسم و آلرژی هم آن قدر مهم است که روزی را برای آن در جهان پیش بینی کرده اند به این امید که سطح آگاهی جهانیان به این بیماری افزایش یابد.

آسم (Asthma)به تعریفی ساده، یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است. اینکه این بیماری چرا آن قدر مهم است که یک روز را به نام آن نامگذاری کرده اند شاید به این علت باشد که آسم و آلرژی از بیماری های مهم مزمن ریوی به شمار می آید و بیماری های مزمن ریوی نیز از انواع بیماری های غیر واگیر محسوب می شود و مهمتر از همه اینکه در زمان حاضر 60 درصد مرگ ها بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد که چهار تای این بیماری ها مهمتر از همه است و جان خیلی ها را در این دنیا گرفته است و در این میان نام بیماری های مزمن ریوی جزو چهار بیماری غیرواگیری است که اهمیت بیشتری دارد.

افشین استوار، رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی آسم و آلرژی می گوید: بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماری های مزمن ریوی به ترتیب مهمترین بیماری های غیرواگیری به شمار می آید که بسیاری از مرگ ها را سبب می شود.

استوار می افزاید: آسم و بیماری(Sickness) انسداد مزمن ریوی یا COPD در زمره مهمترین بیماری های مزمن ریوی است.

مساله فقط این نیست که کدام بیماری در زمره مهمترین ها در نوع خود است بلکه آنچه که یک بیماری از جمله آسم را مهمتر جلوه می دهد شمار مبتلایان بالا و شمار جان هایی است که می گیرد.

به گفته استوار، هر سال چهار میلیون تن از مردم جهان به دلیل آسم و انسداد مزمن ریوی جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود تا سال 2030 صد میلیون بیمار مبتلا به آسم دیگر به شمار بیماران مبتلا اضافه شوند.

شمار بیماران مبتلا به آسم در دنیا چقدر است؟
استوار در خصوص شمار بیماران فعلی مبتلا به آسم در دنیا، عدد 330 میلیون بیمار را بیان می کند و اینکه تا سال 2030 یکصد میلیون بیمار دیگر نیز به این رقم اضافه می شود.

یک پیش بینی دیگر نیز نگران کننده تر است و آن اینکه اگر بیماری های مزمن ریوی در زمان حاضر در مقام چهارم بیماری های غیر واگیر خطرناک به شمار می آید، به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ممکن است تا سال 2030 مقام چهارمی بیماری های مزمن ریوی به مقام سومی ارتقا یابد و به همین علت است که اهمیت آسم و آلرژی در این برهه از زمان بیش از پیش احساس می شود.

این به این معناست که در زمان حاضر دیابت سومین و بیماری های مزمن ریوی چهارمین بیماری غیر واگیری خطرناک کشنده در جهان است و اگر تدابیر پیشگیرانه اندیشیده نشود احتمالا آسم جای دیابت را می گیرد و به مقام سومی نایل می شود.

9 درصد افراد بالغ کشورمان آسم دارند
اگر 330 میلیون نفر در دنیا به آسم مبتلا هستند، میزان شیوع آن در کشورمان، ایران چقدر است؟
دکتر استوار، ابتدا به جمعیت بالغ اشاره می کند و می گوید: بر اساس یک پیمایش در وزارت بهداشت طی سال های 93 و 94 (نیمه دوم سال 93 و نیمه اول 94) حدود 9 درصد بالغین کشور و حدود 11 درصد کودکان و نوجوانان ، آسم دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه می کند: بر اساس مطالعه دیگری در تهران در خصوص COPD (بیماری انسداد مزمن ریوی) 6 تا هفت درصد جمعیت این منطقه به این بیماری مبتلا هستند.

عوامل آسم و آلرژی
هر چند ممکن است فردی به علل ژنتیکی به آسم و آلرژی مبتلا شود اما مهمترین علل بروز این بیماری آلودگی هوا و مصرف دخانیات است دو علتی که می توان آن را کنترل و پیشگیری کرد.
استوار، زمینه های ژنتیکی را تایید می کند اما تاکید آن روی عوامل خطر دیگری از جمله آلودگی هوا و مصرف دخانیات است که شیوع این بیماری در کسانی که دخانیات مصرف می کنند و یا در معرض آلودگی هوا هستند بیشتر است.

وی خاطرنشان می کند: آلودگی هوا و مصرف دخانیات از عواملی است که می توان در آنها مداخله و کنترل کرد؛ به عنوان مثال، رفع آلودگی هوا در زمان حاضر هم مطالبه مردم و هم دغدغه مسئولان امر است.

وی اظهار می کند: کسی که آسم دارد باید از هر آنچه که باعث بدتر شدن وضعیت جسمانی اش شود، پرهیز کند که دوری از هوای آلوده یکی از آنهاست اما ترک مکان سکونت که دارای هوای آلوده است ممکن است برای همه میسر نباشد و باید برای رفع این آلودگی فکری شود.

علایم آسم چیست؟
استوار، سرفه مزمن، تنگی نفس و خس خس ریه ها را از علایم مهم ابتلا به آسم می داند که اگر کسی این علایم را داشت باید به ابتلای خود به بیماری آسم مشکوک شود و به پزشک مراجعه کند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا هر سرفه مزمنی علامت آسم است یا خیر، این گونه پاسخ می دهد: این مساله را باید پزشک متخصص بر اساس ارزیابی از بیمارش عنوان کند اما به طور کلی اگر علایم یاد شده به مدت سه ماه یا 12 هفته ادامه یابد احتمال ابتلا به آسم بیشتر است.

 آسم قابل کنترل و درمان است
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، آسم را قابل کنترل و درمان بیان کرد و اینکه از نظر دارویی نیز کشور مشکلی ندارد و داروها در دسترس است.

وی همچنین تاکید می کند که وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بروز آسم و کنترل آن از هیچ تلاشی فروگذار نیست تا بروز عوارض آسم در سنین بالاتر پیشگیری کند.

استوار، دوباره تاکید می کند که 60 درصد مرگ ها به طور کلی بر اثر بیماری های غیر واگیر رخ می دهد و این، مهمترین چالش پیش روز کشورهاست چرا که بیماری های غیر واگیر هم به توسعه ربط دارد و هم توسعه هر کشوری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: