کد خبر: ۱۹۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 27
محققان دانشگاه کاتولیک لون بلژیک در گامی رو به جلو برای تولید داروی درمان زوال عقل، توانسته‌اند سلول‌های آسیب‌دیده مغز بدست آمده را از این بیماران درمان کنند.
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه کاتولیک لون بلژیک در گامی رو به جلو برای تولید داروی درمان زوال عقل، توانسته‌اند سلول‌های آسیب‌دیده مغز بدست آمده را از این بیماران درمان کنند.

به گزارش شفا آنلاین:آن‌ها در واقع نوعی ژن را شناسایی کردند که از شکل‌گیری کامل نورون‌ها جلوگیری می‌کند. سپس از طریق مهندسی ژنتیک به تصحیح آن پرداختند. محققان دریافتند می‌توانند ترکیبی را که یک ماده شیمیایی مسوول جهش ژن <Gene mutation>را مهار می‌کرد، اصلاح کنند. آن‌ها این کشف را یک دستاورد بزرگ خوانده‌اند که می‌تواند راه را برای یک داروی جدید ضد زوال عقل هموار کند. این پژوهش از سلول‌های بنیادی سه بیمار مبتلا به نوعی زوال عقل موسوم به«زوال عقل فرونتو تمپورال» (FTD) استفاده کرد که نیمی از موارد مشاهده شده را در بیماران پیش از سن 60 سال در بر می‌گیرد. اختلالات فرونتو تمپورال در نتیجه آسیب به عصب‌های بخش‌هایی از مغز موسوم به لوب‌های فرونتال و تمپورال ایجاد و به تدریج منجر به علائم رفتاری یا مشکلات زبانی و احساسی می‌شوند.

به نظر می‌رسد که جهش در ژن GRN عامل زوال عقل فرونتو تمپورال باشد، اما نسخه‌های این بیماری در موش‌ها شبیه همه ویژگی‌های گونه انسانی آن نیست. محققان بلژیکی با استفاده از سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی به بازسازی زوال عقل در ظرف آزمایشگاهی پرداختند تا بتوانند یک استراتژی درمانی بالقوه جدید پیدا کنند. این روش شامل گرفتن سلول‌های پوست از بیماران و برنامه‌ریزی مجدد آن به شکل سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی با قابلیت تبدیل به انواع سلول‌های خاص قابل استفاده برای بررسی یک بیماری خاص است. یک دستاورد بزرگ دیگر چندی پیش نشان داده بود که افراد با تغییر دادن روش زندگی خود در سال‌های جوانی و انجام ورزش‌های بدنی و ذهنی می‌توانند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کنند.سپید
WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: