کد خبر: ۱۹۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 14
به طور کلی 7 تا 10 درصد افراد جامعه با در نظر داشتن دردهای مزمن،‌ اختلافات اسکلتی- عضلانی اعم از آرتروزها، کمردردها و دردهای پیش رونده دیگر نیاز به خدمات توانبخشی دارند.
شفاآنلاین>سلامت>مشاور توانبخشی وزارت بهداشت از تهیه شناسنامه خدمات تخصصی توانبخشی به بیماران سکته مغزی و ام اس طی امسال خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،محمد تقی جغتایی مشاور توانبخشی وزارت بهداشت  بیان کرد: کاری که در بیمارستان‌های بزرگ کشور  به دنبال آن هستیم و تا حدودی عملیاتی شده است ایجاد واحدهای تخصصی توانبخشی است که با کمک منابع مالی سازمان مدیریت و تخصیص منابع در برخی بیمارستان‌های شهرهای بزرگ نظیر مشهد، تهران وغیره این کار عملیاتی شده است و در سال آینده در صدد توسعه واحدهای توانبخشی در بیمارستان‌های بزرگ سراسر کشور هستیم.

وی گفت: به طور کلی 7 تا 10 درصد افراد جامعه با در نظر داشتن دردهای مزمن،‌ اختلافات اسکلتی- عضلانی اعم از آرتروزها، کمردردها و دردهای پیش رونده دیگر نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت ادامه داد: البته  سه درصد  بیمارانی که  با  فلج مغزی، سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، قطع عضو شدید و مواردی ازاین قبیل مواجه هستند، نیاز به خدمات تخصصی توانبخشی و استمرار خدمات دارند که عمده تمرکز وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی به این سه گروه معطوف است.

جغتایی افزود: تشخیص به موقع، ارائه خدمات تخصصی ، استمرار خدمات و ارجاع بیماران از بیمارستان‌ها به مراکز توانبخشی از مواردی است که در شناسنامه ارائه خدمات توانبخشی به آن پرداخته شده است که به زودی این شناسنامه‌ها برای بیماران ام اس و سکته مغزی فراهم خواهد شد و در بیماران دمانس یا زوال عقلی نیز در حال آماده شدن است.

ضرورت پیگیری مداخله زودهنگام در بیماران دچار سکته مغزی

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ تاکنون نیز خدمات توانبخشی برای بیماران در بیمارستان‌ها مهیا شده است  اما در سال 97  به صورت تخصصی پیگیر این حوزه هستیم زیرا مداخله زودهنگام برای بیماران سکته مغزی  یا ارجاع به موقع در همان ساعات طلایی مداخله از موضوعاتی است که نباید از آن بگذریم و با توسعه بیمارستان‌های سکته مغزی که اکنون هم در کشور وجود دارند باید به آن توجه کنیم تا با توجه به آمار سکته‌های مغزی شاهد کاهش هزینه‌های درمان و از کار افتادگی فرد باشیم.

وی در ادامه گفت: پوشش بیمه‌ای بخش بستری توانبخشی، تقویت تعرفه‌های توانبخشی، تهیه و ابلاغ آیین نامه مراکز تحت حاد توانبخشی، ایجاد مراکز تحت حاد توانبخشی در مراکز دولتی و خصوصی، تفاهم نامه مشترک بنیاد شهید و وزارت بهداشت و ارائه تسهیلات توانبخشی برای ایثارگران،‌ جانبازان، خانواده‌های شهید و عموم مردم و تحت پوشش قرار گرفتن خدمات توانبخشی در قانون حمایت از معلولان و همچنین تأسیس چند مرکز توانبخشی در هلال احمر از اخبار خوش حوزه توانبخشی وزارت بهداشت بود که امیدواریم این حوزه مغفول  مانده به جایگاه اصلی خود برگردد.

پوشش بیمه‌ای کودکان اوتیسم در قالب بیماری‌های خاص

جغتایی اظهار کرد: یکی از اخبار خوش سال 96 پیوستن طیف اوتیسم به بیماران خاص بود که با حمایت‌های صورت گرفته وزارت بهداشت ، مشارکت  سازمان بهزیستی و انجمن اوتیسم بیمه  سلامت کودکان اوتیسم جزء بیماری‌های خاص قرار گرفت که این موضوع می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات درمانی و اجتماعی  این طیف از بیماران باشد.

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت در پایان گفت: با توجه به نگاه وزیر بهداشت به حوزه توانبخشی و افزایش افراد نیازمند به حوزه توانبخشی امیدواریم شاهد تقویت و گسترش خدمات توانبخشی در میان اقشار مختلف جامعه باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: