کد خبر: ۱۹۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 21
تخم کدو از جمله مواد ومغذی است که دارای چربی سالم است. تخم کدو به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا خواص و فواید تخم کدو را به شما بگوییم
شفاآنلاین>تغذیه> مصرف مقدار کمی ازتخم کدو می‌تواند سلامت شما را تضمین کند، با گنجاندن مقدار کمی از تخم کدو می‌توانید به سلامت خود بیشتر اهمیت بدهید.

به گزارش شفاآنلاین، تخم کدو از جمله مواد ومغذی است که دارای چربی سالم است. تخم کدو به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا خواص و فواید تخم کدو را به شما بگوییم.

تخم کدو پوسته‌ای زرد دارد و مغز آن سبز است. هر ۲۸ گرم تخم کدو (بدون پوست) محتوی ۱۵۱ کالری انرژی است. بیشتر این کالری به‌خاطر وجود چربی و پروتئین در آن است. یک وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدو محتوی مواد مغذی زیر است:

فیبر: ۱۷ گرم؛
کربوهیدرات: ۵ گرم؛
پروتئین: ۷ گرم؛
چربی: ۱۳ گرم (از این مقدار ۶ گرم را چربی‌های امگا-۶ تشکیل می‌دهند)؛
ویتامین K: مقدار ۱۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین؛
فسفر: ۳۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
منگنز: ۴۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
منیزیم: ۳۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
آهن: ۲۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
زینک (روی): ۱۴٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛
مس: ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی.
همچنین تخم کدو دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب چندغیراشباعی، پتاسیم، ویتامین B۱۲ (ریبوفلاوین) و فولات است. وجود مواد مغذی مختلف در تخم کدو و روغن آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

 منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها

وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E از خواص تخم کدو است. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش التهابات از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به‌همین دلیل مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

بخش بزرگی از خواص (Properties)تخم کدو به‌خاطر وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. در یک مطالعه بر روی موش‌های مبتلا به التهاب مفصل، روغن تخم کدو توانست از میزان التهابات در آنها بکاهد. در این مطالعه مصرف داروهای ضدالتهاب در موش‌ها عوارض جانبی منفی‌ای بر جای گذاشت، اما روغن تخم کدو بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی‌ توانست موجب کاهش علائم این بیماری شود.

 کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها

رژیم‌های سرشار ازتخم کدو احتمال ابتلا به سرطان معده، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان پروستات و سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای، مصرف تخم کدو توانست احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان یائسه کاهش دهد. همچنین لیگنان موجود در تخم کدو می‌تواند در پیشگیری و درمان سرطان پستان مؤثر باشد.

براساس یک مطالعه‌ی درون‌کشتگاهی (آزمایش‌هایی که به‌جای به‌کار بردن جانداران زنده، بخشی از بدن آنها مانند یاخته‌هایشان یا بافت‌هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می‌دهند)، مکمل محتوی تخم کدو می‌تواند سرعت رشد سرطان پروستات را کاهش دهد.
 کمک به سلامت پروستات و مثانه

تخم کدو می‌تواند در کاهش (Decrease)علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) مؤثر باشد. در این بیماری غده‌ی پروستات بزرگ و موجب بروز اختلالاتی در دفع ادرار می‌شود.

مصرف تخم کدو می‌تواند علائم ناشی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را کاهش دهد. در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۱۴۰۰۰ مرد، تأثیر مصرف تخم کدو بر این بیماری بررسی شد. پس از یک سال مصرف تخم کدو، علائم این بیماری در مردان کاهش یافت و کیفیت زندگی‌شان بهبود پیدا کرد.

مصرف تخم کدو یا مکمل‌های آن می‌تواند به درمان علائم سندروم مثانه‌ی بیش‌فعال کمک کند. براساس یک مطالعه، مصرف مکمل محتوی ۱۰ گرم از عصاره‌ی تخم کدو در روز توانست به بهبود عملکرد دستگاه ادراری در ۴۵ مرد و زن مبتلا به سندروم مثانه‌ی بیش‌فعال کمک کند.
 سرشار از منیزیم

تخم کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم است. این موضوع اهمیت فراوانی دارد. زیرا کمبود منیزیم در جوامع غربی بسیار شایع است. در ایالات متحده امریکا مصرف منیزیم ۷۹٪ از بزرگسالان کمتر از مقدار توصیه‌ شده است.

منیزیم برای انجام بیش از ۶۰۰ واکنش شیمیایی در بدن ضروری است. وجود مقدار کافی منیزیم برای موارد زیر موردنیاز است:

کنترل فشار خون؛
کاهش خطر بیماری‌های قلبی؛
تشکیل استخوان‌ها و کمک به حفظ سلامت آنها؛
تنظیم سطح قند خون.
کمک به سلامت قلب

تخم کدو منبع خوبی برای تأمین آنتی‌اکسیدان‌ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب سالم است که همه‌ی آنها به سلامت قلب کمک می‌کنند. مطالعات جانوری نشان می‌دهد روغن تخم کدو می‌تواند در کاهش فشار خون و کلسترول خونِ بالا مؤثر باشد که دو عامل مهم در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

براساس مطالعه‌ای که روی ۳۵ زن یائسه انجام شد، مکمل‌های روغن تخم کدو توانست در بازه‌ی ۱۲ هفته‌ای فشار خون دیاستولیک را ۷٪ کاهش و کلسترول خوب خون (HDL) را ۱۶٪ افزایش دهد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که آنزیم‌های نیتریک اکسید موجود در روغن تخم کتان مسئول تأثیرات مثبت آن بر سلامت قلب است. نیتریک اکسید با انبساط رگ‌های خونی به گردش خون کمک و از رشد پلاک‌ها در سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند.
 کاهش قند خون

مطالعات جانوری نشان می‌دهند کدوتنبل، تخم کدو، پودر تخم کدو و آب کدوتنبل می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. این امر در بیماران مبتلا به دیابت اهمیت چشمگیری دارد، زیرا این افراد سخت تلاش می‌کنند تا سطح قند خون‌شان را کنترل کنند.

براساس برخی مطالعات افزودن آب کدوتنبل یا پودر تخم کدو می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. براساس مطالعه‌ی مشاهده‌ای که روی بیش از ۱۲۷۰۰۰ مرد و زن انجام گرفت، داشتن رژیم غذایی سرشار از منیزیم توانست احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مردان ۳۳٪ و در زنان ۳۴٪ کاهش دهد. البته برای تأیید تأثیرات مثبت تخم کدو روی قند خون به مطالعات بیشتری نیاز است.
 سرشار از فیبر

وجود مقدار زیادی فیبر، از خواص تخم کدو است. هر وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدوی کامل (با پوست) محتوی ۵٫۲ گرم فیبر است؛ البته با برداشتن پوست تخم کدو ۱٫۷ گرم از این مقدار کاسته می‌شود. ولی باز هم مقدار باقی‌مانده زیاد است و به سلامت فرد کمک شایانی می‌کند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی را کاهش می‌دهد.
 بهبود کیفیت اسپرم

مقادیر کم عنصر روی موجب کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان می‌شود. تخم کدو با دارابودن مقدار زیادی روی به افزایش کیفیت اسپرم کمک می‌کند.

براساس شواهد حاصل از مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، به‌نظر می‌رسد تخم کدو می‌تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب‌های ناشی از شیمی‌درمانی و بیماری‌های خودایمنی محافظت کند.

همچنین تخم کدو با دارابودن آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجب تنظیم سطح هورمون تستوسترون و درنهایت سلامت عمومی فرد می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: