کد خبر: ۱۹۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 18
مجمع سلامت به منظور جلب مشارکت حداکثری ذیربطان و ذینفعان حقوقی و حقیقی از بخش های دولتی و غیر دولتی برای توسعه سلامت همه جانبه برگزار می شود
شفاآنلاین>سلامت> در اولین مجمع سلامت استان با شعار سلامت مسئولیتی همگانی است؛ دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون رویکرد نوین برای تحقق سلامت همگانی و کاهش نابرابری ها در سلامت سخنرانی نمود و بیان کرد: شعاردومین مجمع ملی سلامت در سال 1397 مشارکت مردم در تحول سلامت است.

 به گزارش شفاآنلاین، دکتر مهدی شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: مجمع سلامت به منظور جلب مشارکت حداکثری ذیربطان و ذینفعان حقوقی و حقیقی از بخش های دولتی و غیر دولتی برای توسعه سلامت همه جانبه برگزار می شود.

دکتر چاوشی استاندار سمنان استاندار سمنان با تقدیر از دست اندرکاران حوزه سلامت استان در اجرای طرح تحول سلامت، گفت: طرح تحول سلامت(Health) با شروع دولت تدبیر و امید در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و اجرای این طرح در واقع تحقق قانون اساسی، دسترسی عادلانه و با کیفیت شهروندان به خدمات سلامت مطابق با توان پرداخت مردم را حق آنان دانسته و با شعار جدید سازمان جهانی بهداشت "پوشش فراگیر خدمات سلامت" مطابقت تام و تمام دارد.

دکتر ملک افضلی استاد برجسته حوزه سلامت، بیان داشت: آنچه که به عنوان مجمع سلامت مطرح می باشد، درواقع گویای یک نوع تفکر و یک نوع راهبر در سطح شهرستانی، استانی و ملی است.

وی با بیان این‌که امسال هفتادمین سال تاسیس سازمان جهانی بهداشت است، گفت: در سال 1948 میلادی سازمان بهداشت جهانی با هدف ارتقای سطح سلامت مردم جهان تاسیس شد. در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی مسائل بهداشتی و درمانی در تمام نقاط به ویژه روستاها و نقاط محروم کشور توسعه یافت، به گونه‌ای که امروز ما 19000 خانه بهداشت در کشور داریم، این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که کل کشور تحت پوشش خدمات بهداشتی فعال می باشد.

دکتر طباطبایی چهره ماندگار پزشکی (medical)ایران و عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، با بیان سخنی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون حوزه سلامت، تصریح نمود: سلامتی نعمتی است که خداوند در وجود ما به ودیعه گذاشته و در وهله اول هر فرد موظف به حفظ و نگهداری این نعمت می باشد و دوم این که مسئولین و مسائل اجتماعی جامعه موظف به رعایت و تنظیم ضوابط و مقررات جهت حفظ سلامت جامعه، ارتقا و کوشش برای بهبود آن هستند.

دکتر طباطبایی عدالت در سلامت را امر مهمی تلقی نمود و گفت: عدالت در سلامت میزان بهره وری مردم و کوشش برای افزایش این بهره وری برای مردم است. در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه شده و طرح تحول سلامت برای افزایش این بهره وری می باشد.

همنچنین در این مراسم، دکتر چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد: سلامت یک مقوله اجتماعی است و تامین سلامت مستلزم توجه به عدالت اجتماعی، چند عاملی بودن آسیب ها، استمرار فعالیت ها و بسیج اجتماعی است.

 در ادامه، حسن بیگی نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان سمنان می تواند در همه زمینه ها به ویژه مسئله بهداشت و درمان الگو باشد، استان سمنان بالغ بر دو هزار پزشک دارد که در خارج، مرکز و اقسا نقاط کشور در حال خدمت رسانی به مردم شریف ایران هستند.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: با توجه به این که مردم خیلی از کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای عربی به پزشکان ایرانی اعتماد بیشتری دارند، بحث توریست درمانی می تواند به توسعه هرچه بیشتر کشور عزیزمان کمک نماید.

وی افزود: علیرغم این‌که شاید دکتر شادنوش تمایل به ادامه خدمت در مرکز داشت، لیکن ما از دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت درخواست نموده‌ایم که ایشان همچنان در استان سمنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد و از امثال ایشان که فزرندان انقلابند، غیر از این انتظار نیست.

 در اولین مجمع سلامت استان، دکتر شریعت عضو هیئت امنای موسسه راه آسمان، بیان کرد: براساس آمار در حوزه سلامت بیش از 1400 سازمان مردم نهاد، موسسات خیریه و ده ها هزار نیکوکار وجود دارد که در کنار صدها سازمان مردم نهاد دیگر که مرتبط با حوزه سلامت هستند، مشغول فعالیت می باشند. نکته قابل تامل منابع مالی کسب شده تعدادی از این گروه ها است که بعضا برابر یا بیشتر از بودجه یک شهر یا استان است.

وی افزود: به طور کلی سازمان های مردم نهاد باید سعی نمایند، اثر بخشی و کارآیی سازمان خود را بهبود بخشند و برای افزایش اثربخشی باید فعالیت های تعیین هدف، سیاست گذاری و برنامه ریزی به درستی و با دقت و ظرافت های لازم انجام گردد.

همچنین وی افزایش کارآیی سازمان های مردم نهاد را بر چهار محور اساسی مشارکت، مدیریت، جذب و نگهداری عضو و بستر سازی دانست.

گفتنی است: پخش کلیپ معرفی استان سمنان، کلیپ موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد استان، کلیپ اهدای عضو، اجرای زنده موسیقی سنتی و اجرای دکلمه توسط سفیر سلامت دانش آموزی از دیگر برنامه های اولین مجمع سلامت استان سمنان بود.

لازم به ذکر است: در این مراسم دکتر چاوشی استاندار سمنان از خدمات ارزنده دکتر طباطبایی چهره ماندگار علوم پزشکی کشور و عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و دکتر شادنوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اهدای لوح تقدیر قدردانی نمود.

همچنین در این مراسم از هشت خانواده های اهداکنندگان اعضا، هفت نفر از خیرین سلامت شاخص استان، پانزده موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد سلامت و چهار دستگاه اجراییِ همراهِ سلامت با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد و درحاشیه این مراسم نیز موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد دوازده غرفه و نمایشگاه بر پا نمودند.

شایان ذکر است: در حاشیه این سفر، دکتر ایزی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرکز پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان بازدید کرد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: