کد خبر: ۱۹۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 16
بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان - به ویژه سرطان سینه - پس از جراحی برداشت تومورهای سرطانی با عود تومور مواجه می شوند.علت این موضوع مشخص نیست
شفاآنلاین>سلامت>نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف داروهای رایج ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) از بازگشت تومورهای سرطان سینه پس از جراحی پیشگیری می کند.

به گزارش شفاآنلاین،بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان - به ویژه سرطان سینه - پس از جراحی برداشت تومورهای سرطانی با عود (بازگشت) تومور مواجه می شوند.علت این موضوع مشخص نیست اما تحقیقات جدید نشان می دهند که داروهای رایج کاهش درد و التهاب می توانند از بروز این اتفاق پیشگیری کنند.

از سوی دیگر در بسیاری از موارد ابتلا به سرطان به ویژه در مورد سرطان سینه، انجام جراحی برای حذف تومورهای اولیه اغلب ضرورت دارد. اما عود سرطان بعد از عمل جراحی نیز یک اتفاق نامعمول نیست.

همچنین برخی از افراد که تحت عمل قرار می گیرند با افزایش خطر بازگشت زودهنگام سرطان روبرو می شوند که دلایل دقیق این موضوع مشخص نیست.

محققان موسسه تحقیقاتی بیومدیکال وایتهد در کمبریج واقع در انگلیس در مطالعه ای جدید به برخی از دلایل این موضوع پی برده اند و نحوه پیشگیری از موارد بازگشت اولیه این بیماری را مورد بررسی قرار داده اند.

محققان در مقاله خود نوشتند که در این مطالعه به یک توضیح جزئی در این زمینه دست یافتند و آن این است که حدود یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان موضعی سینه، سلول های سرطانی در زمان تشخیص اولیه از پیش به محل های دور از لحاظ آناتومی منتشر شده اند.اما این سلول های تومور تا زمان جراحی در وضعیت معلق باقی می مانند و پتانسیل مضر آنها توسط واکنش ایمنی بدن مسدود می شود.

با این وجود محققان اظهار داشتند که در گروهی از بیماران، کسر کوچکی از این سلول های سرطانی تکثیر می شوند، متاستازهای خطرناکی را گسترش داده و تومورهای ثانویه ایجاد می کنند.اما نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که با مصرف داروهای رایج ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) می توان از بروز این متاستازهای خطرناک پیشگیری کرد.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) از پرکاربردترین داروهای پزشکی هستند. این داروها باعث مهار سیکلواکسیژناز ( از مهمترین آنزیم های ساختاری در تولید میانجی های التهابی بدن) می‌ شوند و سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بُر دارند. این گروه از داروها در دوزهای بالا اثرات ضدالتهابی دارند.

NSAIDها از این ‌رو منحصر به ‌فرد هستند که غیر مخدرند و اعتیاد ایجاد نمی‌ کنند. ناپروکسن، آسپیرین و ایبوپروفن از جملهٔ این داروها محسوب می‌شود.به نظر می رسد که این داروها خطر بازگشت سرطان را بعد از جراحی کاهش می دهند.

این مطالعه اولین مدرک علت و معلولی را مبنی بر این که جراحی این نوع عود سیستماتیک را به دنبال دارد، ارائه می دهد. جراحی برای درمان بسیاری از تومورها به ویژه سرطان سینه ضروری است هر چند مانند هر درمانی عوارض جانبی به دنبال دارد.
برچسب ها: سلامت ، سرطان سینه ، تومور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: