کد خبر: ۱۹۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 16
بر اساس این تحقیقات این ماده موسوم به دی ان ای سیاره (satellite DNA)، در اتصال صحیح کروموزوم های درون هسته سلول نقشی حیاتی دارد و وجود آن برای بقای سلول ها ضروری است.
شفاآنلاین>سلامت>محققان دانشگاه میشیگان دریافتند نوعی 'دی ان ای' که پیش از این، بدون استفاده شناخته می شد و به زباله ژنتیکی معروف بود، نقش مهمی در حفظ و بقای یکپارچگی ژنوم انسانی دارد.
به گزارش شفاآنلاین،بر اساس این تحقیقات این ماده موسوم به دی ان ای سیاره (satellite DNA)، در اتصال صحیح کروموزوم های درون هسته سلول نقشی حیاتی دارد و وجود آن برای بقای سلول ها ضروری است.

این نوع دی ان ای متشکل از یک دنباله بسیار ساده و تکرارشونده از یک کد ژنتیکی است؛ با وجود اینکه دی ان ای سیاره، بخش زیادی از ژنوم ما را تشکیل داده است، حاوی هیچ نوع دستورالعملی نیست و هیچ پروتئینی نیز تولید نمی کند. پیش از این تصور می شد این نوع دی ان ای هیچ کاربردی ندارد و ماهیت تکرارشونده آن موجب از بین رفتن پایداری ژنوم و آسیب پذیری آن در برابر بیماری ها می شود.

محققان برای بررسی موضوع به سراغ پروتئین D1 رفتند؛ این پروتئین قادر است با دی ان ای سیاره پیوند برقرار کند. در آزمایش های اولیه با سلول های مگس میوه و موش مشخص شد این پروتئین با اتصال به دی ان ای سیاره و پیوند دادن تمام کروموزوم های درون هسته سلول، امکان بقای آن را فراهم می کند.

بر اساس این تحقیقات نقش پروتئین D1 و دی ان ای سیاره در تمام موجوداتی که درون هسته سلول آنها دی ان ای وجود دارد، ازجمله انسان، یکسان است.
برچسب ها: ژنتیکی ، سلامت ، زباله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: