کد خبر: ۱۹۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 14
نتایج امیدوار کننده ای از پژوهش روی ۲۱ بیمار مبتلا به MS در دانشگاه شیکاگو بدست آمده است که نشان می دهد سه سال بعد از پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان بیماران به خود آن ها شرایط شان بهتر شده است.
شفاآنلاین>سلامت>پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان خود بیماران به آن ها می تواند علایم مولتیپل اسکلروزیس(MS) را کاهش داده و در برخی موارد بیماری را نیز معکوس کند.

به گزارش شفاآنلاین،نتایج امیدوار کننده ای از پژوهش روی ۲۱ بیمار مبتلا به MS در دانشگاه شیکاگو بدست آمده است که نشان می دهد سه سال بعد از پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان بیماران به خود آن ها شرایط شان بهتر شده است.

با توجه به این نتایج محققان تصمیم گرفتند که مطالعه ای وسیع تر و بزرگ تر انجام دهد که حاوی تعداد بیشتر بیمار مبتلا به MS بود. به این منظور آن ها سلول های بنیادی مغز استخوان بیماران را گرفته و با استفاده از تیماری خاص لنفوسیت های آن ها که به فیبرهای عصبی حمله می کنند و منجر به MS می شوند را حذف کردند.

سلول های بنیادی جدید، سیستم ایمنی جدیدی را بعد از پیوند ایجاد می کنند. این موجب شد که از پیشرفت بیشتر بیماری در هشت بیمار از ۱۰ بیمار جلوگیری شود. علاوه براین مشاهده شد در برخی از آن ها نه تنها علایم کاهش یافت بلکه رفته رفته روند احیای فیبرهای عصبی نیز صورت گرفت. هر چند این رویکرد درمانی نهایی برای MS نبوده است اما در نوع خود  دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: