کد خبر: ۱۹۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
آسیب های اجتماعی روی خط قرمز است و ایران در آمار طلاق، رکورد زده و از هر پنج ازدواج، دو ازدواج به طلاق عاطفی و یک ازدواج به طلاق حقوقی منجر می شود
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آسیب های اجتماعی روی خط قرمز است و ایران در آمار طلاق، رکورد زده و از هر پنج ازدواج، دو ازدواج به طلاق عاطفی و یک ازدواج به طلاق حقوقی منجر می شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمدابراهیم مداحی روز چهارشنبه در دومین جشنواره روانشناسی در تالار ایوان شمس افزود: اختلال سلامت روان(mental health) قرن بیستم، اضطراب و اختلال سلامت روان قرن بیست و یکم افسردگی است اما در ایران این مساله متفاوت بوده و اختلال سلامت روان اول ما اضطراب، سپس افسردگی و بعد اختلالات روان تنی (سایکوسوماتیک) است.

وی اضافه کرد: اختلالات روان در 15 سال گذشته، 56 درصد رشد داشته است ؛ براساس آمار اعلام شده سازمان جهانی بهداشت، 15 درصد رشد اختلالات روان را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اختلالات روان اقلیمی و فرهنگی شده است به آن معنا که نشانگان افسردگی کم شده اما شیوع افسردگی زیاد شده است که نشان می دهد برای افسردگی و دلمردگی فرهنگسازی شده و نشاط ضد ارزش شده است.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ارائه طرح تشکیل کارگروه نشاط با کمک بهزیستی، اظهار داشت: اختلالات روان، اقلیمی شده است به آن معنا که بطورمثال آمار خودکشی(Suicide) در برخی استان ها بیشتر از میانگین کشوری است.

مداحی افزود: سازمان بهزیستی با آسیب های اجتماعی و بیماری های روان مزمن روبرو است که به حال آنها باید گریه کرد چرا که به جای دیگر پول می دهند اما مسئولیت ها برعهده بهزیستی است.

وی با اشاره به بودجه پنج هزار میلیاردی سلامت گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت(WHO) شتاب رشد اختلالات روان 15 درصد است و براساس اعلام وزارت بهداشت خودمان، امکانات مان برای این موضوع 20 درصد است بنابراین باید یک فرآیند سه مرحله ای فرهنگ سازی، جریان سازی و نهاد سازی شویم.

وی ادامه داد: رتبه ایران در حوزه سواد سلامت روان از بین 138 کشور ، 110 و پایین است و نیاز به فرهنگ سازی دارد تا بطورمثال کسی که به روانشناس مراجعه می کند، انگ نخورد.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در حوزه رسانه نیز باید فرهنگسازی شود چراکه از طریق سریال و فیلم، پرخاشگری و افسردگی به مردم تزریق می شود و براساس آمار گالوپ، ایران نخستین کشور عصبانی و عراق دومین کشور عصبانی دنیا است؛ پرخاشگری و عصبانیت نشانه ناکامی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که نشانه های آن را به فراوان می توان در موضوعات مختلف بطورمثال در رفتارهای ترافیکی مردم دید و نیاز به تحقیق نیز در این زمینه نیست.

مداحی با اشاره به وجود 500 انجمن علمی در حوزه سلامت روان گفت: این انجمن ها بجای اینکه مددکار مردم باشند، خودشان مددجو هستند و سالانه 10 میلیون تومان به این انجمن ها داده می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: