کد خبر: ۱۹۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
هدف از طرح مهارت آموزی، آموزش مهارتی هایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا می کند
شفاآنلاین>سلامت> معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص ابلاغ آیین نامه ممنوعیت ایجاد دوره های جدید دکتری گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دوره دکتری داریم که بیشتر آنان با هدف تدریس و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی وارد این دوره شده‌اند ولی در بهترین حالت، سالانه ۲۵۰۰ فارغ التحصیل دکتری می‌توانند به عنوان عضو هیات علمی جذب شوند، لذا در راستای توقف رشد بی رویه دوره دکتری، در سال ۹۷ ایجاد دوره‌های جدید دکتری ممنوع شد.

به گزارش شفاآنلاین، دکترمجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم ضمن اعلام این مطلب به تشریح زمینه ها، ابعاد و هدف های طرح مهارت آموزی به دانشجویان پرداخت و با بیان اینکه ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریت‌های دستگاه آموزش عالی نیست، گفت: هدف از طرح مهارت آموزی، آموزش(Education) مهارتی هایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا می کند.

وی افزود: دانشگاههای جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده می‌کنند که این نوع آموزش ها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارت آموزی به دانشجویان متفاوت است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: اقدامات جدی در خصوص مهارت آموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این امر را برعهده دارد.

وی، اصلاح محتوایی برنامه های درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳۰۰۰ برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.

دکتر شریعتی، شیوه های آموزشی و تدریس را عامل موثر دیگر بر مهارت آموزی به دانشجویان دانست و گفت: در تلاش هستیم از شیوه های نوین و جهانی در امر تدریس استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: طرح مهارت آموزی به دانشجویان(Students) یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال جاری حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز به دانشگاهها ابلاغ شد که دانشگاهها می توانند دو درس ۲ واحدی را در سقف سنوات مجاز تحصیلی در زمینه مهارت آموزی به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند و در این راستا دروسی نیز به دانشگاهها پیشنهاد شده است.

وی تصریح کرد: البته در دانشگاهها طرح های متفاوتی در زمینه مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمایت می کند.

دکتر شریعتی اظهار داشت: از جمله طرح های مهارت آموزی به دانشجویان، یکی طرح "کهاد" است که در راستای آموزش مهارت جانبی در کنار آموزش های دانشگاهی متعارف است که در دانشگاههای تهران، صنعتی خواجه نصیر و صنعتی شریف اجرا می شو.د

وی افزود: همچنین طرح «من» به معنی مهارت های نوین که در زمینه ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیه سازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش اختیارات دانشگاهها در برنامه ریزی های آموزشی اظهار داشت: گام اول تفویض اختیار به دانشگاهها، در خصوص دانشگاههای سطح یک و دو نظام سطح بندی اجرایی شد که این دانشگاهها دارای قدمت و ظرفیت بالاتری هستند.

وی تاکید کرد: از سال ۹۷، بخش عمده مقررات آینن نامه در چهار مقطع به دانشگاهها واگذار می شود تا در جهت کیفی سازی و مهارت افزایی اقدام کنند.

دکتر شریعتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این اقدام وزارت علوم آیا منجر به مهاجرت دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری نمی شود، تصریح کرد: اینگونه نیست، زمینه تحصیل برای همه دانشجویان دانشگاه ها فراهم است. ظرفیت دانشگاه های ما برای رشته های موجود، به خوبی جوابگوی نیاز بازار است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموخته های کارشناسی ارشد ما احساس نیاز به این نداشته باشند که بخواهند وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر بازار کار برای فارغ التحصیلان مقاطع پایین تر، بهتر فراهم شود، دیگر این فارغ التحصیلان نیازی ندارند که وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.

دکتر شریعتی در بخش پایانی گفت: مسئولیت فرا سازمانی نهاد آموزش عالی این است که باید سازمان های دیگر را ترغیب کنیم از دانش آموختگان دانشگاهی برای اشتغال بیشتر استفاده کنند؛ مثلاً در بخش کشاورزی فقط ۳ درصد نیروهای انسانی بخش کشاورزی، تحصیل کرده هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: