کد خبر: ۱۹۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 07
بر این اساس بروز حداقل هفت نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، سرطان پستان، سرطان مری، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان دهان و گلو به طور مستقیم با مصرف الکل ارتباط دارد.
شفاآنلاین>سلامت>سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌های سرطانی به دلیل افزایش شمار مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی در جهان هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین،بر این اساس بروز حداقل هفت نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ (کولون و رکتوم)، سرطان پستان، سرطان مری، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان دهان و گلو به طور مستقیم با مصرف الکل ارتباط دارد.

تحقیقات WHO نشان می‌دهد که اتانول مشروبات الکی مهم ترین عامل سرطان زا در بدن است که به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند و باعث ایجاد توده‌های بدخیم در بدن انسان می‌شود.

همچنین مصرف همزمان الکل و دخانیات خطر ابتلا به سرطان را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی به عنوان مثال خطر ابتلا به سرطان سینه در یک زن با مصرف تنها ۴ لیوان شراب در روز تا ۵۰ درصد و مصرف ۸ لیوان تا ۱۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

این سازمان هشدار داده که مردم جهان اطلاعات کمی نسبت به خطرات مهلک نوشیدنی‌های الکلی دارند.

کارشناسان بهداشت جهانی معتقدند، گاها اخباری به عنوان نقش موثر نوشیدنی‌های الکلی برای سلامتی انسان در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که ریشه علمی ندارد و بیشتر روش پنهانی کمپانی‌های تولید کننده برای فروش محصولاتشان است.

تخریب ژن‌های DNA با مصرف الکل

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است، مصرف الکل با تخریب ژن‌های DNA موجب بروز سرطان می‌شود.

محققان برای درک نحوه اثرگذاری الکل بر بدن، مقداری الکل رقیق شده را به موش‌های آزمایشگاهی خوراندند و سپس دنباله DNA آن‌ها را بررسی و کروموزوم‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

در این تحقیقات مشخص شد، زمانی‌که بدن الکل را تجزیه می‌کند، یک ماده شیمیایی به نام استالدئید تولید می‌شود که DNA را تخریب می‌کند؛ در واقع هنگام مصرف الکل شکست‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود که چیدمان کروموزوم‌ها را تغییر داده و ساختار DNA را جایگزین می‌کند.

این تخریب در سلول‌های بنیادی خون رخ می‌دهد که وظیفه تولید سلول‌های قرمز و سفید را بر عهده دارند؛ این سلول‌ها اکسیژن را به اندام‌ها می‌رسانند و با عفونت‌ها مقابله می‌کنند.

بر اساس این تحقیقات تخریب دی‌ان‌ای در سلول‌های بنیادی دائمی است و کد ژنتیکی آن‌ها را جایگزین می‌کند و در نهایت منجر به بروز سرطان می‌شود.

رابطه الکل با سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون یک نوع بیماری است که در آن سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. اگر چه سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون از جمله معمولترین سرطانهای بشر به حساب می‌آید، ولی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان پذیر است، اما از آنجایی که هیچگونه علامتی ندارد تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است ، لذا عملا درمان زودهنگام آن امکان پذیر نیست.

رژیم غذایی نامناسب و مصرف الکل از جمله عواملی هستند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان کولون را افزلیش دهند، و افرادی با سابقه فامیلی سرطان کولورکتال ممکن است بیشتر مستعد بروز اثرات مضر الکل باشند، به همین دلیل دانشمندان زیادی اثر مصرف الکل و سابقه خانوادگی را در بروز سرطان کولون بررسی کرده اند.

در این راستا مقاله ای در ژورنال American journalدر سال ۲۰۱۲ به چاپ رسیده است. در این مطالعه ارتباط مصرف الکل و سابقه خانوادگی سرطان کولون با خطر بروز سرطان کولون مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی طی پیگیری ۲۶ ساله ۸۷۸۶۱ زن و پیگیری ۲۰ ساله ۴۷۲۹۰ مرد، ۱۸۰۱ مورد مبتلا به سرطان کولون مشخص شدند.

مصرف بالای الکل با افزایش خطر سرطان کولون در ارتباط بود. قابل ذکر است که تنها در مورد دریافت بالای الکل (مصرف بیش از ۳۰ گرم الکل در روز) و بروز سرطان کولون ارتباط معنی داری وجود داشت و ارتباط بین مصرف الکل و خطر بروز سرطان کولون بر اساس سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولورکتال متفاوت بود.

خطر بروز سرطان کولون در افرادی با مصرف الکل بیش از ۳۰ گرم در روز و با سابقه فامیلی تقریبا دو برابر افرادی بدون سابقه فامیلی و با همان مقدار مصرف الکل بود و احتمال بروز سرطان کولون در افرادی با مصرف بالای الکل و سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال ۸/۲ برابر احتمال آن در افراد غیر الکلی با خانواده ای سالم بود.

دانشمندان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عدم مصرف الکل خصوصا در افرادی با سابقه خانوادگی سرطان کولون، می تواند احتمال بروز سرطان کولون را کاهش دهد.

رابطه الکل با سرطان پستان

به گفته کارشناسان از حدود 13 هزار سرطانی که در اثر مصرف الکل پدید می‌آید، 3 هزار و 200 مورد آن سرطان سینه است.

بررسی نتایج ۵۳ تحقیق در این زمینه نشان می دهد به ازای هر وعده نوشیدنی الکلی در روز ، 7 درصد شانس ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.

زنانی که ۲ تا ۳ وعده الکل در روز مصرف می کنند، 20 درصد بیشتر شانس ابتلا به سرطان سینه دارند.

الکل به چند طریق شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد:

- تاثیر بر متابولیسم استروژن : الکل بر روی متابولیسم استروژن تاثیر می گذارد و موجب بالا رفتن سطح استروژن خون می شود. سطح استروژن خون خانم هایی که الکل مصرف می کنند، بالاتر از خانم هایی است که الکل مصرف نمی کنند.

- کاهش سطح اسیدفولیک : نوشیدن الکل سطح اسید فولیک خون را کاهش می دهد. اسید فولیک در ترمیم و کپی برداری DNA ، نقش بسزایی دارد. پایین بودن سطح اسید فولیک ، درصد خطای همانند سازی DNA را افزایش می دهد و هر چه سطح خطای همانندسازی بیشتر باشد ، شانس سرطان سینه بیشتر است.

برخی یافته ها نشان می دهد مبتلایان به سرطان سینه ای که در طول درمان و پس از پایان درمان الکل می نوشند ، شانس عود را افزایش می دهند.

برچسب ها: سلامت ، الکل ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: