کد خبر: ۱۹۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 28
قبل از ایجاد هرگونه زیرساخت برای ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت باید رفع همپوشانی بیمه ها با جدیت پیگیری شود
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دفترچه های الکترونیک سلامت از تجویز بی دلیل اقدامات درمانی جلوگیری می کند.

به گزارش شفاآنلاین،یعقوب شیویاری با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم درحال حاضر برای ایجاد دفترچه های الکترونیک سلامت فراهم نیست، گفت: قبل از ایجاد هرگونه زیرساخت برای ایجاد پرونده های الکترونیک سلامت باید رفع همپوشانی بیمه ها با جدیت پیگیری شود، هم اکنون با وجود 80 میلیون نفر جمعیت اما 90 میلیون دفترچه بیمه وجود دارد؛ بنابراین همپوشانی ها را باید درجهت کاهش هزینه ها رفع کرد.

نماینده مردم میانه درمجلس شورای اسلامی، با  انتقاد از اینکه برخی افراد دارای 3 دفترچه بیمه درمانی هستند، افزود: قبل از الکترونیکی شدن دفترچه ها باید آمار و ارقام از میزان دفترچه ها را بدست آورد، سپس اطلاعات صحیح را به سیستم الکترونیکی منتقل کرد؛ البته می توان دفترچه ها را الکترونیکی کرد و به تناسب آن همپوشانی ها رفع شود، بنابراین براساس کد ملی هرفردی می تواند ازیک نوع دفترچه استفاده کند.

وی با بیان اینکه بیمه های درمانی در ارایه خدمات نسبت به هم مزیت هایی دارند، تصریح کرد: به عنوان مثال فردی با دارا بودن بیمه تامین اجتماعی از بیمه خدمات درمانی هم نسبت به وجود مزیتی استفاده می کند، بنابراین باید خدمات پایه را برای تمامی بیمه ها یکسان تعریف کرد؛ هرچند که الکترونیکی شدن دفترچه ها نیازمند زیرساخت و امکانات ویژه است، به طور حتم رفع همپوشانی بیمه ها درکاهش هزینه ها نقش پررنگی دارد.

شیویاری با تاکید براینکه بدون ایجاد زیرساخت ها نمی توان الکترونیکی شدن دفترچه ها را ایجاد کرد، گفت: متاسفانه چند سال پیش برای بیماران خاص به دلیل نبود شرایط لازم برای ایجاد کارت هوشمند جهت دریافت سهمیه ماهانه دارو بیماران درنقاط مختلف کشور می توانستند داروهای مورد نیاز خود را دریافت کرده و دربازار سیاه به فروش می رسد؛ اما زمان الکترونیکی شدن کارت مختص بیماران خاص افراد تنها یکبار می توانستند داروی مورد نیاز را کسب کنند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با اشاره به اینکه ایجاد دفترچه های الکترونیک دارای مزیت های مختلفی بوده و روند درمان بیماری را کوتاه تر می کند، افزود: افزایش هزینه های حوزه سلامت به دلیل نبود سیستم الکترونیکی سبب بدهی های سازمان های بیمه گر به حوزه سلامت می شود، بنابراین با وجود سیستم الکترونیکی از مراجعه یک بیمار به مراکز مختلف درمانی و انجام به دفعات اقدامات درمانی جلوگیری می کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید براینکه فراهم نمودن دفترچه های الکترونیک سلامت موجب کنترل اعتبارات و کاهش هزینه ها می شود، تصریح کرد: دولت باید برای این بخش اعتبار ویژه درنظر بگیرد، اگر نظارتی براین حوزه نشده و همچنان این مسیر ادامه پیدا کند؛ مشکلات جدیدتری برای حوزه سلامت به وجود می آید
برچسب ها: سلامت ، درمان ، کمیسیون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: