کد خبر: ۱۸۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 28
پیش از این بسیاری از روستاییان در این کشور برای دسترسی به مراکز بهداشتی مجبور به پیمایش مسیرهای طولانی طی ساعت‌ها بودند. همچنین پزشکان زن نیز با توجه به شرایط سنتی و فرهنگ اجتماعی در پاکستان پس از ازدواج و بچه‌دار شدن مجبور به ترک شغل‌های خود می‌شدند.

شفاآنلاین>سلامت>مراقبت‌های بهداشتی و وضعیت شغلی پزشکان زن در پاکستان به لطف افزایش دسترسی اینترنت در سراسر این کشور بهبود یافته و امکان برقراری ارتباط با پزشکان به صورت آنلاین در اختیار افرادی قرار داده شده که به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی و فرهنگی به مراکز بهداشتی دسترسی ندارند.

به گزارش شفاآنلاین،پیش از این بسیاری از روستاییان در این کشور برای دسترسی به مراکز بهداشتی مجبور به پیمایش مسیرهای طولانی طی ساعت‌ها بودند. همچنین پزشکان زن نیز با توجه به شرایط سنتی و فرهنگ اجتماعی در پاکستان پس از ازدواج و بچه‌دار شدن مجبور به ترک شغل‌های خود می‌شدند.

اکنون راه‌اندازی یک سیستم بهداشتی در کراچی با استفاده از اسکایپ ارتباط بین پزشکان زن و بیماران در روستاهای دورافتاده را برقرار و مشکل هر دو قشر را هم‌زمان حل کرده است. در مکان‌هایی که زنان برای آوردن آب باید کیلومترها راه بروند و گاهی برق تا ۱۲ ساعت در روز قطع می‌شود، معاینه شدن توسط پزشک فقط با مراجعه به یک مرکز روستایی و پرداخت هزینه بسیار کم می‌تواند موهبتی بزرگ به حساب بیاید.

پاکستان یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر نوزادان در جهان را دارد و فقط بین ۰.۵ تا ۰.۸ درصد تولید ناخالص داخلی خود را در دهه گذشته صرف بخش سلامت کرده است. حدود ۸۰ درصد از پزشکان زن پاکستانی پس از ازدواج مجبور به ترک شغل خود می‌شوند اما با این سیستم جدید می‌توانند کار خود را از طریق کامپیوتر در خانه‌هایشان ادامه داده و از این طریق ماهانه صدها بیمار نیز ویزیت می‌شوند. این سیستم نمایانگر نیاز جامعه پاکستان به مهارت‌های پزشکان زن است.

عملکرد این مراکز بهداشتی بسیار ساده است، در مراکز مستقر در روستاها یک پرستار حضور دارد که بیمار را بررسی کرده و اطلاعات را از طریق اسکایپ به پزشک ارسال می‌کند و پزشک از این طریق با بیمار مشورت و او را ویزیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این طرح با ارائه اینترنت محلی با هدف ارائه مشاوره پزشکی به حدود ۱۵ روستا با جمعیت بیش از ۲۷ هزار نفر که تعداد پزشکان آن بسیار اندک هستند، اجرا می‌شود. طی پنج سال گذشته بیش از ۵۰ هزار بیمار از این طریق درمان شده‌اند.

برچسب ها: پزشکی ، پاکستان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: