کد خبر: ۱۸۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 25
کاهش بار استرس یکی از راه‌کارهای کنترل استرس است
شفا آنلاین>اجتماعی>در دنیای سلطه ماشین بر زندگی انسان و عوارض ناشی از شهر نشینی، هر یک از ما در بازه‌هایی از زمان، دچار فشار روانی و تنش‌های فوق‌العاده‌ای می‌شویم. مواردی مانند کاهش بار استرس و رعایت مسائل تغذیه‌ای و تندرستی می‌تواند ما را در شناخت و جلوگیری از پیامدهای مضر این فشارهای روانی کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین، کاهش بار استرس(Stress) یکی از راه‌کارهای کنترل استرس است. از طریق کاهش تعهدات اجتماعی، کاهش توقعات در زمینه‌های مختلف، کاهش تکالیف و مسئولیت‌ها، به تعویق انداختن تغییرات و جابه‌جایی‌های مکانی، حذف آلرژی‌های محیطی یا غذایی، پرهیز از آلودگی‌های محیطی و توانایی نه گفتن از جمله مواردی است که می‌توان بار استرس را کاهش داد.

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش بار استرس، همین توانایی نه گفتن است. یعنی افراد باید بیشتر از سابق، نه بگویند. زیرا نیازی نیست به همه چیز و همه افراد جواب مثبت داد، آن هم وقتی خواسته‌ها از توانایی افراد خارج است.

نکته دیگر برای کنترل استرس، رعایت مسائل تغذیه‌ای و تندرستی است. زیرا با رعایت و داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده بیشتر از سبزیجات، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ثابت نگه داشتن قند خون(Blood glucose)، می‌توان فشارهای روانی را کم کرد.

همچنین با ورزش کردن از ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت و ۳ بار در هفته می‌توان استرس را کاهش داد.

نکته دیگر استراحت دادن به فکر و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن است. یعنی افراد باید ساعت خواب و بیداری و غذا خوردن مشخص داشته باشند و این ساعت هر روز تغییر نکند. همچنین افراد باید از شب‌زنده‌داری‌های مداوم خودداری کنند.

علائم استرس
استرس علامت‌هایی دارد. علائم فیزیکی، ذهنی و رفتاری از جمله این علامت‌ها است. وجود این علامت‌ها می‌تواند زنگ خطری برای بروز استرس در افراد باشد.

از علامت‌های فیزیکی یا جسمی استرس می‌توان به مواردی همانند تپش قلب، نفس زدن حتی در هنگام استراحت، سردرد و میگرن، کمر درد، گردن درد، تنفس نامنظم، حرکات غیرعادی اعضا و عضلات، دهان خشک، حساسیت زیاد نسبت به صدا، زخم معده، مشکلات جنسی، مشکلات خواب، اسهال، سو هاضمه(Indigestion)، حالت تهوع، نیاز بیشتر به دفع ادرار، درد معده، سرگیجه، عرق کردن دست‌های سرد و لرز اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد، استرس علائم ذهنی نیز دارد. از جمله این علائم می‌توان به شک و تردید در تصمیم‌گیری، نداشتن تمرکز مناسب، فراموشی، وجود افکار مزاحم، نامنظم بودن، اشتباهات متعدد، بی‌توجهی، عدم توانایی در انجام کارهای ساده، توجه زیاد به جزییات و ضعف حافظه اشاره کرد.

علائم احساسی استرس نیز شامل دل‌نگرانی، خجالت در مکان‌های عمومی یا در وسایل نقلیه عمومی، ترس‌های بی‌مورد، پرخاش‌گری، در خود فرو رفتگی، بدبینی، افسردگی(Depression)، احساس بی‌کس بودن، از دست دادن خوش‌حالی‌ها و شوخ‌طبعی‌های گذشته، احساس گناه، کابوس، گریه و تغییر خلق است.

مواردی مانند کاهش اشتها، هیچ چیز نخوردن یا غذا خوردن بیش از حد، تمایل به کشیدن سیگار یا افزایش سیگار کشیدن، جویدن ناخن، بد و خشن رانندگی کردن، دوری از دیگران، افکار آزار دهنده، کشیدن مو یا ور رفتن با مو و انجام کارها و امور روزمره با اکراه نیز از جمله علائم رفتاری استرس است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: