کد خبر: ۱۸۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 22
سازمان پزشکی قانونی یک سازمان تخصصی است که گام‌های بلندی برای نیل به استانداردهای بین‌المللی برداشته است و نقش تعیین کننده‌ای در پرونده های قضایی دارد
شفا آنلاین>اجتماعی>سال 96 از سال های پرحادثه یاد می شود که جاری شدن سیل تا واژگونی چندین اتوبوس، وقوع زلزله، آتش سوزی کشتی سانچی و سقوط هواپیمای یاسوج از جمله این حوادث است.

به گزارش شفا آنلاین، پزشکی قانونی به شکل نوین در ایران از حدود 9 دهه پیش به صورت اداره‌ای وابسته به وزارت دادگستری فعالیت خود را آغاز کرد و با توسعه روش‌های کشف جرم و افزایش نیاز مجامع قضایی به خدمات پزشکی قانونی به اداره‌کل تبدیل و درسال 1372 با عنایت به توسعه کمی وتخصصی‌تر شدن این خدمات با تصویب مجلس شورای اسلامی، سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان سازمانی مستقل و زیر نظر رئیس قوه قضاییه تأسیس شد.

سازمان پزشکی قانونی(Forensic Medicine) یک سازمان تخصصی است که گام‌های بلندی برای نیل به استانداردهای بین‌المللی برداشته است و نقش تعیین کننده‌ای در پرونده های قضایی دارد. حوزه‌های پزشکی و آزمایشگاهی، آموزشی و پژوهشی، توسعه مدیریت و پشتیبانی، مدیریت و فناوری اطلاعات، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان، روابط عمومی و امور بین الملل،حفاظت و اطلاعات و امور حقوقی به همراه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی هدایت فعالیت های عمده این سازمان را بر عهده داشته و با استفاده از علوم و فنون پزشکی و پیرا پزشکی مسیر صدور احکام و اجرائیات قضایی را برای قاضی و مرجع صدور حکم هموار می کند.

مهمترین فعالیت این سازمان شامل ،انجام امور کارشناسی در حوزه معاینات بالینی عمومی و تخصصی انجام امور کارشناسی درحوزه متوفیات شامل: کالبد گشایی قانونی و تعیین علت مرگ، تشخیص هویت، تقدم و تاخر فوت است .

انجام امور کارشناسی در حوزه امور آزمایشگاهی (سم شناسی، آسیب شناسی، سرولوژی و DNA) تشکیل کمیسیون های پزشکی و انجام امور کارشناسی در زمینه بررسی قصور پزشکی، صدمات جسمی، علت فوت و مسائل روانپزشکی و ساماندهی اجساد در حوادث و بلایای جمعی است .

بر اساس آمار ، این سازمان با نزدیک به 336 مرکز به بیش از یک میلیون و 760 هزار و 853 مراجعه کننده در سطح کشور ارائه خدمت می کند که از این میزان کارشناسی حدود 90.6 درصد مربوط به حوزه معاینات بالینی،1.3 درصدکمیسیون‌های تخصصی، 4.9 درصد مربوط به امور آزمایشگاهی و حدود 3.3 درصد در رابطه با معاینه و کالبدگشایی اجساد است.

موارد 19 گانه صدور جواز دفن توسط پزشکی قانونی
مطابق دستورالعمل موجود در برگه های گواهی فوت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به عنوان قانون قلمداد می شود در موارد 19 گانه ای از مرگ و میرها صدور جواز دفن به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده است و اگر مرگ به یکی از این دلایل اتفاق افتد تنها مرجع قانونی صادرکننده جواز دفن سازمان پزشکی قانونی کشور خواهد بود.

-مرگ به دنبال اقدام به قتل
- مرگ به دنبال اقدام به خودکشی
- مرگ به دنبال هرگونه منازعه (اعم از درگیری فیزیکی و یا لفظی)
- مرگ به دنبال حوادث ترافیکی (به هر شکل و با هر فاصله زمانی از حادثه که مرگ رخ دهد)
- مرگ به دنبال مسمومیت (شیمیایی، داروئی و گازگرفتگی و …)
- مرگ به دنبال سوء مصرف مواد (مخدر، روانگردان، توهم زا و ...)
- مرگ متعاقب برق گرفتگی، سوختگی، غرق شدگی، سرمازدگی، گرمازدگی، سقوط از ارتفاع
- مرگ ناشی از کار (حوادث شغلی، مواد آلاینده محیط کار )
- مرگ در زندان و بازداشتگاه
- مرگ در مراکز اقامت جمعی مانند آسایشگاه، پرورشگاه، اردوگاه، پادگان، خوابگاه و ...)
- مرگ ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی
- مرگ مادر ناشی از اقدامات تشخیصی و درمانی در حین بارداری، حین زایمان یا متعاقب زایمان و یا سقط جنین
- مرگ حین یا متعاقب ورزش
- مرگ ناگهانی، غیر منتظره و غیر قابل توجیه
- هر مرگی که احتمال شکیات از کسی در آن وجود داشته باشد.
- هر نوع مرگ مشکوک و مرگ با علت ناشناخته
- هر نوع مرگ افراد ناشناس و مجهول الهویه
- هر مرگی که احتمال جنحه یا جنایت در آن برود
- مرگ ناشی از حوادث غیرمترقبه

هویت 46 تن از جانباختگان سانحه هوایی یاسوج شناسایی شد
سازمان پزشکی قانونی کشور اسامی 46 تن از جانباختگان سانحه هوایی پرواز تهران - یاسوج را که شناسایی شده است را اعلام کرد.

13هزار تن در حوادث رانندگی 10 ماه گذشته جان باختند
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد :از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال 13 هزار و 874 تن در حوادث رانندگی که در سراسر کشور رخ داد، جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1395)با 13 هزار و 825 تن جان باخته ،چهار دهم درصد افزایش یافته است.

نشست دو روزه روسای پزشکی قانونی 15کشور اسلامی
نشست دو روزه روسای پزشکی قانونی 15کشور اسلامی در دانشگاه الزهرا با هدف اینکه به دور از گرایش های سیاسی و اختلاف نظرها و تفاوت های میان کشورها و صرف نظر از تفاوت های قومی، نژادی، دینی و جنسیتی و فقط بر اساس حس نوع دوستی در قالب تشکلی فراملیتی در خدمت انسان های آسیب دیده و نیازمند باشد، برگزار شد.

نمایندگان پزشکی قانونی کشورهای الجزایر، آذربایجان، بنگلادش، مصر، اندونزی، عراق، اردن، لبنان، لیبی، پاکستان، فلسطین، سوریه، ترکیه و ترکمنستان نیز در دیگر حاضرین این نشست بودند .

 طی 9 ماه امسال،نزاع دلیل مراجعه 70هزارتهرانی به پزشکی قانونی بود
اداراه کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال 70هزار و 461نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کردند که درمقایسه با مدت مشابه سال 95 با 70هزار و 552 نفر 9 درصد کاهش یافته است.

 طی 9ماهه امسال؛مسمومیت با قرص برنج مرگ 109 تهرانی را رقم زد
اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال 109تن بر اثر مسمومیت با قرص برنج در این استان جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1395) 101با تن فوت شده2درصد افزایش یافته است.

طی 9ماهه امسال،951نفر در استان تهران مجوز سقط درمانی دریافت کردند
اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از دریافت مجوز سقط درمانی توسط 951 نفر از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال در این استان خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (95) با یک هزار و 471 مورد 21 درصد افزایش یافته است.

حوادث رانندگی در 9 ماه گذشته جان 12 هزار و 800 تن را در ایران گرفت
سازمان پزشکی قانونی از جان باختن 12هزار و 800 تن، بر اثر حوادث رانندگی(Driving accidents) از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال در سراسر کشور خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (1395)با آمار تلفات 12 هزار و 748 تن، افزایش چهار دهم درصدی داشته است.

طی 9ماهه امسال فوت 90 تن در استان تهران به دلیل گاز گرفتگی
اداره کل پزشکی قانونی استان تهران از جان باختن 90تن به دلیل مسمومیت باگاز منواکسید کربن (co) از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال در این استان خبر داد که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1395) با 96 فوتی 6 درصد کاهش یافته است.

در هشت ماهه امسال مرگ 75 تن بر اثر برق گرفتگی در استان تهران
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت : از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال 75 تن در این استان به دلیل برق گرفتگی فوت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(1395) با 67مورد فوت شده 12درصدافزایش یافته است.

نمونه گیری ژنتیک ازمجرمان مرد با جرائم سنگین درزندان ها
رئیس بانک ژنتیک ایران با اشاره به اینکه هم اکنون اقدامات مربوط به این بانک در 31 استان در حال انجام است،گفت: نمونه گیری از مجرمان مرد که دارای جرایم سنگین و تکرارشونده هستند در زندان های کشور در حال انجام است.

جراحی زنان و زایمان دارای بیشترین قصور پزشکی
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در بین پرونده های قصور پزشکی(Medical malpractice) ارجاعی به پزشکی قانونی ،جراحی زنان و زایمان دارای بیشترین قصور است و در هفت ماهه امسال از پروندهای ارجاعی قصور پزشکی یکهزارو 503پرونده محکوم شدند .

فوت یکهزار و 106تن به دلیل سوختگی در کشوردر هشت ماه
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد : از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال یکهزار و 106 تن بر اثر سوختگی در کشور جان خود را از دست دادند که 618 تن از آنها مرد و 488 تن زن بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.5 درصد کاهش یافت و از یکهزار و 134 فوتی در سال گذشته به یکهزار و 106 تن کاهش یافته است .

آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه 620 تن اعلام شد
سازمان پزشکی قانونی در آخرین اعلام خود شمار جانباختگان زلزله 21 آذرماه کرمانشاه را 620تن اعلام کرد .

پیکر هفدهمین شهید حادثه تروریستی تهران شناسایی شد
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: پیکر هفده شهید حادثه تروریستی مجلس در تهران ،تعیین هویت شد.

17 خرداد در دو حمله تروریستی جداگانه، ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) هدف تیراندازی پنج تن از مهاجمان انتحاری مسلح قرار گرفت که در نتیجه آن، 17 تن شهید و 56 نفر مجروح شدند.

افزایش 27 درصدی پرونده های قصور پزشکی در سال 95
سازمان پزشکی قانونی از افزایش 27،2درصدی پرونده های قصور پزشکی در سال گذشته(1395) خبر داد.

شمار این پرونده ها از 5 هزار و 670 مورد در سال 1394 به 7 هزار و 214 مورد در سال گذشته افزایش یافت که ‌ 3 هزار و 126 پرونده منجر به محکومیت و 4 هزار و 88 مورد نیز تبرئه شد.

سوختگی شدید و عوارض ناشی از آن مهمترین دلیل مرگ معدنچیان یورت بود
سوختگی شدید و عوارض ناشی از آن ،ضربه مغزی ناشی از شکستگی جمجمه و نارسایی تنفسی ناشی از قرار گرفتن در فضای محبوس معدن، از مهمترین دلایل مرگ معدنچیان یورت بود.

صدور مجوز سقط درمانی حدود 20 درصد رشد داشت
امسال صدور مجوز سقط درمانی 8/ 19 افزایش داشت و 12 هزار و 281 متقاضی سقط جنین درمانی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این شمار مراجعه کننده برای هشت هزار و 537 تن، مجوز سقط درمانی(Abortion Therapy) صادر شد.

معرفی عاملان نزاع ها و تصادف های ساختگی به مراجع قضایی
جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران گفت: صدماتی که افراد در نزاع های خود ساختگی بر روی بدن خود یا دیگران ایجاد می کنند در پزشکی قانونی با شیوه‌های خاص تشخیص داده شده و سپس عاملان آن به مراجع قضایی اعلام می شود.

سیلابی از روز 25 فروردین چهار استان کشور را از جمله استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان را فرا گرفت که این حادثه موجب بروز خسارات جانی و مالی به این استان ها و شهرستان های متاثر از آن شد و در مجموع 46 تن جانباخته این حادثه شناسایی شدند .

اعلام تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی
در 15 فروردین به پیشنهاد سازمان پزشکی قانونی کشور و با موافقت آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، آیین نامه تعرفه های خدمات خاص پزشکی قانونی در سال 1396 خود را ابلاغ کرد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: