کد خبر: ۱۸۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 20
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرنمک مغز را از اکسیژن محروم می‌کند و موجب ابتلا به آلزایمر می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرنمک مغز را از اکسیژن محروم می‌کند و موجب ابتلا به آلزایمر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،این مطالعه توسط محققان دانشگاه ویل کرنل در آمریکا انجام شد و در طی آن، آزمایش های انجام شده روی موش ها و سلول های انسانی نشان داد که مصرف خوراکی های پرنمک موجب بروز یک واکنش التهابی ایمنی می شود که مغز را از اکسیژن محروم کرده و به نرون ها آسیب می زند که مشکلات رفتاری و ذهنی را به دنبال دارد.

اما موضوع مهم این که با ازسرگیری رژیم غذایی سالم، اثرات مصرف زیاد نمک از بین می رود و بر این اساس، تغییر شیوه زندگی رویکردی کارآمد است.

این مطالعه که در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است نشان داد که چند هفته مصرف رژیم غذایی پر نمک به اختلال عملکرد سلول های اندوتلیال که دیواره رگ های خونی را می پوشانند و بروز کاهش جریان خون به مغز، منجر شد.

از سوی دیگر، روده نیز نسبت به نمک واکنش ایمنی دارد که شامل افزایش تعداد سلول های ایمنی معروف به TH17 و افزایش سطوح یک ماده شیمیایی افزایش دهنده تورم به نام IL-17 است.

اما این مطالعه همچنین نشان داد که اثرات رژیم غذایی پر نمک بعد از بازگشت موش ها به رژیم غذایی عادی معکوس شد.

پس از چهار هفته رعایت رژیم غذایی عادی، اسکن های مغزی نشان دادند که جریان خون و عملکرد سلول های اندوتلیال در موش ها دوباره به وضعیت سالم بازگشت و حافظه آنها تقویت شد.

برچسب ها: سلامت ، نمک ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: