شفاآنلاین>سلامت>در حالی که نوجوانان در طول دوره نوجوانی همیشه آرزوی داشتن پوستی شفاف و بدون آکنه دارند عوامل موثر در سن بلوغ و تغییرات هورمونی ناشی از آن شرایطی کاملا متفاوت و دور از انتظار آن‌ها را پیش روی‌شان خواهد گذاشت.

به گزارش شفاآنلاین،اما این تغییرات تنها محدود به تغییرات هورمونی نیست و عوامل مختلف دیگری هم در ایجاد آن‌ها موثر است. به طور کلی سبک زندگی همیشه رابطه تنگاتنگی با ایجاد آکنه داشته است. برای مثال کمبود خواب لازم و کافی، عدم تحرک و فعالیت ورزشی و کم‌آبی بدن جز مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به طور مستقیم باعث ایجاد آکنه شوند. صرف نظر از تمامی این موارد، نوع و میزان غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم هم نقش بسیار مهمی در ایجاد این عارضه پوستی خواهد داشت.

مصرف خوراکی‌های تصفیه شده مانند شکر و غلات آرد سفید (بدون سبوس) تاثیر مستقیم روی پوست دارند و با بسته کردن منافذ آن مانع از تنفس صحیح پوست می‌شوند و در نتیجه آکنه ایجاد می‌شود. خوش‌بختانه غذاهای سالمی هم برای رفع این مشکل پوستی وجود دارد که با مصرف کردن آن‌ها می‌توانید به طرز چشم‌گیری از ایجاد آکنه جلوگیری کنید.

۱- آووکادو
این میوه معجزه‌گر حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۳ است که مصرف‌ آن‌ها به تولید و کنترل میزان لکوترین بی۴ کمک می‌کند. این ترکیب عامل اصلی در افزایش میزان سبوم و التهاب ناشی از آکنه است.

۲- نعناع ‌فلفلی
یک فنجان چای نعناع فلفلی تاثیر به سزایی در عملکرد سیستم‌ گوارشی و کاهش میزان استرس شما خواهد داشت. از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین دلایل آکنه وجود استرس است، یک فنجان چای گرم می‌تواند تسکین دهنده آشفتگی و به طور کلی حالات روحی شما باشد و جلوی جوش زدن‌تان را هم بگیرد.

۳- انگور قرمز
انگور قرمز همراه با دانه‌های درون آن یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده برای درمان التهاب‌های پوستی مثل اگزما، داءالصدف و آکنه است.

۴- سیر
سیر تنها یک طعم‌دهنده عالی برای غذاهای مختلف نیست این ماده خوراکی حاوی مقدار زیادی آلیسین است که به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها در بدن کمک می‌کند.

۵- تخمه کدو
مصرف این تخمه چه در سالاد و یا اسموتی که می‌خورید می‌تواند به از بین بردن آکنه‌‌های روی صورت کمک موثری کند. تخمه کدو سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب امگا۳ و زینک است.

۶- چغندر
چغندر مملو از ویتامین‌ A و ویتامین E، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که همگی به تسکین و نرم و لطیف کردن پوست‌تان کمک چشمگیری می‌کنند. این ماده خوراکی با کاهش میزان کلسترول و سم‌زدایی بدن مانع از ایجاد آکنه در پوست می‌شود.

۷- پنیر توفو
این پنیر بی‌نهایت خوشمزه و مقوی است و مهم‌تر اینکه بسیار سالم هم هست. توفو یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت و تامین پروتئین گیاهی است. علاوه بر این، توفو حاوی کلسیم و چربی‌های اشباع نشده هم هست که هر دوی آن‌ها نقش پر‌رنگی در درمان و رفع آکنه خواهند داشت.