کد خبر: ۱۸۹۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 19
هیچ چیز بدتر از ظاهر شدن یک یا چند جوش برروی صورت درآستانه سال نو و دیدار با دوستان و آشنایان نیست. افرادی که دچار آکنه و جوش صورت هستند معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند
شفاآنلاین>سلامت> یکی از مشکل‌های افراد مستعد جوش صورت، در نزدیکی ایام عید، برطرف شدن جای جوش و جوشگاه‌ها و جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها است که با رعایت راهکار‌هایی به سادگی امکان پذیراست.

به گزارش شفاآنلاین، هیچ چیز بدتر از ظاهر شدن یک یا چند جوش برروی صورت درآستانه سال نو و دیدار با دوستان و آشنایان نیست. افرادی که دچار آکنه و جوش صورت هستند معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و از گرفتن عکس و روبوسی با اقوام و دوستان خودداری می‌کنند.

آکنه صورت به دلایل مختلف(Different) به وجود می‌آید واگر می‌خواهید درزمان عید نوروز و شرکت درمهمانی‌ها و جمع‌های خانوادگی این مهمان‌های ناخوانده برروی صورت شما ظاهر نشوند از چند هفته قبل از عید باید نظارت دقیقی بر وضعیت سلامت، حفظ بهداشت فردی، فعالیت فیزیکی، ورزش، رژیم غذایی، دگرگونی‌های هورمونی و کنترل استرس خود داشته باشید.

آکنه به التهاب پوستی گفته می‌شود که دراثر آن غدد سباسه پوست به دلیل آلودگی به باکتری‌ها تورم و ملتهب می‌شوند. بروز آکنه ریشه درمواردی، چون رژیم غذایی ناسالم حاوی چربی و مواد شیرین، کم تحرکی و فعالیت کم فیزیکی، برخی حساسیت‌های پوستی، تنبلی در شست و شو و مراقبت از پوست به ویژه پوست‌های چرب، حضور هوای آلوده، دگرگونی‌های هورمونی و برخی ویژگی‌های ژنتیکی وراثتی دارد.

جوش غرور جوانی معمولاً به دلیل دگرگونی‌های هورمونی پس از دوران بلوغ رخ می‌دهد و در اوایل جوانی برطرف می‌شود، اما برخی افراد دچار آکنه بزرگسالی می‌شوند که تا سال‌ها همراه آنهاست.

برای درمان قطعی آکنه حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی بروز آن شناسایی شود، درمان‌های دارویی(Medicine)، محلول‌های موضعی، رعایت رژیم غذایی، برخی درمان‌های تهاجمی، چون لیزر و میکرودرم ابرژن ازجمله راهکار‌های برطرف کردن این مشکل هستند.

درمان دیرهنگام آکنه سبب مزمن شدن و بروز جوشگاه برروی صورت و ایجاد پیرپوستی و ظاهر نازیبا درشخص می‌شود، آکنه‌ها گاهی اوقات با درد و خونریزی همراه هستند، اما بدترین کار، دستکاری و فشاردادن آکنه صورت است که سبب ایجاد جوشگاه و زخم‌های قرمز رنگ برروی پوست می‌شود که درمان آن‌ها به سادگی ممکن نیست.

باوجود دستاورد‌های فراوان علم پزشکی کارشناسان پیشگیری را بهتر از درمان می‌دانند وبه افراد توصیه می‌کنند در ایام عید و حتی قبل ازآن از مصرف مواد غذایی پرچرب وشیرین خودداری کنند، تحت نظارت پزشک از دارو و آنتی بیوتیک‌های پوستی استفاده کنند، بند انداختن و از بین بردن مو‌های زائد صورت در بانوان خود می‌تواند منجر به آکنه شود، همچنین گرده گیاهان و گل‌ها درفصل بهار می‌تواند سبب ایجاد جوش شود به همین دلیل شست و شوی روزانه صورت با محلول‌های پاک کننده دراین زمان اهمیت فراوان دارد.

استفاده از برخی محصول‌های آرایشی بهداشتی دربانوان مانند کرم پودر نیز سبب بروز آکنه صورت می‌شود، همچنین برخی دارو‌های درمان بیماری صرع و دارو‌های های حاوی آندروژن نیز سبب ایجاد جوش صورت می‌شوند.

دگرگونی در محل زندگی، رفتن به مسافرت، دگرگونی آب وهوا و دمای محیط همگی در بروز استرس موثر است. یکی دیگر از عوامل ایجاد آکنه استرس و عصبانیت است که با تولید هورمون کورتیزول زمینه را برای ایجاد جوش صورت فراهم می‌کند.

مصرف مواد لبنی به دلیل هورمون‌های درون آن در برخی افراد سبب ایجاد جوش می‌شود، کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند درطول روز به میزان کافی آب بنوشند، از مصرف قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنند، دروعده‌های غذایی خود مصرف میوه و سبزیجات تازه را قراردهند، خوراک‌های پخته و کبابی را جایگزین خوراکی‌های پرچرب و سرخ کرده کنند، از چای سبز برای برطرف کردن التهاب صورت خود استفاده کنند.

درصورت ایجاد آکنه استفاده از درمان‌های دارویی و استفاده از برخی محلول‌های خانگی می‌تواند موثر باشد.
به جای مصرف شیرینی و زیاده روی درخوردن آجیل، درمهمانی‌ها میوه هایی، چون خیار، کیوی، پرتقال، سیب و نارنگی مصرف کنید که حاوی ویتامین‌های مفید برای درمان آکنه صورت هستند.

ازجمله ماسک‌های خانگی برای درمان آکنه صورت می‌توان موارد زیر را نام برد، استفاده از روغن نارگیل برروی صورت، ماسک زرده تخم مرغ، استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا برروی صورت، شست و شوی صورت با گلاب، استفاده از یخ درون کیسه برروی جوش‌های قرمز برای مدت زمان کوتاه، استفاده از پوست موز برروی جوش صورت، شست و شوی صورت با چای سبز، ماساژ صورت با روغن زیتون یا آرگان یا روغن کرچک و سپس شست و شوی صورت، استفاده از مقدار کمی سرکه سیب برروی جوش‌های صورت و پس از مدتی شست و شو و مرطوب کردن صورت با کرم‌های مناسب، ماساژ صورت با کپسول روغن ماهی یا امگا ۳، استفاده ازماسک عسل و لیمو ترش همگی می‌توانند با استمرار در استفاده پس از چند روز آکنه و حتی جوشگاه‌ها را تا حد زیادی از بین ببرند.

درصورت رعایت تمامی نکات اگر بازهم دچار آکنه صورت شدید، این مشکل همیشگی نیست و با صرف کمی وقت و گذشت زمان این آکنه هم برطرف می‌شود به همین دلیل اعتماد به نفس خود را همیشه حفظ کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: