کد خبر: ۱۸۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 18
در خرید ماهی قرمز باید به یکسری نکات توجه کرد، شکسته شدن یا تاخوردن بال های ماهی، شنای نامتعادل، بیرون زدگی چشم ها، تشکیل گلوله های پنبه ای اطراف دهان، دم یا بال ها و سفیدک زدن جداره پوست از اعلام بیماری ماهی های قرمز است که از خرید آنان باید اجتناب کرد
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیر برنامه های بهداشت و بهبود تغذیه در مراکز جمعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ماهی های قرمز ممکن است عصبی یا بیمار باشند، مهمترین راه شناخت این ماهی ها چرخش مکرر ماهی داخل تنگ و دیگر ظروف نگهداری است.

به گزارش شفا آنلاین، رضا عزتیان افزود: در خرید ماهی قرمز باید به یکسری نکات توجه کرد، شکسته شدن یا تاخوردن بال های ماهی، شنای نامتعادل، بیرون زدگی چشم ها، تشکیل گلوله های پنبه ای اطراف دهان، دم یا بال ها و سفیدک زدن جداره پوست از اعلام بیماری ماهی های قرمز است که از خرید آنان باید اجتناب کرد.

وی گفت: ماهی های قرمز را می توان همانند بسیاری از حیوانات اهلی با رعایت مسائل بهداشتی در منزل نگهداری کرد اما مردم باید قبل از خرید بابد به توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری پوستی توجه کنند.

نمک برای ضد عفونی کردن و درمان ماهی های قرمز
وی اظهار داشت: اگر ماهی های قرمز خریداری شده دارای بیماری باشد، قبل از هر کاری باید ماهی بیمار را از دیگر ماهی های سالم جدا کرد و به ازای هر دو لیتر آب برای هر ماهی یک قاشق چایخوری نمک به آب آن اضافه کنیم. این روش می تواند در درمان برخی بیماری های ماهی ها موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین روش توجه به توصیه های وزارت بهداشت(Ministry of Health) در خرید این گونه حیوانات، تهیه کردن آنان از مراکز مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی استانها است.

سالمونلا و سل پوستی از بیماری های قابل انتقال ماهی های قرمز
عزتیان گفت: بیماری سالمونلا و سل پوستی از جمله بیماری هایی است که می تواند در تماس با آب داخل تنگ و دیگر محل های نگهداری یا در تماس با ماهی های قرمز به انسان منتقل شود. از مهمترین علائم این بیماری ایجاد قارچ یا لکه های پوستی است که پس از مشاهده باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست درمان شود.

وی گفت: به همین منظور کسانی که پوست های حساس یا آلرژی(Allergy) دارند بهتر است پس از هر گونه تماس با ماهی قرمز دست های خود را با آب و صابون بشویند.

کارشناس بهداشت محیط وزارت بهداشت افزود: والدینی که کودکانشان حساسیت دارند باید بیشتر دقت کنند که پوست کودکانشان با آب و ماهی آن تماس نداشته باشد. باید از دست زدن به ماهی های قرمز جلوگیری کنند و در صورت تماس دست های آنان را سریع با آب و صابون شست و شو دهند.

شست و شوی تنگ ماهی با نمک
عزتیان گفت: تنگ ماهی باید هفته ای یک یا دو بار با نمک شست و شو شود و بهترین شیوه تعویض آب تنگ ماهی استفاده از آب شیر و نگهداری آن در حالت سکون به مدت 24 ساعت برای از بین رفتن کلر داخل آن است و بعد این آب به تنگ ماهی اضافه شود.

*بهترین دمای آب برای نگهداری ماهی
عزتیان درباره دمای آب محل نگهداری ماهی های قرمز گفت: بهترین روش نگهداری ماهی ها، نگهداری آنها در ظرف های بزرگ مانند آکواریوم است. دمای آن نیز باید بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد باشد و محل های نگهداری ماهی ها نیز باید دور از نور مستقیم آفتاب باشد.

بهترین غذا برای ماهی های قرمز
مدیر برنامه بهبود تغذیه در مراکز جمعی وزارت بهداشت درباره غذای ماهی های قرمز گفت: بهترین غذا برای ماهی های قرمز غذاهای کم پروتئین و غنی از کربوهیدرات است و بهترین راه تهیه این غذاها، خرید از فروشگاه های معتبر است.

وی تصریح کرد: یک یا دوبار غذا دادن به ماهی در روز کافی است و میزان آن باید به اندازه ای باشد که توسط ماهی مصرف شود و چیزی از آن باقی نماند و داخل آکواریوم یا تنگ ته نشین نشود زیرا بهترین حالت غذا ماندگاری آن بر روی سطح آب تا زمان مصرف است و در صورت ته نشین شدن موجب گندیده شدن آب و آلودگی آن خواهد شد.

نان به ماهی ندهید
عزتیان اظهار داشت: یکی دیگر از روش های غلط مرسوم بین مردم، دادن نان به ماهی است. این عمل به دلیل وجود جوش شیرین نان موجب ایجاد باکتری در این این گونه حیوانات می شود البته در این میان از مقادیر بسیار کم بیسکویت می توان به صورت موقت به عنوان غذا برای ماهی استفاده کرد.

ماهی های قرمز را پس نوروز در رودخانه ها رها نکنید
وی اکید کرد: از رها سازی ماهی های قرمز پس از ایام نوروز در رودخانه ها باید پرهیز شود. زیرا برخی ماهی های قرمز که ناقل بیماری هستند با ورود به رودخانه و در نهایت جاری شدن آن در آبهای آزاد موجب بروز بیماری به دیگر ماهی ها خواهند شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: