کد خبر: ۱۸۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 15
ایران به لحاظ تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است.
شفا آنلاین>اجتماعی> امروزه تصادف های رانندگی<Driving accidents> به عنوان یکی از مهمترین عوامل مهم مرگ و میر انسان‌ها به شمار می‌رود که پیش بینی می‌شود تا سال 2020 ، به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان مطرح شود.

به گزارش شفا آنلاین:ایران به لحاظ تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای و ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است. بر اساس آمار و اطلاعات تصادفات، در برخی ایام سال از جمله تعطیلات عید نوروز و تابستان همزمان با افزایش حجم ترافیک در جاده‌ها، تصادف ها نیز افزایش می‌یابد.

ایام عید نوروز( 25 اسفند ماه لغایت 14 فروردین) به جهت ویژگی‌های خاص خود دارای شرایط بحرانی از نظر تعداد و نوع مسافرت‌ها (حجم ترافیک بالا) و چگونگی رفتار رانندگان است. تعطیلات امسال نیز مستثنی نیست. با نزدیک شدن به ایام نوروز آرام آرام حجم سفرهای زمینی نیز افزایش می‌یابد. سهم بالای سفرهای زمینی در این ایام می تواند به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی همراه با حوادث دلخراش جاده‌ای باشد که شیرینی و جذابیت سفر را به کام مسافران تلخ کند.

    بیش از ۲۳ درصد علت سرعت غیرمجاز بوده است. این عوامل و سبقت غیرمجاز جزو تخلف ها حادثه ساز است. همچنین بیشتر تصادف ها منجر به فوت بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد و در نوروز سال گذشته ۲۵ درصد تصادف ها در همین ساعت رخ داده است.

به گفته سردار مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، هم اکنون کشور ۵۴۰۰ نقطه حادثه خیز دارد که ۳۴۰۰ نقطه از آنها خارج از شهرها قرار دارند. در ۱۰ ماهه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند و ۷۳ درصد کشته‌ها مربوط به حوادث برون شهری است. ۵۰ درصد  از این افراد در مسیر بیمارستان و درمانگاه ها جان خود را از دست می دهند و ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تصادفات جاده‌ای از بین می رود.

وی افزوده است: به طور میانگین امسال هم حدود ۵۸ درصد عوامل تصادف ها خودروهای سواری بودند. ۴۰ درصد از عوامل مربوط به عدم توجه به جلو و خستگی بوده که می‌توان در این زمینه به اطلاع رسانی پرداخت؛ بیش از ۲۳ درصد علت سرعت غیرمجاز بوده است. این عوامل و سبقت غیرمجاز جزو تخلف ها حادثه ساز است که در زمینه اطلاع رسانی به آن می‌پردازیم. همچنین بیشتر تصادف ها منجر به فوت بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد و در نوروز سال گذشته ۲۵ درصد تصادف ها در همین ساعت رخ داده است.

مهری عنوان کرده است: از عوامل انسانی به عنوان اصلی‌ترین عوامل تصادفات نام برده می‌شود که این درست اما آنچه باید مورد نظر قرار بگیرد عوامل خطرساز است. خودرو اگر در مسیر ناایمن حرکت کند می‌تواند باعث حادثه شود. ضمن اینکه خودروهای پراید و پژو که دو تولید داخلی هستند و بیشترین خودروها را تشکیل می‌دهند که ۵۲ درصد کشته‌های تصادف ها برای این خودروهاست بنابراین خودروهای ما نیز باید کاملا ایمن شوند. بیش از ۷۰ درصد خودروهای ما ABS دارند و ایربک ندارند.

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز در این خصوص عنوان کرده است: متاسفانه آمار تصادف ها در ایران به خصوص در خودروهای سنگین، صد برابر دنیا و از نظر مرگ و میر به ازای هر ده هزار خودرو، تقریبا دو برابر متوسط دنیا و اروپا است. بسیاری از این تصادف ها در فاصله ۳۰ کیلومتری منتهی به مقصد رخ می دهد.

وی افزوده است: نوزده تا بیست درصد از قربانیان حوادث جاده ای، کمتر از ۲۰ سال سن دارند که وضعیت مناسبی نیست. متاسفانه در سنین جوانی این افراد به دلیل بی توجهی، هیجان، غفلت و ساده اندیشی، بهترین ثمره و سرمایه زندگی شان را از دست می دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: