کد خبر: ۱۸۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل ۱ گرم چربی در هر ۳۰ گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چربی هستند و افراد مسن، می ‏توانند از آن استفاده کنند.
شفاآنلاین>سلامت>گوشت بوقلمون منبع خوبی از پروتئین و اسید آمینه های ضروری است و اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین،گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل ۱ گرم چربی در هر ۳۰ گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چربی هستند و افراد مسن، می ‏توانند از آن استفاده کنند. همچنین به دلیل چربی کمتر بهتر از گوشت قرمز می‌باشد.

۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامین‏های B۱، B۳، B۶ و B۱۲ و اسید آمینه تریپتوفان است.

بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می ‏‏دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‏کند، از سرطان جلوگیری می‏کند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می‏دهد، سیستم ایمنی را تقویت می‏کند. گوشت سفید و بدون پوست آن، یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است. کسانی که باید غذا‌های کم چرب بخورند، می‏توانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده کنند.

حال هر یک از اثرات مفید گوشت بوقلمون بر سلامتی بدن را به طور جداگانه برایتان توضیح می‌دهیم.

 کاهش کلسترول بد خون:

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

 جلوگیری از سرطان:

اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T. لازم است. سلول‏های T. یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول T. فعال می‏میرند.

 ایجاد آرامش و سرحالی:

ناقلین عصبی از اسید‌های آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام "سروتونین" از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود؛ لذا مصرف غذا‌هایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.

در یک بررسی، به ۱۵ خانمی که سابقه‌ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، ۱۰ تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‏ دهد اسید آمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر دارو‌هایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

 افزایش هورمون تستوسترون:


پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه می‏دارد. ولی هورمون‏هایی که در پرورش بوقلمون‏های صنعتی استفاده می‏شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را کاهش می‌دهند.

کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون می‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏گردد.

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

بهبود کم‏خوابی:

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود.

هشدار:

 گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.

 گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.

 بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.

 تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد؛ لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتی به مقدار جزئی، احساس ناراحتی و سنگینی در معده میکنم؟ همچنین مصرف مجاز این گوشت به چه اندازه می‌باشد.

گوشت بوقلمون برای هضم سنگین است و در صورت احساس ناراحتی در معده، آن را مصرف نکنید. می‌توانید از گوشت‌های سفید دیگر به جای آن استفاده کنید مثل گوشت مرغ و ماهی؛ و روزانه باید ۳-۲ واحد گوشت مصرف کنید. هر واحد گوشت ۳۰ گرم (به اندازه یک قوطی کبریت) است. هر عدد تخم مرغ نیز یک واحد گوشت محسوب می‌شود.

آیا مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران دیابتی هم مفید است؟

مصرف گوشت بوقلمون به بیماران دیابتی پیشنهاد می‌شود، چرا که به سبب دارا بودن چربی‌های اشباع شده کم، پروتئین بالا و درصد کربوهیدرات پایین، سبب پایین آوردن گلوتن اندکس شده و در نتیجه برای بیماران دیابتی فاقد کلسترول بالا مفید است. همچنین به سبب درصد بسیار کم چربی‌های اشباع شده در این گوشت، مصرف آن برای اشخاصی که دارای کبد چرب می‌باشند مناسب است. اما میزان سدیم در گوشت بوقلمون ۳۳۵ میلی‌گرم در یک واحد گوشت ۳۳۰ گرم است.

به همین سبب خوردن گوشت بوقلمون به میزان زیاد، به بیماران قلبی پیشنهاد نمی‌شود. در صورتی که نمی‌خواهید دچار بیماری‌های سرطان سینه، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید.
برچسب ها: بوقلمون ، پوست ، گوشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: