کد خبر: ۱۸۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 12
این بیماری نوعی فلج ماهیچه‌ای است که علت آن فعالیت ایمنی خود بدن بر ضد پروتئین‌های گیرنده استیل کولین در سیناپس عصبی-عضلانی است و بیشتر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیماری میاستنی گراویس در زنان شایع‌تر است، گفت: این بیماری سبب دوبینی و افتادگی چشم در بیمار می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر بتول دادخواه درباره بیماری میاستنی گراویس <Myasthenia gravis disease>اظهار کرد: این بیماری نوعی فلج ماهیچه‌ای است که علت آن فعالیت ایمنی خود بدن بر ضد پروتئین‌های گیرنده استیل کولین در سیناپس عصبی-عضلانی است و بیشتر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.


وی با بیان اینکه  میاستنی گراویس  بعد از ۴۰ سالگی شیوع بیشتری دارد، افزود: ولی امکان دارد در هر دوره‌ای از زندگی، از بچگی تا پیری این بیماری  مشاهده شود که در افراد مسن، مرد و زن به یک اندازه به آن مبتلا می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: استیل کولین با اتصال به عضله، گیرند‌ه‌های مربوطه را مسدود می‌کند در نتیجه عضلات منقبض نمی‌شوند  و این مسئله سبب شده تا عضلات ظریفی که حرکت چشم را برعهده دارند دچار آسیب شود و علاوه بر ۲ بینی سبب افتادگی چشم شود و چشم‌ها در یک جهت حرکت نکنند.

دادخواه  ادامه داد: این بیماری سبب شده تا فرد مبتلا به صورت تو دماغی صحبت کند و به مرور زمان عضلات بازو، ران، شانه و گردن نیز درگیر شود و با گسترش بیماری مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند و سبب اختلال در بلع غذا و ورود مواد غذایی به ریه به جای دستگاه گوارش می‌شود که بسیار خطرناک است و فرد باید هرچه سریع‌تر به پزشک جهت درمان مراجعه کند.

وی عنوان کرد: از نشانه‌های دیگر بیماری میاستنی گراویس این بوده که فرد نمی‌تواند سر خود را بالا نگه دارد و در هنگام سشوار کردن موها به خاطر این موضوع دچار مشکل می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت بیماری میاستنی گراویس مشخص نیست،‌ گفت: در این بیماری آنتی بادی‌ها علیه خود بدن واکنش نشان می‌دهند که اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به صورت داروی خوراکی فرد درمان می‌شود و ماده‌ای که استیل کولین را تجزیه می‌کند به بیمار داده می‌شود و اگر بیماری گسترش یافته باشد تعویض خون بیمار یا ایموگولوبین داخل وریدی جهت درمان به بیمار توسط پزشک صورت می‌گیرد.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: