کد خبر: ۱۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 10
اعضای رئیسه بدن شامل قلب، مغز و کبد است؛ قلب یکی از اعضای رئیسه بدن بوده که خون اکسیژن‌دار را به همه بافت‌ها و سلول‌های بدن می‌رساند و به تمامی اعضا و جوارح بدن حیات می‌بخشد؛ سالم بودن قلب نقش موثری در سلامتی جسمی و روانی فرد دارد.
شفاآنلاین>سلامت>قلب وظیفه اکسیژن‌رسانی به همه بافت‌ها و سلول‌های بدن را دارد و افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی به سلامت این ارگان کمک کنند.

به گزارش شفاآنلاین، اعضای رئیسه بدن شامل قلب، مغز و کبد است؛ قلب یکی از اعضای رئیسه بدن بوده که خون اکسیژن‌دار را به همه بافت‌ها و سلول‌های بدن می‌رساند و به تمامی اعضا و جوارح بدن حیات می‌بخشد؛ سالم بودن قلب نقش موثری در سلامتی جسمی و روانی فرد دارد.

عوامل مختلفی موجب از بین رفتن سلامتی قلب می‌شوند که این عوامل شامل انواع استرس‌ها و اضطراب‌های بیش از حد مانند استرس‌های لحظه‌ای و ناگوار، کم‌تحرکی، بی‌خوابی و خواب زیاد، استشمام بوی مواد شیمیایی و اسیدی مانند جوهر نمک، وایتکس و آفت‌کش و حشره‌کش‌ها، مصرف غذا‌های شور، پُرچرب و حجیم، استعمال مشروبات الکلی و مواد مخدر مانند سیگار و قلیان، مشکلات تنفسی مانند آسم، فشار خون بالا، چاقی، قرار گرفتن زیاد در مقابل حرارت، شب‌کاری‌های مداوم، نوشیدن چای سیاه و پُررنگ است.

عوامل دیگری هم مانند یبوست، عصبانیت، مصرف زیاد زرده تخم‌مرغ، نداشتن زندگی زناشویی موفق، خودخوری، تکبر و غرور زیاد، مصرف نمک زیاد و هر عملی که موجب اسیدی شدن و غلطت زیاد خون شود در بروز ناراحتی‌های قلبی موثر هستند؛ برای بررسی اینکه چه مواد غذایی می‌توانند در سلامتی قلب موثر باشند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مواد غذایی مفید برای بیماران قلبی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مواد غذایی مفید برای بیماران قلبی اظهار کرد: افراد دچار این عارضه برای رفع نیاز بدن به نمک باید از مقدار کمی نمک دریا که حاوی پتاسیم است، استفاده کنند.

موثرترین سبزیجات برای مقابله با مشکلات قلبی

وی درباره موثرترین سبزیجات برای مقابله با مشکلات قلبی بیان کرد: ترخون حاوی نمک طبیعی بوده بنابراین مصرف آن برای بیماران قلبی مفید است؛ مصرف سبزی جعفری همراه با ترخون  چربی و سموم را از مویرگ‌ها و عروق خونی دفع می‌کند.

سالادی مفید برای بیماران قلبی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه سالادی مفید برای بیماران قلبی افزود: افراد دچار این عارضه باید از ترکیب سبزیجات خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی، هویج، جعفری و ترخون سالادی تهیه و این سالاد را همراه با روغن زیتون بودار و آب لیموترش تازه ۳۰ دقیقه قبل از غذا میل کنند.

روغن‌هایی مناسب برای بیماران قلبی

عظمایی تاکید کرد: بیماران قلبی باید از مصرف هر نوع روغن جامد و مایع صنعتی خودداری و روغن‌های زیتون و کنجد را جایگزین آن‌ها کنند.
عرقیجاتی که با مشکلات قلبی مبارزه می‌کنند

وی درباره عرقیجات مفید برای بیماران قلبی تصریح کرد: افراد دچار این عارضه باید هریک ازعرقیجات بیدمشک، کیالک، سنبل‌الطیب، اسطوخودوس و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه سه استکان از این مخلوط میل کنند؛ مصرف این عرقیجات موجب آرامش قلب و پاکسازی سموم از عروق قلبی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: بیماران قلبی باید ۲ قاشق غذاخوری گلاب را با ۲ قاشق غذاخوری عرق بیدمشک به همراه نصف مقداری آب جوش ولرم در یک لیوان با هم ترکیب سپس به این مخلوط مقداری زعفران اضافه و آن را همراه با کمی نبات یا عسل میل کنند؛ افراد دچار این عارضه می‌توانند این ترکیب را روزانه ۲ لیوان استفاده کنند.
غذا‌های مناسب برای بیماران قلبی

عظمایی درباره غذا‌های مناسب برای بیماران قلبی اظهار کرد: مصرف میوه‌هایی مانند بِه و سیب، انجیر خیس شده، آلو و کدو خورشتی و غذا‌های آب‌پز و بخار‌پز برای افراد دچار این عارضه مفید است.

وی مصرف مقدار کمی از فلفل قرمز را به همراه غذا برای بیماران قلبی موثر دانست و بیان کرد: افراد دچار این عارضه باید لبنیات را همراه با نعناع، شوید و گل‌سرخ مصرف کنند.

اقدامات درمانی موثر برای بیماران قلبی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ملایم را برای بیماران قلبی مفید دانست و افزود: افراد دچار این عارضه باید به موقع بخوابند و سر ساعت معینی هم از خواب بیدار شوند؛ این اشخاص همچنین باید با اعضای خانواده و اطرافیانشان با روی گشاده برخورد و از تجربیات افراد موفق در زندگی خود استفاده کنند؛ استفاده از عطر‌های ملایم و خوشبو مانند گل‌محمدی برای بیماران قلبی مفید است.

دمنوشی برای درمان یبوست

عظمایی تاکید کرد: افراد دچار مشکلات قلبی و عروقی باید در صورت بروز یبوست از دارو‌های ملین استفاده کنند؛ برای این منظور آنها باید ۳۰ گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل‌سرخ، ۱۰ گرم گل‌ختمی و ۱۰ گرم تخم‌گشنیز را با هم ترکیب و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به یبوست باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.

معجزه سیر و لیموترش برای مقابله با مشکلات قلبی

وی درباره رژیم سیر و لیموترش برای بیماران قلبی تصریح کرد: افراد دچار این عارضه باید شش تا هفت لیموترش بزرگ را به خوبی بشویند؛ آنها را با چاقوی پلاستیکی برش داده و هسته  را جدا کنند سپس لیموترش‌های برش داده شده را همراه با پوستشان داخل مخلوط‌‌‌‌‌کن بریزند و به آنها ۳۵ حبه سیر خُرد یا رنده شده و یک لیتر آب بدون کلر ترجیحاً آب چشمه اضافه کنند پس از اینکه مواد به خوبی با هم مخلوط شدند ترکیب را روی حرارت ملایم بگذارند و با نخستین جوشی که زد شعله گاز را خاموش و مخلوط را صاف کنند (این مخلوط نباید زیاد بجوشد) سپس این ترکیب را داخل ظرف شیشه‌ای بریزند و هر روز صبح ناشتا یک‌سوم استکان معادل سه قاشق غذاخوری از آن را میل کنند؛ مصرف این مخلوط موجب باز شدن گرفتگی عروق قلبی می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طول دوره مصرف رژیم سیر و لیموترش گفت: افراد دچار این عارضه باید ترکیب سیر و لیموترش را ۲۱ روز مصرف کنند و پس از این مدت یک هفته استراحت سپس دوره دوم را آغاز کنند؛ بیماران قلبی می‌توانند تا سه دوره این درمان را ادامه دهند؛ افرادی که علاوه بر مشکلات قلبی ناراحتی معده هم دارند باید مخلوط سیر و لیموترش را ۲ تا سه ساعت پس از صبحانه میل کنند.
میوه‌ای مفید برای بیماران قلبی

عظمایی حجامت و زالودرمانی را برای باز شدن عروق کرونر (غذا دهنده) قلب مفید دانست و یادآور شد: یکی از میوه‌های مفید برای بیماران قلبی میوه قره‌قات است؛ مصرف این میوه موجب باز شدن عروق قلبی می‌شود و نقش موثری در کاهش قند، فشار و چربی خون دارد؛ میوه قره‌قات برای شبکیه چشم هم مفید است.
برچسب ها: سلامت ، سیر ، لیمو ترش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: