کد خبر: ۱۸۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 10
کمبود ید معمولا در کودکان بدغذا یا کودکانی که مصرف فست فود بالایی دارند ایجاد می‌شود، همچنین مصرف مواد غذایی فاقد غنی‌سازی نیز می‌تواند باعث کمبود ید در بدن شود.

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص اطفال گفت: میزان ید در بدن در هوش افراد موثر بوده و افرادی که با کمبود ید مواجه هستند دچار اختلال در هوش و یادگیری می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فرزانه عباسی درباره کمبود ید <Iodine deficiency>در بدن گفت: کمبود ید معمولا در کودکان بدغذا یا کودکانی که مصرف فست فود بالایی دارند ایجاد می‌شود، همچنین مصرف مواد غذایی فاقد غنی‌سازی نیز می‌تواند باعث کمبود ید در بدن شود.

وی ادامه داد: مناطق جغرافیایی محل سکونت نیز در کمبود ید در بدن افراد موثر است به‌نحوی که افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند بیشتر دچار کمبود این ماده در بدن می‌شوند.

این متخصص غدد اطفال با اشاره به اینکه غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی و صدف منبع سرشار این  ماده هستند، اظهار کرد: عدم استفاده از این مواد غذایی می‌تواند به کاهش میزان ید در بدن منجر شود، همچنین مصرف روزانه ۱.۵ گرم معادل نصف قاشق چایخوری نمک‌یددار در روز ۴۷ درصد نیاز بدن به این ماده را تامین می‌کند.

وی افزود: البته مصرف نمک ‌یددار در پخت و پز باعث از بین رفتن خاصیت آن می‌شود لذا بهتر است نمک یددار زمان مصرف غذا روی آن ریخته شود.

عباسی با بیان اینکه ید در سایر مواد غذایی نیز وجود دارد گفت: مصرف یک فنجان خالص ماست می‌تواند ۵۰ درصد نیاز روزانه ما به ید را تامین کند،‌همچنین روزانه یک عدد تخم‌مرغ،‌۸۵ گرم ماهی تن کنسرو شده، ۵ عدد آلو، خشک، مصرف گوشت گوساله،‌مرغ، لوبیاچیتی و شیر می‌تواند رفع کننده این نیاز بدن باشد.

وی با تاکید براینکه ماده معدنی ید در تولید هورمون‌های تیروئیدی نقشی به‌سزا دارد، عنوان کرد: کمبود این ماده در بدن باعث کم‌کاری غده تیروئید شده و علائم آن مانند گواتر، افزایش بی‌دلیل وزن، ضعف و خستگی، ریزش مو، خشکی پوست،‌احساس سردی، تغییر در ضربان قلب و مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب در فرد بروز می‌کند.

به گفته این متخصص غدد اطفال میزان ید در بدن در هوش افراد موثر بوده و افرادی که با کمبود ید مواجه هستند دچار اختلال در هوش و یادگیری می‌شوند،‌ البته مصرف زیاد ید باعث افزایش میزان هوش نمی‌شود و تنها کمبود آن بر کم‌هوشی موثر است.

وی با تاکید براینکه مصرف روزانه ید برای همه افراد به‌ویژه کودکان ضروری است، بیان کرد: مصرف ید برای کودکان باید روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ مایکروگرم،‌ برای بزرگ‌سالان روزانه ۱۵۰ مایکروگرم و برای زنان باردار و شیرده روزانه ۲۲۰ مایکروگرم باشد.

عباسی تصریح کرد: قرص یدوفولیک برای زنان باردار و شیرده در دسترس است و مصرف روزانه یک عدد آن کافی است، مصرف ید برای زنان باردار از کمبود ید در جنین جلوگیری کرده و مانع از تولد نوزادی می‌شود که دچار کمبود ید و کم‌کاری تیروئید است، می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کم‌کاری تیروئید در نوزاد می‌تواند باعث ابتلا وی به بیماری کرتینیسم شده و او دچار عقب‌ماندگی ذهنی شود.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: