کد خبر: ۱۸۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 09
اسهال مسافران در افراد زیادی روی می‌دهد و در برخی کشورها، حتی کشنده نیز می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>محققان علوم پزشکی اعلام کردند بزاق دهان در دفاع از بدن در برابر اسهال مسافران نقشی مهم ایفا می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین:محققان علوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون اعلام کردند بزاق دهان در دفاع از بدن در برابر اسهال مسافران<Diarrhea of ​​travelers> نقشی مهم ایفا می‌کند.

یافته اخیر محققان که نتایج آن در شماره جدید نشریه بیماری‌های عفونی منتشر شده است احتمالا به ایجاد روش‌های جدید جلوگیری از ابتلا به اسهال مسافران منجر خواهد شد.
 
اسهال مسافران در افراد زیادی روی می‌دهد و در برخی کشورها، حتی کشنده نیز می‌شود.

این بیماری ممکن است به سبب ایجاد کم آبی، به خصوص در نوزادان و برخی افراد، تهدید کننده جان باشد.

این بیماری سالانه یک میلیارد نفر را مبتلا می‌کند و صد‌ها هزار مورد مرگ و میر ناشی از آن گزارش می‌شود که عامل آن، میکروب مشهور اشریشیا کولای Escherichia coli یا همان‌ای کولای ETEC است که به روده کوچک حمله و پرز‌ها را درگیری می‌کند.

محققان دانشگاه بوستون دریافتند میکروب یاد شده در حضور پروتئینی به نام هیستاتین ۵ قادر به حمله به بدن نیست؛ این پروتئین به وفور در بزاق دهان مشاهده می‌شود.

به گفته دکتر اشتر بولیت در واقع بزاق دهان از بدن در برابر این میکروب محافظت می‌کند و می‌توان از این ویژگی، به عنوان روش جدیدی در کنترل و جلوگیری از ابتلا به اسهال مسافرتی بهره برد.

اسهال مسافرتی شایع‌ترین بیماری است که مسافرین را درگیر می‏ کند.

همه ساله بین ۵۰-۲۰% مسافرین پرواز‌های بین الملل دچار اسهال می‏ شوند. معمولاً علائم بیماری در هفته اول مسافرت بروز می‌کند، اما به هرحال در تمام مدت سفر حتی پس از بازگشت به خانه امکان ابتلا وجود دارد.

مهم‌ترین عامل خطر، مقصد مسافر است. در سفر به کشور‌های در حال توسعه شانس ابتلا بالاتر است. بالغین جوان، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و بیماران مبتلا به دیابت یا بیماری‌های التهابی روده و کسانی که از آنتی اسید‌ها و مهارکننده H۲ استفاده می‏ کنند در معرض خطر بیشتری هستند. استفاده از آب یا غذای آلوده، عامل اصلی عفونت می‏ باشد.

در اکثر موارد اسهال مسافرتی به طور ناگهانی شروع می‏ شود. سایر علائم همراه و شایع عبارتند از: تهوع، استفراغ، دل درد، نفخ، تب، تکرر ادرار و ضعف. اسهال مسافرتی در اکثر موارد خوش خیم بوده و در طی ۲-۱ روز بدون درمان بهبود می‏ یابد و بندرت مخاطره آمیز است. در ۹۰% موارد طی یک هفته و در ۹۸% موارد در طی یک ماه بهبودی کامل حاصل می‏ شود.

عوامل عفونی علت اصلی اسهال‌های مسافرتی می‏ باشند. تقریباً در ۸۰% موارد، عامل اصلی، آنتروپاتوژن‌های باکتریال می‏ باشند. در کشور‌های مورد مطالعه شایعترین عامل جدا شده اشریشیاکولی آنتروتوکسیک (ETEC) بوده است.

ETEC سبب بروز اسهال همراه دل درد و تب خفیف یا بدون تب می‏ شود. علاوه بر ETEC عوامل باکتریال بیماریزای دیگر، ویروس‌ها و انگل‌های بیماری زای روده ‏ای نیز ممکن است عامل بروز اسهال مسافرتی باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: