کد خبر: ۱۸۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
این وزارتخانه ها، دائم بجای اینکه کنترل هزینه دستگاه خود را داشته باشند، نظام ارجاع را به درستی در مراکز درمانی خودشان اجرا کنند، گایدلاین های (راهنمایی بالینی) خود را ابلاغ کنند، تنها به منابع سازمان تامین اجتماعی چشم دوخته اند
شفاآنلاین>سلامت> وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفم که برخی از وزارتخانه ها نمی توانند وظایف خودشان را به درستی ساماندهی کنند و تامین اجتماعی را به عنوان یک محل فرافکنی پیدا کرده اند، اما باید گفت این سازمان محل فرافکنی نیست.

به گزارش شفاآنلاین، علی ربیعی افزود: این وزارتخانه ها، دائم بجای اینکه کنترل هزینه دستگاه خود را داشته باشند، نظام ارجاع را به درستی در مراکز درمانی خودشان اجرا کنند، گایدلاین های (راهنمایی بالینی) خود را ابلاغ کنند، تنها به منابع سازمان تامین اجتماعی چشم دوخته اند.

با ایجاد حساب جدید برای تامین اجتماعی مخالفم
ربیعی با اشاره به مصوبه هیات دولت (Government)مبنی بر ایجاد حسابی جدید برای واریز سهم درمان در قالب «نه بیست و هفتم حق بیمه» در خزانه دولت گفت: مخالف ایجاد این حساب برای واریز سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت هستم.

وی خاطرنشان کرد: من این تصمیم را درست نمی بینم؛ البته واکنش های خود را به این قضیه در جلسه هیات دولت نشان داده ام و یک ساعت تمام در این زمینه صحبت کرده ام، چون این مشکل بسیاری از کارگران است.

طبق بند (ز) تبصره هفت لایحه بودجه سال آینده، وجوهی که بابت درمان از حقوق مشمولان تامین اجتماعی بابت «نه بیست و هفتم» کسر می‌ شود باید به طور کامل به خزانه داری کل واریز شود. اگرچه دولت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند این کار برای افزایش شفافیت مالی در تامین اجتماعی است اما کارگران و کارشناسان از عواقب تصویب چنین قانونی نگران هستند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا بند (ز) تبصره هفت مبنی بر پرداخت «نه بیست و هفتم» حق درمان به حساب جداگانه ای در خزانه دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است اما واکنشی در این زمینه برای مخالفت این قانون از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیده نشده است، اظهار داشت: من هم مانند کارگران معتقدم این کار خطای سیاستی بوده و در هیات دولت در مخالفت با آن صحبت کردم و از نظر احساسی و عقلانی، دیدگاه خودم را ارائه داده ام.

در هیات دولت مخالف این قانون بودم
وی با بیان اینکه ابایی ندارم که بگویم من مخالف این قانون هستم، اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با تصویب این قانون، حاضر نشدم و به وظیفه خودم به عنوان یک عضو هیات دولت عمل کردم اما مخالفتم را نسبت به تصویب آن در هیات دولت اعلام کردم.

ربیعی تاکید کرد: اکنون اعلام می کنم که این قضیه مشکلات(Difficulties) جدی را به وجود می آورد. در بودجه 70 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی که «نه بیست و هفتم» آن را برای درمان محاسبه می کنند، این سازمان هر ساله بیشتر از این مبلغ برای درمان بیمه شدگان و مستمری بگیران هزینه می کند اگرچه سهم حدود 20 هزار میلیارد تومانی دولت هیچگاه به این سازمان پرداخت نمی شود.

با کارگران همصدا هستم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من هم در این زمینه با کارگران همصدا هستم و متاسفم که کارگران و کارفرمایان برای عدم حضور در جلسه شورای عالی کار، جهت تعیین مزد، بخاطر بروز این مشکل اعتراض کرده اند که در این شورا شرکت نخواهند کرد و این موضوع اعتراضی آنها به این دلیل است که چرا کارگران و کارفرمایان در این تصمیم مشارکت داده نشده اند.

وی خاطرنشان کرد: من درخواست می کنم چون تعیین مزد کارگران به عنوان یک موضوع، مهم است در این شورا حضور داشته باشند و جلسات را ترک نکنند.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت؛ به دلیل عدم حضور کارگران و کارفرمایان به نشانه اعتراض، شورای عالی کار برای تعیین مزد کارگران که قرار بود روز گذشته (سه شنبه) برگزار شود، این نشست تشکیل نشده است.

ربیعی ادامه داد: البته این قانون (واریز نه بیست و هفتم سهم درمان تامین اجتماعی به خزانه دولت) یکساله است و بعد از تجربیات یکساله، دعواها و نزاع های جدید به وجود می آورد اما من به عنوان وزیر ذیربط اعلام می کنم که ما سه تا چهار هزار میلیارد تومان بالای سهم نه بیست و هفتم درمان برای این بخش هزینه می کنیم.

وی تصریح کرد: با تصویب این قانون، سازمان تامین اجتماعی دیگر از درآمدهای خود سهم بیشتری از نه بیست و هفتم برای بخش درمان هزینه نمی کند و متاسفانه این تصمیم دردسرهای جدیدی به دنبال خواهد داشت و حتی یکپارچگی تامین اجتماعی را از بین می برد.

مطرح کردن سختی زندگی کارگران سیاه نمایی نیست
ربیعی ادامه داد: من مانند دیگران نیستم که بخواهم مردم را ناامید کنم و اگر گاهی از میزان فقر صحبت می کنم بخاطر این همنوایی است که بدانند کسی به فکر آنها هست، اگر از سختی زندگی کارگر می گویم سیاه نمایی نمی کنم و می ایستم و به نحوی حرف می زنم که کارگر بداند کسی صدایش را می شنود؛ البته دستاوردی که برای پیشرفت کشور است حاضر نیستم آن را خراب کنم و هیچ وقت به صورت علنی پاسخ این وزارتخانه را نداده ام.

سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.

بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.

سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون بیمه شده دارد که حدود سه میلیون نفر از آنها مستمری بگیر هستند که تامین اجتماعی 18 نوع خدمت به آنها ارائه می دهد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: