کد خبر: ۱۸۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 08
ممکن است که در یک میهمانی با شخصی آشنا شده باشید و 5 دقیقه بعد اسم او را فراموش کرده باشید. پیش از خرید وسایل ضروری منزل ماشین خود را درجایی پارک می‌کنید و ممکن است که بعد از خرید ندانید که ماشین خود را کجا پارک کردید.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>این امکان وجود دارد که هر فردی در هرلحظه از زندگی خود دچار نقصان حافظه شود. ممکن است که به هنگام نیاز به کلید ماشین خود آن را پیدا نکنید.

به گزارش شفا آنلاین:ممکن است که در یک میهمانی با شخصی آشنا شده باشید و 5 دقیقه بعد اسم او را فراموش کرده باشید. پیش از خرید وسایل ضروری منزل < Essential home appliances>ماشین خود را درجایی پارک می‌کنید و ممکن است که بعد از خرید ندانید که ماشین خود را کجا پارک کردید. در صورت مواجه‌شدن به چنین نقص‌های حافظه‌ای آرامش خود را حفظ کنید. هیچ فردی یک حافظه بی‌عیب و نقص ندارد، یعنی ممکن است که هر فردی دچار لغزش‌های حافظه‌ای یا فراموشی شود حتی اگر فرد همچنان جوان باشد.
توصیه‌های فوری
برای بهبود قدرت یادآوری خود می‌توانید توصیه‌های زیر را به کار ببندید. این توصیه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شوند می‌توانند در سازمان‌دهی یا دوباره سازمان‌دهی زندگی به شما کمک اندکی کنند. این توصیه‌ها شامل موارد زیر است.
مرتب و منظم باشید: اگر بعضی از وسایل خود را همواره گم می‌کنید توصیه می‌شود که این وسایل را مشخص کرده و یک جای مخصوص برای آن‌ها اختصاص دهید تا آن‌ها را همواره در همان‌جا نگه‌دارید و درنتیجه امکان گم‌شدن آن‌ها در زمان‌های آتی را کاهش دهید.
یادداشت‌برداری کنید: برای به یادآوردن برنامه زمانی خود، شماره تلفن‌ها و تاریخ تولدها توصیه می‌شود که دست‌به‌قلم ببرید و آن‌ها را درجایی بنویسید. حتی اگر به این یادداشت‌های خود نگاه نکنید، همین یادداشت‌برداری و نوشتن می‌تواند به یادآوری این چیزها و تثبیت شدن آن‌ها در مغزتان کمک کند.
به تقویم خود مراجعه کنید: اگر قرارهای ملاقات، جلسه‌ها و دیگر چیزها را فراموش می‌کنید، توصیه می‌شود که یک سالنامه یا یک تقویم دیواری برای خود تهیه کنید و این چیزها را در آن‌ها بنویسید تا از فراموش کردن آن‌ها جلوگیری کنید. قبل از آنکه به رخت خواب بروید می‌توانید به سالنامه و تقویم دیواری خود نگاهی بیندازید و از فراموش کردن این رویدادها جلوگیری کنید.
بازی با کلمات: این امکان وجود دارد که فردی رمز رایانه، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی مجازی خود را فراموش کند. برای جلوگیری از چنین وضعیتی توصیه می‌شود که فرد عبارات یا اعدادی را انتخاب کند که یادآوری آن‌ها برایش آسان است. علاوه بر این، استفاده از یک واژه اختصاری می‌تواند درصد فراموش کردن را تا حد زیادی کاهش دهد. برای مثال، می‌توانید برای درست کردن رمز خود از حرف اول نام و نام خانوادگی خود و اعداد سال تولد خود استفاده کنید. استفاده از یک واژه اختصاری می‌تواند درصد فراموش کردن را کاهش دهد و امکان هک شدن رمز را به حداقل برساند. به‌هرحال سعی کنید که رمز شما طوری باشد که در عین خاص بودن بتوانید آن را به‌آسانی به یادآورید.
تکرار کنید: یکی از روش‌های مفید در تثبیت کردن چیزها در مغز این است که آن‌ها را تکرار کنید. برای مثال، می‌توانید با تکرار کردن آدرس یا شماره تلفن کسی آن را در ذهن خود تثبیت کنید و احتمال فراموش کردن آن را به حداقل برسانید.
روی مغز خود کارکنید: توصیه می‌شود که برای تقویت حافظه و قدرت یادآوری‌تان مغزتان را به چالش بکشید. برای مثال، می‌توانید یک‌زبان جدید یاد بگیرید، در مورد کتاب‌های مختلف با دوستان خود بحث کنید یا یک جدول کلمات متقاطع پرکنید.
خودتان را اجتماعی کنید: افرادی که برای انجام کارهای داوطلبانه در گروه‌هایی شرکت می‌کنند یا افرادی که با دوست‌ها و اعضای خانواده خود نشست‌وبرخاست بیشتری می‌کنند با این کار به هوشیار ماندن خود و تقویت حافظه خود کمک می‌کنند.
سبک زندگی و حافظه
سبک زندگی می‌تواند حافظه را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، رژیم غذایی شما می‌تواند روی حافظه شما تاثیر بگذارد. اگر سعی دارید که انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشید، توصیه می‌شود که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در نظر بگیرید. این رژیم غذایی که حاوی ماهی (منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا3)، روغن‌زیتون سلامت بخش و دیگر محصولات غذایی تازه است می‌تواند از قدرت تفکر و حافظه شما محافظت کند. ورزش منظم نیز برای بهبود و تقویت حافظه شما مفید است. هر روز 30 دقیقه ورزش را در برنامه زمانی روزانه‌تان بگنجانید. علاوه بر این، برای محافظت از حافظه خود به خواب کافی و منظم نیاز دارید. اگر سیگار می‌کشید، توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر سیگار کشیدن را ترک کنید.
حافظه و پیری
به نظر می‌رسد که با افزایش سن تعداد لغزش‌ها یا اشتباه‌های حافظه‌ای افزایش می‌یابد. با شروع دهه بیست‌سالگی به‌تدریج سلول‌های مغزی خود را از دست خواهید داد و میزان بعضی از مواد شیمیایی موردنیاز این سلول‌ها نیز کاهش می‌یابد.
بعضی از افراد فکر می‌کنند که این اشتباهات حافظه‌ای می‌توانند نشانه‌ای از آلزایمر باشند، اما این را باید گفت که تغییرات جدی حافظه‌ای همواره نشان‌دهنده بیماری آلزایمر نیست. این تغییرات یا مشکلات جدی حافظه‌ای ممکن است به دلیل سکته‌های مغزی، آسیب‌های سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی شما و مشکلات خوابی ایجاد شوند. علاوه بر این، این امکان وجود دارد که این تغییرات حافظه‌ای به دلیل اثرات جانبی یک داروی مصرفی باشند.سپید

Preventio-
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: