کد خبر: ۱۸۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
شانه به شما امکان خاراندن پشت، رانندگی کردن یا برداشتن چیزی از یک قفسه را می‌دهد. اما تمام این بخش‌های حرکتی بدن ممکن است دچار مشکلی شوند و به همین دلیل است که اکثر افراد در برهه‌ای ممکن است دچار مشکلات شانه یا کتف شوند.
       
شفا آنلاین>سلامت>شانه شما یک مفصل ساده نیست، بلکه ساختار پیچیده‌ای از عضله‌ها و تاندون‌ها است. تاندون‌ها عضله‌ها را به استخوان‌های شما پیوند می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین: شانه به شما امکان خاراندن پشت، رانندگی کردن یا برداشتن چیزی از یک قفسه را می‌دهد. اما تمام این بخش‌های حرکتی بدن ممکن است دچار مشکلی شوند و به همین دلیل است که اکثر افراد در برهه‌ای ممکن است دچار مشکلات شانه یا کتف شوند.

بخش‌های شانه: شانه شما سه استخوان دارد: بالای قسمت فوقانی بازوی شما (استخوان بازو) در یک سوراخی که معروف به سوراخ استخوان کتف است قرار دارد. ترکیبی از عضله‌ها و تاندون‌ها استخوان بازو را در مرکز این حفره نگه می‌دارند و آن را به استخوان کتف متصل می‌کنند.
مشکلات شانه: اگر شانه شما درد می‌گیرد و در تنفس دچار مشکل هستید یا احساس تنگی در قفسه سینه خود می‌کنید فوراً به اورژانس مراجعه کنید، چون ترکیبی از این نشانه‌ها می‌تواند نشانه یک حمله قلبی باشد. اگر نمی‌توانید برای حرکت دادن بازوی خود از شانه خود استفاده کنید یا ورم و درد شدید ناگهانی دارید از شخصی بخواهید که فوراً شما را نزد پزشک ببرد. اگر درد شما زیاد نیست، اما شانه شما بهتر نمی‌شود یا ورم‌کرده، قرمز، ملتهب یا گرم است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک از شما در مورد علائمتان و آسان بودن یا نبودن حرکت دادن شانه‌هایتان سوال می‌کند.
آزمایش‌ها: شاید پزشک شما بخواهد که با انجام آزمایش‌هایی به درون شانه شما نگاهی بیندازد. عکس‌برداری از شانه می‌تواند آسیب‌های رسیده به استخوان‌ها را نشان دهد و یک سی‌تی‌اسکن می‌تواند داده‌های مفصل‌تری در مورد شانه فرد دهد. با استفاده از ام آر آی یا سونوگرافی می‌توان متوجه آسیب دیدن بافت‌های اطراف شانه شد.
آرتوسکوپی: اگر پزشک شما پس از انجام آزمایش‌ها از مشکل شانه شما مطمئن نباشد، آرتوسکوپی را توصیه می‌کند. پزشک یک بریدگی کوچک در پوست شما ایجاد می‌کند و از این بریدگی یک لوله باریک دارای دوربین را به شانه شما می‌فرستد. آرتوسکوپی نه‌تنها می‌تواند به یافتن مشکل شانه شما کمک کند، بلکه در بعضی از موارد در طی این روش می‌توان از ابزار خاصی برای اصلاح مشکل استفاده کرد.
بورسیت: کیسه‌های کوچک پر از مایع که بورس (Bursas) نامیده می‌شوند مانع از اصطکاک بین استخوان‌ها می‌شوند. اگر یک حرکت مشابه همچون پرتاب کردن توپ بیس‌بال یا بلند کردن چیزی روی سرخود را به‌طور مکرر یا غالباً انجام دهید این کیسه‌ها ملتهب می‌شوند. وقتی‌که دچار بوریست می‌شوید، حتی انجام کارهای ساده‌ای همچون لباس پوشیدن یا شانه کردن مو برای شما واقعاً دردآور می‌شوند.
تاندونیت‌ها: به‌مانند کف‌های کفش‌ها، تاندون‌ها نیز باگذشت زمان به‌آرامی ساییده می‌شوند. بیماری‌هایی همچون آرتریت که مفصل‌ها را ملتهب می‌کنند نیز می‌توانند باعث ساییده شدن تاندون‌ها شوند. در شانه شما، تاندون‌های روتاتور کاف (Rotator cuff) و تاندون بی سپس یا دوسر (Biceps) بیشتر در معرض مشکلات هستند.
تاندونیت مزمن: فعالیت‌های بالای سر همچون تنیس، بیس‌بال و شنا می‌توانند موجب تاندونیت مزمن شوند، مخصوصاً اگر این فعالیت‌ها را به‌طور مکرر، به‌اشتباه یا بدون استراحت در بین آن‌ها انجام دهید. با استفاده از درمان می‌توان این نوع از تاندونیت را بهتر از تاندونیت فرسایشی درمان کرد که باگذشت یک دوره طولانی رخ می‌دهد.
پارگی تاندون: پارگی تاندون به‌آرامی باگذشت زمان یا به‌طور ناگهانی پس از یک چرخش یا تاب رخ می‌دهد و معمولاً پارگی در تاندون‌های روتاتورکاف یا بی سپس رخ می‌دهد. پارگی تاندون باعث درد می‌شود و حرکت آسان شانه را برای شما سخت می‌سازد. اگر تاندون شما به‌طور کامل پاره شود، عضله شما از استخوان شما دور می‌شود و به زمان بسیار زیادی برای التیام آن نیاز خواهد بود. اگر تاندون شما کاملاً پاره نشود، سریع‌تر بهبود می‌یابد.
گیرافتادگی شانه: تاندون روتاتورکاف بین دو استخوان (استخوان کتف و استخوان بازو) قرار دارد. بنابراین، وقتی‌که این تاندون ورم می‌کند (معمولاً در اثر آسیب یا استفاده بیش‌ازحد) و بازوی خود را بالا می‌آورید استخوان شانه شما خود را روی عضله‌ها و تاندون‌ها می‌مالد. چنین چیزی می‌تواند منجر به بوریست، تاندونیت و حتی عضله‌های پاره شود.
تزلزل: یک ضربه ناگهانی یا فرسودگی طولانی‌مدت می‌تواند بخشی از نوک استخوان بازو یا کتف شما را از حفره شانه خارج کند. شاید این مشکل را به نام شانه از جا دررفته بشناسید. چنین مشکلی می‌تواند رباط‌ها، تاندون‌ها و عضله‌ها را پاره کند. این مشکل می‌تواند منجر به درد و لرزش به هنگام بالا بردن بازو شود.
آرتروز: کسی که در شانه خود آرتروز دارد باید گفت که معمولاً آرتروز شانه‌ها معروف به استئوآرتریت (Osteoarthritis) است. استئوآرتریت زمانی رخ می‌دهد که بافت غضروفی (که انتهای مفصل‌ها را می‌پوشاند و محافظت می‌کند) تحلیل می‌رود. چنین مشکلی علاوه بر ایجاد درد و ورم امکان حرکت را برای مفصل سخت می‌سازد. این مشکل غالباً در میان‌سالی رخ می‌دهد و ناشی از فرسودگی است و باگذشت زمان بدتر می‌شود.
شکستگی: ممکن است که استخوان ترقوه، استخوان بازو یا استخوان شانه خود را بشکنید یا باعث ترک آن‌ها شوید. چنین چیزی می‌تواند منجر به درد، ورم و جراحت شود. افراد مسن‌تر غالباً به دلیل افتادن دچار این مشکل می‌شوند. افراد جوانی که ورزش می‌کنند در معرض بیشتر شکستگی هستند و تصادف‌های ماشینی نیز احتمال شکستگی را افزایش می‌دهند.
درمان: درمان مشکلات شانه به‌مانند اکثر جراحت‌های شانه است. با استراحت و درمان فیزیکی—ترکیبی از ماساژ، تمرین‌های قدرتی و تمرین‌های خاصی که به بهبود قدرت شانه و طیف حرکت کمک می کنند—می توان مشکلات شانه را درمان کرد. داروها می‌توانند به تسکین درد و ورم شما کمک کنند و پزشک شما می‌تواند تزریقی در شانه شما انجام دهد.
جراحی: اکثر اوقات درمان فیزیکی و استراحت موثر هستند و نیاز به جراحی نخواهد بود. اما مشکلات خاصی همچون روتاتور کاف پاره شده نیاز به جراحی دارند. جراحی‌ها می‌توانند شامل آرتوسکوپی، برداشتن بافت زخم هم بند و جراحی باز برای بازسازی شانه باشند.
درمان برای مشکلات نامرسوم: مشکلات نامرسوم شانه شامل عفونت‌ها، تومورها و مشکلات عصبی هستند. پزشک شما می‌تواند با آنتی‌بیوتیک عفونت باکتریایی ناشی از یک بیماری یا یک زخم عفونی‌شده را درمان کند. برای برداشتن تومورها شاید نیاز به جراحی باشد. مشکلات عصبی ممکن است ناشی از یک عصب آسیب‌دیده یا یک بیماری اثرگذار روی سلول‌های مغزی و سلول‌های عصبی همچون بیماری پارکینسون باشند. در این موارد، احتمالاً به یک متخصص نیاز خواهید داشت تا مشکل اساسی شما را درمان کند.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: