کد خبر: ۱۸۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت به دلیل داشتن دید کامل تصور می کنند که مشکل چشمی ندارند و زمانی به چشم پزشکان مراجعه می کنند که بخش عمده ای از بینایی آنها آسیب دیده است
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از مراجعه دیرهنگام مبتلایان به دیابت برای معاینات چشم پزشکی، تاکید کرد: داشتن دید 10 / 10 نشانه سلامت چشم دیابتی ها نیست واین بیماران باید معاینات دوره ای چشم پزشکی خود را جدی بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر حمید نوروزی روز دوشنبه در نشست خبری دومین همایش بهاره چشم پزشکی ایران اظهار کرد: بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت به دلیل داشتن دید کامل تصور می کنند که مشکل چشمی ندارند و زمانی به چشم پزشکان مراجعه می کنند که بخش عمده ای از بینایی آنها آسیب دیده است.

وی افزود: بیماران دیابتی همزمان با انجام تست های دوره ای برای کنترل قندخون(Blood sugar) و دریافت درمان های لازم، باید معاینات چشم پزشکی را نیز هر 6 ماه یک بار انجام دهند تا در صورت بروز مشکل چشمی، به موقع تشخیص داده و درمان ها آغاز شود.

نوروزی گفت: گرچه هیچگاه بیمار دیابتی دید اولیه خود را به دست نمی آورد اما اگر مراجعات چشم پزشکی به موقع انجام شود، می توان از گسترش آسیب های چشمی که در نهایت می تواند منجر به از دست رفتن بینایی شود، جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی احتمال ابتلای دیابتی ها به بیماری های چشمی را چند برابر افراد غیردیابتی دانست و به عنوان نمونه گفت: احتمال ابتلای بیماران دیابتی به بیماری آب مروارید (یک بیماری چشمی) پنج برابر افراد غیردیابتی است.

نوروزی اظهار کرد: بیماری دیابت روی بخش قدامی چشم تاثیر مستقیم دارد بنابراین اگر نمره عینک فردی تغییر کرد، این مساله می تواند نشانه ابتلای او به دیابت باشد؛ بنابراین لازم است در صورت بروز چنین مساله افراد تست های دیابت(Diabetes) را نیز انجام دهند.

وی با بیان اینکه از هر 10 نفر بالای 40 سال در کشور ما یک نفر دیابتی است، گفت: یکی از علل لاغرشدن ناگهانی افراد بین 40 تا 50 سال ابتلا به دیابت است که این مساله به عنوان یک نشانه باید جدی گرفته شود.

دکتر خلیل قاسمی فلاورجانی دبیر دومین همایش بهاره چشم پزشکی ایران نیز در ادامه موضوع دیابت و چشم پزشکی اظهار کرد: یکی از مهمترین تاثیرات دیابت روی شبکیه چشم است؛ این بخش حساس ترین بخش چشم است که در اثر این بیماری با خطر آسیب جدی مواجه است.

وی افزود: بیماران به محض تشخیص دیابت نوع دو باید تحت معاینات دوره ای (6 ماه تا یک ساله) چشم پزشکی قرار گیرند تا آسیب های رتینوپاتی دیابت به موقع تشخیص داده و درمان شود؛ زیرا اگر بیماری پیشرفت کند تنها می توانیم مانع از نابینایی مطلق شویم طوری که بیمار فقط می تواند جلوی پای خود را ببیند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: