کد خبر: ۱۸۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
درحالی که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی قول افزایش بودجه برنامه پزشک را داده بودند، در تصویب نهایی بودجه 97 با این افزایش موافقت نکردند
شفاآنلاین>سلامت> معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجلس افزایش بودجه هزارمیلیارد تومانی پزشک خانواده را به 1750 میلیارد تومان رد کرد بنابراین امکان اجرای برنامه های جدید وزارت بهداشت برای توسعه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال 97 وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین، علیرضا رئیسی افزود: درحالی که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی قول افزایش بودجه برنامه پزشک را داده بودند، در تصویب نهایی بودجه 97 با این افزایش موافقت نکردند.

وی گفت: مسئولان سازمان(Organization) مدیریت و برنامه ریزی نیز قول داده بودند که افزایش بودجه پزشک خانواده را که در سال 95حدود دو هزار میلیارد تومان بود و در سال 96 متأسفانه به هزار میلیارد تومان کاهش یافت، در سال 97 افزایش دهند و 750 میلیارد تومان به آن اضافه کنند اما با اینکه وزارت بهداشت برنامه دقیقی برای توسعه پزشک خانواده شهری در سال 97 آماده کرده بود، این بودجه افزایش نیافت.

معاون وزیربهداشت گفت: حذف پیشنهاد وزارت بهداشت برای بازگرداندن بودجه پزشک خانواده به این معناست، کسانی که مرتب شعار می دهند که وزارت بهداشت باید به پیشگیری و بهداشت بیش از درمان بها دهد و پیشگیری مقدم بر درمان است، در عمل به این شعار خود پایبند نیستند.

رئیسی اضافه کرد: همه مسئولان دولت و نمایندگان مجلس اذعان دارند که تنها راه اصلاح نظام سلامت در ایران و رفع مشکلات موجود، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است اما اجرای این برنامه پول می خواهد، وزارت بهداشت برنامه 12 گام برای اجرای پزشک خانواده در شهرها و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز این برنامه را در سال 97 آماده کرده است اما با این مصوبه مجلس، هیچ یک از این برنامه ها قابل اجرا نیست.

وی گفت: با این وضعیت(Condition) کاملا شوخی است که از وزارت بهداشت انتظار داشته باشند که اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در شهرها شروع کند و قطعا این کار را نمی کنیم، در حالی که برنامه اجرایی آن برای سراسر کشور آماده است.

رئیسی افزود: در مذاکراتی که با نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت داشتیم، اعلام کردند که افزایش 750 میلیارد تومان به بودجه پزشک خانواده قطعی است، شما در وزارت بهداشت اجرای این برنامه را شروع کنید، اگر بودجه بیشتری خواستید تأمین خواهد شد اما در عمل به این قول عمل نکردند.

وی گفت: با بودجه هزار میلیار تومانی فعلی پزشک خانواده فقط می توانیم وضعیت فعلی را حفظ کنیم و هزینه واکسیناسیون و مکمل ها را در شبکه بهداشتی پرداخت کنیم، برای اجرای نظام ارجاع حدود 23 هزار مراقب سلامت در حاشیه شهرها و مراکز جامع سلامت بکارگیری شده است که با بودجه هزار میلیارد تومانی فعلی اگر به موقع پرداخت شود، حداکثر می توانیم حقوق این افراد را پرداخت کنیم و کار جدیدی نمی توان شروع کرد.

رئیسی افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده در شهرها، هزینه بر است و باید مراکز جدید و امکانات آزمایشگاهی و تشخیصی ایجاد کنیم اما حالا که بودجه مورد نیاز تأمین نشده است، امکان شروع برنامه پزشک خانواده در شهرها وجود ندارد.

وی گفت: اجرای پزشک خانواده تکلیف قانونی وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه است و اگر کسانی انتقاد می کنند و می گویند، چون وزارت بهداشت تاکنون برنامه پزشک خانواده را اجرا نکرده، این بودجه را نمی دهیم، باید گفت این روش غلطی است، اول بودجه را بدهند، اگر اجرا نکردیم بعد آن را قطع کنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: 12گام مرحله به مرحله برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سال 97 آماده کرده بودیم اما مجلس در گام اول وزارت بهداشت را متوقف کرد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: