کد خبر: ۱۸۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 06
ام‌اس یک بیماری عصب‌شناختی است که می‌تواند باعث خستگی مفرط، تغییرات بینایی، مشکلات حرکتی و دیگر مشکلات شود
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای تحقیقات بیماری‌ام‌اس است. تکنولوژی‌ها و فکرهای جدید در حال افزایش سرعت کشف هستند. در حقیقت، اکنون بیش از هر زمان دیگری پیشرفت‌های بیشتری در درمان بیماری‌ام‌اس <بیماری‌ام‌اس>حاصل‌شده است.

به گزارش شفا آنلاین:ام‌اس یک بیماری عصب‌شناختی است که می‌تواند باعث خستگی مفرط، تغییرات بینایی، مشکلات حرکتی و دیگر مشکلات شود. دانشمندان به دنبال شیوه‌هایی برای جلوگیری از بدتر شدن این بیماری، درمان مشکلات ناشی از این بیماری و پیشگیری و درمان آن هستند.
مهم‌ترین پژوهش‌ها
علاوه بر آزمایش درمان‌های جدید، محققان در حال یافتن دلایل ریشه‌ای بیماری‌ام‌اس هستند. بیشتر این تحقیق‌ها همچنان روی حیوانات در حال انجام هستند، اما یافته‌های اخیر و تحقیقات در حال جریان شامل موارد زیر هستند:
پیوندهای سلول بنیادی مغز استخوان که مزیت‌های طولانی‌مدت دارند.
یک قرص صرع که سرعت آسیب عصبی را کاهش می‌دهد.
یک نوع آموزش علمی که حافظه و فعالیت مغزی را بهبود می‌بخشد (می‌توان این بهبود را در اسکن‌های ام‌آرآی دید). شش ماه پس از آموزش تغییرات همچنان سر جای خود هستند.
یک درمان آزمایشگاهی روی موش‌ها به بدن آن‌ها در تولید میلین (Myelin) کمک کرد. مایلین یک نوع چربی است که از عصب‌ها محافظت می‌کند.
گروه بزرگی از محققان در حال بررسی باکتری‌های گوارشی هستند تا دریابند که به هنگام بدتر شدن ام‌اس چه نقشی را ایفا می‌کنند.
محققان در حال تحقیق روی کودکان مبتلابه‌ام‌اس هستند تا دریابند که محیط‌زیست و ژن‌های آن‌ها چطور احتمال ابتلای آن‌ها را به این بیماری بیشتر ساخته‌اند. یکی از یافته‌های اولیه نشان داد که سطوح پایین ویتامین D با عودهای ام‌اس در کودکان دارای یک ژن خاص پیوند دارد.
پیوندهای سلول بنیادی
سلول‌های بنیادی تنها سلول‌های بدن هستند که این قدرت را دارند که نوع جدیدی از سلول‌ها را بسازند. برای مثال، سلول‌های خونی، سلول‌های مغزی، عضله قلب و استخوان شما همه از سلول‌های بنیادی حاصل می‌شوند.
افرادی که برای مبارزه با یک بیماری همچون سرطان نیاز به سلول‌های جدید و سالم دارند غالباً پیوندهای سلول بنیادی مغز استخوان دریافت می‌کنند. این روش درمانی می‌تواند با تولید سلول‌های خونی جدید به ساخت دوباره سیستم ایمنی شما کمک کند. ممکن است این روش درمانی را با نام‌های پیوند سلول بنیادی، پیوند مغزاستخوان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز (hematopoietic stem cel- transplantation; HSCT) از زبان پزشک خود بشنوید.
این روش چگونه کار می‌کند؟ در این روش پزشک‌ها سلول‌های تولیدکننده خون در بدن را برمی‌دارند یا بازسازی می‌کنند. سپس داروی های شیمی درمان را مصرف می‌کنید تا سیستم ایمنی خود را نیست و نابود کنید. پس‌ازآن سلول‌های بنیادی شما به بدن شما برمی‌گردند. سلول‌های بنیادی به سمت مغزاستخوان شما حرکت می‌کنند تا در اینجا سلول‌های خونی جدید بسازند و یک شروع تازه به سیستم ایمنی شما دهند.
تحقیقات نشان می‌دهند که پیوندهای سلول بنیادی مغزاستخوان می‌توانند به بعضی از افراد مبتلا به ام‌اس کمک کنند. باوجوداین، این روش درمانی همچنان در مرحله آزمایشی است.
نانو پزشکی برای ام‌اس
نانو پزشکی نوعی از فناوری نانو است که در این فناوری ذره‌های خاصی موردمطالعه قرار می‌گیرند که به‌قدری کوچک هستند که نمی‌توان با چشم‌های غیرمسلح آن‌ها را دید. ذرات نانو می‌توانند منجر به موفقیت‌های چشمگیری در درمان و تشخیص بیماری‌ها همچون بیماری‌ام‌اس شوند.
درمان: در بعضی از موارد، ذرات نانو می‌توانند به‌عنوان کشتی‌های باربری کوچکی عمل کنند که دارو- بعضی از اوقات- را به بخش‌هایی از بدن منتقل می‌کند که خود دارو نمی‌تواند به‌تنهایی به آنجا برسد. برای مثال، ذرات نانو می‌توانند از مانع خونی مغزی (لایه‌ای از سلول‌ها که مغز را از آسیب احتمالی محافظت می‌کند) عبور کنند، اما همین مانع می‌تواند مانع از عبور داروهای مفید ام‌اس شود. چسباندن داروهای ام‌اس به ذرات نانو می‌تواند این مشکل را حل کند. به همین دلیل است که ذرات نانو مشخصی می‌توانند با سلول‌های مانع خونی مغزی رابطه متقابل برقرار کنند و توسط آن‌ها بلعیده شوند. وقتی‌که ذرات نانو وارد مانع خونی مغزی می‌شوند داروی چسبیده به آن نیز وارد مانع خونی مغزی می‌شود. نوع دیگری از ذرات نانو حتی نیاز به حمل دارو ندارند. این نوع از ذرات نانو خودش یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند از مانع خونی مغزی عبور کند. به این ماده نانوذره اکسید سریم می‌گویند که به تسکین بعضی از علائمم اس در موش‌ها کمک کرده است.
تشخیص: ذرات نانو می‌توانند آزمایش‌های تصویربرداری را بهبود ببخشند. چنین بهبودی به پزشک‌ها کمک می‌کند که تصویر واضح‌تری از وقایع درون بدن به دست آورند. برای مثال، یک پزشک می‌تواند ذرات نانو را به بدن شما تزریق کند تا نقاط بسیار کوچک‌مغز شما را در اسکن ام آر آی روشن سازد. این تصاویر واضح به شناسایی زودهنگام فعالیت ام‌اس و آسیب ناشی از آن کمک می‌کنند و همین تشخیص زودهنگام می‌تواند درمان را آسان‌تر سازد. تحقیقات نانو پزشکی همچنان در مراحل اولیه خود هستند. اکثر تحقیقات مربوط به تاثیر مثبت نانو روی بیماری‌ام‌اس در میان حیوان‌ها انجام‌گرفته‌اند. اما در حال حاضر یک نیاز و تقاضای واقعی برای شیوه‌های مفید جدیدتر در مبارزه با بیماری‌ام‌اس وجود دارد و احتمال می‌رود که نانو پزشکی بتواند در این زمینه نقشی را ایفا کند.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: