کد خبر: ۱۸۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 05
اگر سال‌های گذشته برای خانه تکانی پایان سال، یک زلزله چند ریشتری در خانه راه می‌انداختید و همه‌ چیز را بیرون می‌ریختید و تنها چند روز بعد از عید، دوباره با خانه‌ای به هم ریخته به همان شکل اول روبه رو بودید و مدام خودتان را بابت این برگشت به عقب، شماتت می‌کردید، امسال می‌توانید جوری خانه را بتکانید که دیگر از این خبرها نباشد.
شفا آنلاین>اجتماعی>حالا که اواسط اسفند را پشت سر می‌گذاریم و چیزی تا آمدن بهار نمانده، با روش‌های اصولی و کاربردی یک خانه‌تکانی آسان و درست‌ و حسابی به سراغتان آمدیم. شما هم تا دیر نشده، آستین‌ها را بالا بزنید و مشغول شوید.
 

به گزارش شفا آنلاین:اگر سال‌های گذشته برای خانه تکانی پایان سال،<The End of the Year> یک زلزله چند ریشتری در خانه راه می‌انداختید و همه‌ چیز را بیرون می‌ریختید و تنها چند روز بعد از عید، دوباره با خانه‌ای به هم ریخته به همان شکل اول روبه رو بودید و مدام خودتان را بابت این برگشت به عقب، شماتت می‌کردید، امسال می‌توانید جوری خانه را بتکانید که دیگر از این خبرها نباشد.

در خانه تکانی تقسیم کار کنید

خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که برخلاف اسمش نباید درست شب عید انجام شود، بلکه باید مدت ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجامش دهید. این عید، تنها عید شما نیست، پس کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. روش خانه تکانی شما هرچه که باشد، قدم اول مرتب کردن خانه و درآوردن آن از درهم و برهمی است. چند دقیقه برای جمع کردن و مرتب کردن لباس ها، کتاب ها، اسباب بازی ها و ... وقت بگذارید.
 در مرحله بعد، باید از شر دورانداختنی‌ها خلاص شوید. بهتر است دایره دورانداختنی‌ها را وسیع کنید. پس با خودتان روراست باشید و اشیا و وسایلی که مدت‌هاست از آن استفاده نمی‌کنید یا دیدنشان ناراحت‌تان می‌کند را از خود و خانه‌تان دور کنید. لوازمی که شکسته و خراب شده یا باید دور انداخته شوند یا فورا تعمیر شوند؛ پس تکلیفشان را روشن کنید و وسایلی را که دیگر خوشحالتان نمی‌کند باید ببخشید. لباس‌هایی که مدت هاست نمی‌پوشید و تنگ یا گشاد شده‌اند، کتاب‌های درسی یا کسل‌کننده، ظرف‌های لب‌پر و بی‌استفاده، همه می‌توانند جزو چیزهایی باشند که به افراد نیازمند داده  می شوند.
 
در خانه تکانی لباس ها و کتاب ها را دریابید

به سراغ لباس‌ها بروید. بهترین روش برای نگهداری لباس، آویزان کردن آن است. اما معمولا برای آویزان کردن همه لباس هایمان جا نداریم. پس بهتر است ابتدا لباس‌هایی را آویزان کنیم که باید آویزان شوند و البته لباس‌های آویزان شده را به ترتیب قد چید. قد بلندها را در سمت راست و قد کوتاه‌ها را در سمت چپ قرار دهید. بقیه لباس‌ها را به شکل عمودی، تا کنید و در کشو بگذارید. این روش یک حسن بزرگ دارد. آن هم این است که هنگام باز کردن کشو، با یک نگاه همه محتویات آن را خواهید دید.
نوبت قفسه کتاب هاست. همین اول کار لابه‌لای کتاب‌هایتان را چک کنید، قطعا پر از کاغذپاره‌هایی است که به آن ها احتیاجی ندارید. پس خودتان را از شر آن ها خلاص کنید. حالا زمان دسته‎بندی و تفکیک
کتاب‌ها رسیده‌. کتاب‌های آموزشی، رمان و شعر را از هم تفکیک و سعی کنید براساس ضخامت، آن ها را هماهنگ بچینید. به هیچ عنوان کتاب‌ها را روی هم به صورت افقی انباشته نکنید.
 
در خانه تکانی نشیمن را برق بیندازید

_ برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شست وشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.
_ برای دیوار و سقف هال و اتاق‌ها، ابتدا تمام وسایل آشپزخانه را جمع کنید. تابلوها را بردارید و پنجره ها را باز کنید. بعد با برس دسته بلند سقف و دیوارها را گردگیری کنید. اگر رنگ دیوارها قابل شست وشو است محلول آب ولرم و صابون و مقدار کمی مایع سفید کننده را با اسفنج روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید.
_ با گردگیری لوسترها و لبه پنجره ها شروع کنید و سپس وسایل اتاق را گردگیری کنید.
_ بعد از تمیز کردن دیوارها، درها و کف منزل نوبت به پرده ها می رسد. پرده های نخی را قبل از شستن در آب سرد خیس کنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده را به آرامی بلند کنید. آب کثیف را خالی کرده، سپس پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. سعی کنید پرده را نچلانید و اگر از ماشین لباس شویی استفاده می کنید، برای شست وشوی اول، دستگاه را روی درجه کم و مقدماتی تنظیم کنید و در دور دوم، درجه شست و شو را بالاتر ببرید. پرده را قبل از این که کاملاً خشک شود، وقتی کمی نمدار است اتو و آویزان کنید.
_ هنگام تمیز کردن شیشه ها بسیار مراقب باشید و اگر شیشه ها ثابت هستند، سعی کنید با تی یا جارویی که به آن دستمال بسته شده، از دور شیشه ها را تمیز کنید.
 
در خانه تکانی قلب خانه را صیقل دهید

آشپزخانه روح خانه است که تمیز بودن یا نبودن آن روی تک تک افراد خانه تاثیر می‌گذارد.
_ باید همه ظرف‌ها را با شوینده‌ای قوی‌تر از آن چه که به طور روزانه استفاده می‌کنید، بشویید. بعد ظروف را در یک محوطه نورگیر قرار دهید تا خشک شوند.
_ ادویه‌های اضافی و حبوبات بلااستفاده موجب جمع شدن حشرات در آشپزخانه می‌شوند، پس تکلیفشان را مشخص کنید.
_ ظروف کمتر مورد استفاده را در قسمت بالای کابینت‌ها قرار دهید و پر استفاده ها را پایین بگذارید. تمیز کردن یخچال باید به طور میانگین هر هفته و به طور جدی ماهی یکبار باشد. با تمیز کردن یخچال، یک اصل مدام در ذهنتان مرور می‌شود: «من باید همیشه به اندازه خرید کنم.»
_ سطح بیرونی همه وسایل آشپزخانه از یخچال و فریزر گرفته تا اجاق گاز و مایکروفر و هود را تمیز کنید.
_ اگر کاشی های آشپزخانه بیش از حد چرب و کثیف بود از یک دستمال آغشته به نفت برای پاک کردن چربی ها استفاده کنید و سپس با آب و پودر بشویید. منتها کف را برای آخر کار نگه دارید. حواستان باشد که برخی کف پوش ها و پارکت ها باید با روش ویژه ای تمیز شوند.
_ برای تمیز کردن رادیاتور شوفاژ، زیر و رو و اطراف رادیاتور، روزنامه خیس قرار دهید و با یک دستمال نمدار یا یک برس دسته بلند که بین پره ها برود، رادیاتور را تمیز کنید.
_ به یاد داشته باشید سپردن فرش و موکت و قالی به قالیشویی، هم از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است و هم باعث صرفه جویی در آب و وقت و انرژی می شود.
 
در خانه تکانی نکات ایمنی را رعایت کنید

_ در زمان استفاده از نردبان و چهارپایه از پایداری سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن شوید و حتی الامکان از چهارپایه های استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنید.
_ از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک در دسترس کودکان جدا خودداری کرده، در حد استاندارد و بدون مخلوط کردن با یکدیگر از آن ها استفاده کنید.
_ در زمان جابه جایی لوازم خانه به خصوص اجاق گاز، احتیاط کنید و کلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از نشتی نداشتن آن مطمئن شوید.
_ از ریختن مواد قابل اشتعال در چاه های فاضلاب، دستشویی، توالت و... خودداری کنید، چرا که در اثر ریزش این گونه مواد در محیط خانه، احتمال انفجار و آتش سوزی زیاد است.
_ از جابه جایی اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی اجتناب کرده و از کار گروهی بهره ببرید.
_ برای شست وشوی لوازم برقی مثل لوستر و چراغ خواب و...، ابتدا برق را قطع و سپس این لوازم را تمیز کنید.khorasannews
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: