کد خبر: ۱۸۷۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
استفاده از این شبکه ها می تواند اعتیادآور باشد و آسیب های جدی بر مغزو ذهن انسان برجای بگذارد.
شفاآنلاین>سلامت>دبیرستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی با اشاره به شکل‌گیری رفتارها در جامعه متاثر ازکارکردهای جمعی مغز انسان گفت: استفاده از این شبکه ها می تواند اعتیادآور باشد و آسیب های جدی بر مغزو ذهن انسان برجای بگذارد.
به گزارش شفاآنلاین،سید کمال خرازی درمراسم اختتامیه 'هفته آگاهی از مغز' اظهار کرد: با استفاده از داده های عظیمی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد می توان با کمک علوم اجتماعی محاسباتی که زیر مجموعه علوم شناختی است، مدل های حاکم بر رفتارجوامع را ترسیم کرد و به شناخت دقیق پدیده های اجتماعی دست یافت.

خرازی با بیان اینکه درحال حاضر'عصر داده های حجیم' به دلیل ظهور شبکه های اجتماعی هستیم، خاطر نشان کرد: شبکه های اجتماعی شمشیری دولبه است که از یک طرف موجب شفافیت در جامعه می شود و از آن می توان در مطالعات اجتماعی استفاده کرد، اما از طرف دیگر اعتیاد در استفاده از این شبکه ها می تواند آسیب های جدی بر مغزو ذهن انسان برجای بگذارد.

وی همچنین بیان کرد: مغز یک ارگان اجتماعی است که از اجتماع بیش از 86 بیلیون 'نورون ' تشکیل شده است به طوری که هر 'نورون ' چندین هزار پیوند با سایر نورون ها دارد و مجموعا یک شبکه عظیم داده پردازی را پدید می آورند.

دبیر ستاد علوم شناختی با اعلام اینکه شبکه های اجتماعی بر مغز انسان تاثیرمی گذارد، گفت: افرادی که معتاد به استفاده از شبکه های اجتماعی می شوند، از داشتن ارتباطات فردی با دیگران محروم شده، ساختار، عملکرد و توان مغزی آنها دچار آسیب می شود.

خرازی در توضیح آثار مخرب اعتیاد به شبکه های احتماعی یادآور شد که مغز انسان از دو نیمکره تشکیل شده است که نیمکره راست سیگنال های مختلفی چون تماس چشمی، بیان چهره، لحن، قیافه، شدت گفتار و غیره را که ما درتماس مستقیم خود با دیگران دریافت می کنیم پردازش می کند و اتصالات بیشتری با مراکز پردازش هیجان و احساسات چون آمیگدال دارد، در حالی که نیمکره چپ داده های مکتوب را پردازش کرده از اتصالات کمتری با مراکز پردازش هیجانات و عواطف برخوردار است؛ بنابراین کسانی که فقط از نیمکره چپ خود استفاده می کنند و خود را از ارتباطات فرد با فرد محروم می سازند از نظر هیجانی دچار آسیب و منزوی می شوند.

دبیرستاد علوم شناختی همچنین درباره سوء استفاده از شبکه های اجتماعی و آثار سیاسی و امنیتی آن گفت: حتی مدیران سابق فیس بوک چون سین پارکر اولین رئیس فیس بوک و چاماس پالی هپیاتیا معاون سابق فیس بوک درباره آثار روانی و اجتماعی فیس بوک سخن گفته اند یا راجر مک نامی از سرمایه گذاران در فیس بوک معتقد است فیس بوک تهدیدی برای سلامتی جامعه و دموکراسی محسوب می شود.

خرازی در ادامه عنوان کرد: آقای چاماس پالی هیپاتیا معتقد است شبکه های اجتماعی می تواند بافت و تار و پود جامعه را ویران سازد، زیرا در آنها حقیقت و دروغ و عوام فریبی با هم مخلوط می شوند. علاوه، شبکه های اجتماعی می تواند مورد سوء استفاده گروه های تروریستی، آشوبگران اجتماعی و تبلیغ گرایش های افراطی یا سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد قرار گیرد.

دبیر ستاد علوم شناختی اضافه کرد: به همین دلیل حتی خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز اخیراً علیه شبکه های اجتماعی و خطرات آن سخن گفته است یا یک دادگاه فدرال آلمان علیه فیس بوک و فروش اطلاعت شخصی افراد توسط آن حکم صادر کرده است. از سوی دیگر شبکه بریت بارت در تبلیغ نژاد پرستی و برتری سفید پوستان آمریکایی که منجر به پیروزی ترامپ شد نقش اساسی داشته است.

خرازی با اشاره به اهداف و وظایف ستاد علوم شناختی در ترویج و توسعه این دانش درمراکز علمی ، تحقیقاتی و تخصصی درسطح کشور، گفت: مغز سالم موجب خلاقیت، پیشرفت و تفکر است و آشنایی با ساختارها و عملکرد مغز می تواند به توان مند سازی آن و پیشگیری از ابتلاء به اختلالات ذهنی و مغزی کمک کند.

همچنین در این مراسم، محمد تقی جغتایی مشاور ارشد ستاد علوم شناختی و دبیرعلمی هفته آگاهی از مغز، از این ارگان مهم بدن انسان به عنوان یک فرمانده مهم یاد کرد و گفت: تمامی مهارت های کلامی، حرکتی و ذهنی تحت کنترل مغز قرار دارد و اختلالات دراین شبکه ، به بیماری های مغزی و ذهنی منجر می شود.

وی با تشریح دیدگاه های متفاوت در ادوار گوناگون نسبت به مغز و عملکرد آن افزود: امروزه با پیشرفت دانش و ساخت ابزارهای مدرن، تحول چشمگیری درمطالعه مغز صورت گرفته که با کمک آن می توان به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها ناشی از اختلالات در شبکه مغزی شتافت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: