کد خبر: ۱۸۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
عوامل شغلی و مراجعه کمتر به مراکز بهداشتی موجب شده تا سلامت مردان بطور چشمگیری کاهش یابد، مردان عمدتا به بیماری خود بی توجه هستند و بعضا مرتکب خود درمانی می شوند
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان، گفت: مردان تصور می کنند رسیدگی به سلامت و بهداشت امری زنانه است که این تفکر باید بازنگری شود.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر سید جلیل حسینی در برنامه نبض پزشکی شبکه خبر که شب گذشته روی آنتن رفت، در ارتباط با سلامت مردان، اظهارداشت: عوامل شغلی و مراجعه کمتر به مراکز بهداشتی موجب شده تا سلامت مردان بطور چشمگیری کاهش یابد، مردان عمدتا به بیماری خود بی توجه هستند و بعضا مرتکب خود درمانی می شوند و دیده شده که تصور می کنند که روئین تن هستند، البته این فقط به ایران مربوط نیست بلکه در تمامی کشورهای جهان این چالش بزرگ برای مردان وجود دارد. 

وی افزود: ما از ۱۱ سال قبل مسئله سلامت مردان را دنبال می کنیم. بیماری مردان بار مالی زیادی را بر جامعه تحمیل می کند که تنها بار فوت ناشی از آن ۳۵ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

حسینی گفت: سلامت مردان موضوع جهانی است که قدمت آن در جهان دو دهه را شامل می شود اما در ایران بالغ بر ۱۱ سال است، ما در این مدت شاهد روندهای خوبی در این عرصه بوده ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان گفت: ما روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر فوت ناشی از تصادفات رانندگی را شاهدیم که چند برابر این تعداد نیز براثر تصادفات در بیمارستان ها بستری هستند.

وی افزود: امروز ما بیماری پیشرفته ای در زمینه پروستات نداریم که این نشان دهنده افزایش آگاهی مردان نسبت به قبل است اما این میزان آگاهی هم کافی نیست.

حسینی گفت: متاسفانه مردان تصور می کنند که رسیدگی به خود و بهداشت امری زنانه است که این تفکر نیازمند یک بازنگری است.

وی افزود: در کشور ما شبکه های بهداشت به خوبی روی سلامت مادر و کودک برنامه ریزی کرده اند امروز سیستم بهداشت کشور در مورد زایمان های پر ریسک و مراقبت های آن بعضا خانه به خانه صورت می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان گفت: اگر ما امروز شاهد کاهش میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات هستیم این امر ناشی از مراقبت های پلیس و نیز خود مراقبتی های مردم بوده است، حدود ۲۶ درصد از تصادفات ناشی از فوت مربوط به عابران پیاده است.

وی تاکید کرد: شغل های مختلف نیازهای تحرکی مختلفی را می طلبد، بیماری های عضلانی اسکلتی در کشور ما بالاست.

در ادامه این میزگرد، دکتر افشین استوار مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: مردان از نظر جسمانی، روانی و...، تفاوت هایی با زنان دارند. مردان بیش از زنان با آلودگی های محیطی مواجه هستند، سوانح مردان بیش از زنان است و بعضا تا ۹۰ درصد را شامل می شود، مردان بیش از زنان به سرطان دچار می شوند، بیماری های قلبی عروقی بیشتر در مردان دیده می شود و نیز بیماری های عضلانی و اسکلتی نیز به همین صورت است، مردان به لحاظ سبک زندگی بیش از زنان در خطر هستند، غذای ناسالم، استفاده از الکل و نیز دخانیات در مردان بیش از زنان است.

وی افزود: مصرف نمک در مردان بیش از زنان است و در مقابل مصرف سبزیجات و میوه ها نیز توسط مردان کمتر است.

استوار گفت: موضوع سلامتی امری چند بعدی است که آقایان در همه ابعاد آن در خطر هستند از جمله انواع خشونت ها که در مردان بیش از زنان است، زنان آگاهی بیشتری نسبت به سلامتی خود دارند در حالی که مردان به این صورت نیستند.

مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: بطور سنتی گیرندگان خدمات سلامتی بیشتر زنان هستند که این میزان در بین مردان تنها ۳ درصد است.

استوار گفت: برگزاری پویش سلامتی مردان اقدامی نمادین نیست بلکه عملی است و در مدت یک هفته تلاش می شود تا سطح آگاهی مردان در مورد سلامتی آنها افزایش می یابد.

وی افزود: فعالیت بدنی عاملی تاثیر گذار در سلامتی است بطوریکه کاهش فعالیت های بدنی خود موجب چاقی، بیماری های عضلانی، انواع سرطان ها را باعث می شود لذا با توجه به اهمیت پیشگیری ما نیز روی این موضوع تاکید ویژه داریم. بیش از ۵۵ درصد از مردان فعالیت بدنی ندارند لذا توجه به این مهم در صدر توجهات وزارت بهداشت قرار گرفته است.

استوار گفت: افزایش آگاهی مردم، به ویژه مردان به موضوع فعالیت های فیزیکی برمی گردد که در دستور کار وزارت بهداشت است زیرا مردان عمدتا زمانی برای ورزش ندارند لذا ما در تلاشیم تا در سازمان های دولتی تسهیلاتی ایجاد کنیم تا مردان بتوانند ورزش کنند.

برچسب ها: درمان ، سلامت ، تحقیقات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: